CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lampbyte och tömning??? Hur sjutton gör man????  (läst 14084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Lampbyte och tömning??? Hur sjutton gör man????
« Svar #10 skrivet: januari 05, 2011, 20:39:44:44 »
Nja att man kan skarva typ högspänningskablar i vatten säger ingenting. Sådana skarvar blir typ en meter långa, kostar flera tusen och skall dessutom göras med kabeln upptagen ur vattnet. Men förutsatt att kabeln går att få loss så är det ju inget svårt att byta den. Om det går att lossa bakom/över lampan så behöver man ju inte tömma ut vattnet. Skall man skarva på något sätt så måste man nog tömma ändå, för att arbeta under vattnet lär inte vara lätt.

Poolgiganten

Utloggad Brandman17

SV: Lampbyte och tömning??? Hur sjutton gör man????
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2011, 15:48:37:37 »
Jag håller inte riktigt med där... Gjort flera jobb under vattnet. På med dykpaketet och sätt igång. Dykare kan du få tag i vilken säsong som helst och att skarva 12 volt under vattnet ser jag inte som nått problem. På med längre kabel och problemet löst för all framtid. Känner du nån med dykcert? Han behöver inte vara elektriker också, tycker jag i alla fall. Lycka till
Mvh Chrille

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lampbyte och tömning??? Hur sjutton gör man????
« Svar #12 skrivet: januari 06, 2011, 16:26:36:36 »
Det borde gå att skarva kabeln med skarv rör och krympslang med klister i.
Först en tunn krympslang över varje ledare sen en tjockare över hela skarven.
Men det bör nog göras torrt, jag tror inte ni får till det under vatten med dykare?
Men detta är nog inte godkänt att göra.
Jag kan aldrig tänka mig att man får göra en skarv i vatten, men det är säkert möjligt.
Visst är det bara 12V och efter en skydds transformator men det räknas som en starkstömsanläggning efter som det är ca 25A
Så det bör nog utföras av en elektriker eller av någon som har superkoll för det är dock ström och vatten
/ Johan
« Senast ändrad: januari 06, 2011, 17:21:55:55 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad scharan

SV: Lampbyte och tömning??? Hur sjutton gör man????
« Svar #13 skrivet: januari 06, 2011, 18:55:20:20 »
Det borde väl gå att få till en ganska enkel skarv, som även är vattentät.
Ta en liten plastburk och gör hål i botten för att trä kabel igenom, gör det samma med locket.
Gör en skarv med krympslang och fyll burken med silikon.
Tryck på locket så silikonen rinner ut genom hålen i båda ändar.
Kan nog inte bli billigare, eller tätare. O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag