VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brun beläggning i glasfiberpool  (läst 18959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
Brun beläggning i glasfiberpool
« skrivet: april 12, 2017, 11:20:21:21 »
Hej,
efter två säsonger utan bekymmer med vår glasfiberpool, ställs vi nu inför ett bekymmer. När vattnet fylldes upp, syntes en tydlig brun linje i höjd med där vattennivån legat under vintern (i höjd med lampan, några cm under ovankant som ni ser på bilden). Även trappan fick bruna märken av gamla torkade löv, detta gick inte ens att ta bort med högtryckstvätten. Verkar som att smutsen gått in i gelcoatlagret. Efter samtal med lokala poolleverantören, köpte jag ett medel: Saniklar Super Gel, vilket är en trögflytande substans som appliceras på fläcken och får verka ca 15 min. Detta var effektivt, fläckarna försvann. Samma poolleverantör trodde att kloret skulle ta hand om den bruna beläggningen som finns i hela poolen under vattnet, passsade på att överdosera klorhalten och körde igång pumpen med sandfilter och allt. Ingen förbättring på två veckor. Vi använder kommunalt vatten och det låg en hel del löv i poolen under vintern (trodde inte att detta skulle påverka nämnvärt då jag hade en bra nivå klor i vattnet). Bor i Skåne.

Vore extremt tacksam om någon här på forumet känner igen problemet och har en lösning på detta, som inte innebär att jag behöver tömma poolen och rengöra den med Super Gel (bara den lilla flaskan kostade 200kr).

Tack på förhand,
mvh
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: april 12, 2017, 13:44:47:47 »
Fläckar från löv och djur som legat på botten över vintern får jag också i min linerpool. Precis som din leverantör indikerade så försvinner dock dessa fläckar utan åtgärd när jag klorerar och cirkulerar vattnet, dvs jag behöver inte göra något speciellt själv. Detta gäller även trappan (ej liner) där det gärna blir lite gula fläckar av löv - det försvinner av sig självt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: april 12, 2017, 13:50:04:04 »
Det var goda nyheter MathiasS, då får jag hoppas att det samma gäller för oss.
Hur länge brukar du få vänta innan fläckarna är borta?

Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad MathiasS

SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: april 13, 2017, 09:40:43:43 »
Tyvärr inte länge, några dagar kanske. Så har du väntat ett par veckor kanske andra åtgärder krävs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #4 skrivet: april 13, 2017, 09:49:14:14 »
Pröva att ta en veckoklortablett och gnugga mot en av dina fläckar. Är det organiskt material som orsakat fläcken borde den försvinna i stort sett direkt. Funkar inte det kan det vara metall från poolvattnet som fällts ut på poolvägg/golv. För att testa det kan du lägga en c-vitamintablett (askorbinsyra) på fläcken och vänta någon/några timmar.

Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #5 skrivet: april 16, 2017, 09:22:35:35 »
Hei

Vi har også fått brunt belegg i vårt hvite glassfiberbasseng. Forsøkte i fjor sommer å ha oppi endel askorbinsyre, men dette fungerte dessverre dårlig.

Pratet med Pahlen om dette tidligere i år, og de hadde fått inn et nytt "supermiddel" som heter Super Okker rens. Jeg fikk se hva det inneholdt, og det var da nemlig 100% askorbinsyre. Det jeg ikke ble opplyst om tidligere, er at det kan ikke være klor i vannet når man bruker dette.
Forsøkte å bruke en svamp med utblandet syre på tørre vegger. Etter noen timer / 1 dag var det tydelig at dette fungerte.

Vi fyller nå straks i vann og setter i gang pumpe. Da skal jeg bruke ca 2 kilo askorbinsyre på 40m3 med vann. Regner da med at dette fjerner det stygge belegget vi har.
7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #6 skrivet: april 23, 2017, 09:27:40:40 »
Tack Mathias, Castrol och Exposed för er input, uppskattas!
Jag har nu provat att sänka klorhalten till noll och sedan blandat ut ett kg Askorbinsyra i vattnet. Tycker mig nu efter två dygn inte se någon större skillnad. Blir fundersam på om klorhalten verkligen var noll, då min eXact idip bara indikerade "low" när jag mätte. Väntade en natt till innan jag la ner Askorbinet. Nu står det på burken att 1 kg ska vara till 20 m3 och jag har ca 30 m3, kanske för lite Askorbinsyra.
Castrol, jag har också provat att lägga en veckoklorpuck på ett trappsteg där det är den brunna hinnan finns, märkte ingen förändring på en kvart.

Exposed, har du fått bukt med din bruna beläggning? Jag har använt exakt samma Askorbinsyra-burk som du nämnde.

Ni övriga på detta fantastiska forum, vad kan det vara för någon utfällning som gått in i materialet på poolen om det inte går att åtgärda med en hög klorhalt eller med Askorbinsyra (då klorhalten reglerats till noll)?

Med vänlig hälsning,
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #7 skrivet: april 23, 2017, 15:14:14:14 »
Du kan testa om Oxalsyra tar bort missfärgningen. (Går ej m vatten i poolen kanske kan du sänka lite grann och testa)  Används av båtägare för att få bort missfärgad/gulnande färg på gelcoat. Kolla t.ex biltemas BIO  fälgrengöring, eller hos din lokala båtshop eller blanda egen m pulver från färghandeln.

Martin
« Senast ändrad: april 25, 2017, 22:46:44:44 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #8 skrivet: april 24, 2017, 21:45:00:00 »
Jag har beställt mer Askorbinsyra via nätet. Jag närs fortfarande av drömmen att den bruna missfärgningen kommer att försvinna då jag häller i ytterligare ett kg Askorbinsyra. Nu ska jag vara 100% säker på att klorhalten verkligen är 0! Om det inte funkar, blir det att testa nya saker. Tack för input Martin!
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Brun beläggning i glasfiberpool
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2017, 01:52:06:06 »
Har nu hällt i 1,5 kg Askorbinsyra och låtit det verka i tre dagar. I förrgår blev vattnet mjölkaktigt och det går inte att se ner till botten, så jag ser alltså inte om beläggningen är borta. Lät det bero ett dygn till och har nu chockklorerat och även lagt i veckopuckar. Vattnet är fortfarande jättegrumligt och nu med en grönaktig ton. Funderar på att tömma ur allt vatten och starta upp igen. Tankar kring detta?
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan