VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vertikal bypass samt "klämmor"  (läst 3982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Vertikal bypass samt "klämmor"
« skrivet: maj 08, 2015, 21:32:09:09 »
Hej
Ser att det flesta monterar sina bypass-kopplingar horisontellt och jag undrar om det spelar någon roll om jag monterar den vertikalt istället?
(lånar en bild som jag hittade här på forumet. Moderator får ta bort om det ej är ok)

Vidare undrar jag vad det är för fästen som ni använder för att skruva fast rör och slang i pumphusets väggar? Länka gärna.

Trevlig helg!
« Senast ändrad: maj 08, 2015, 22:13:19:19 av fredsan »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vertikal bypass samt "klämmor"
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2015, 23:55:52:52 »
Orienteringen har ingen betydelse. Samma tryck och flöde oberoende av orientering. Jag köpte väggfästen hos Poolstore. Tyvärr har de försämrad websidan nu. Alla poolbutiker har troligen ett sortiment av fästen/klamrar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vertikal bypass samt "klämmor"
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2015, 08:23:46:46 »
Folkpool har den här, Poolstore har en annan som man bara trycker i röret i. Folkpools låser man röret. Tyvärr har de inte riktigt samma höjd, så det går inte att blanda. Jag gillar Poolstores bättre.

http://www.badbutiken.se/Rorhallare-50-mm-Praher/article

På den här ser man lite hur de från Poolstore ser ut.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vertikal bypass samt "klämmor"
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2015, 10:20:47:47 »
Jag använde sådana rörklämmor som du ser på den bifogade bilden. Min bypass står vertikalt, inga bekymmer med det.
Behöver du många rörklämmor? Jag tog i när jag köpte hem rör, slang och fittings till mitt bygge, så jag tror jag har 20-30 stycken "på lager" någonstans.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Vertikal bypass samt "klämmor"
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2015, 19:27:42:42 »
Tack för svar!
Upptäckte just att gick fick med en näve klämmor i poolpaketet. Får se hur långt de räcker.

Ang bypass: Fick med fyra stycken färdigkapade pvc-rör på vardera ca 20 cm. Skulle vilja ha dem så kort som möjligt och tänkte kapa dem. Det är väl inget som hindrar att de så korta som möjligt? Ser tex att du, Erik, bara har ett par cm rör mellan ventiler och t-kopplingar...

Utloggad MathiasS

SV: Vertikal bypass samt "klämmor"
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2015, 19:59:34:34 »
Du kan kapa hur du vill.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vertikal bypass samt "klämmor"
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2015, 22:21:50:50 »
Ja jag har kort. Ibland kan man inte ha så kort man vill, du måste få plats med skruvringen under tiden du limmar. Alltså skjuta den tillbaka, och är man för nära något annat så får man inte plats. Men som Mathias skriver, du kan ha dem så korta du vill och kan. Min vägg är alldeles för liten, blev en hel del torrkopplande och uppläggning på bordet på sidan om innan jag var tillräckligt nöjd för att smeta på limmet och permanenta skapelsen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan