VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kan man göra poolen större ?  (läst 4994 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nora

Kan man göra poolen större ?
« skrivet: oktober 19, 2009, 19:14:15:15 »
Vi har en inomhuspool som vi haft i ungefär 8 år. Den har använts flitigt och den börjar nu bli i behov av en renovering. Problemet är framför allt attl linern har spruckit på två ställen, värst nära lampan. Det läcker bort ganska mycket vatten och vi kommer att få byta linern nu, jag tror inte att den går att laga igen (lagad två gånger tidigare).

Nu undrar jag om det skulle gå att göra poolen större när vi ändå skall göra om den ? Den är 3x5 m och det känns lite litet - skulle görna vilja öka på en bit, framför allt på längden. Plats finns i rummet. Poolen är byggd med en platta av betong, väggar av cementhålsten och en liner på insidan. Kan man ta upp ett större hål och mura på ett stycke innan man skaffar ny liner ? Eller blir det problem med att poolen liksom blir i två delar som inte håller ihop inbördes ? Har någon några bra ideer ?

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2009, 08:23:15:15 »
Går gör det defenetivt men det kommer säkert kosta en del.

vart bor ni ? Jag vet lite hantverkare som har murat mycket pooler tidigare.

// Jonas

Utloggad Erica

SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2009, 21:50:01:01 »
Enklast borde väl i så fall vara att lämna bredden som den är och "bygga till" en bit på längden ? Då behöver ni ju bara riva en av de nuvarande väggarna. Om ni t.ex. ökar till 7 x 3 m eller 8 x 3 m så får ni ju en rätt trevlig pool. Våran är 8 x 4 m och känns inte direkt liten. Det är väl i och för sig skönt ju större den är när man badar, men någonstans måste man ju dra en gräns.

Utloggad Nora

SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2009, 02:05:24:24 »
Jonas, vi bor några mil söder om Stockholm. Jo att det kostar en del är givet, men jag tror inte det blir någon jättegrej. Min oro gäller främst att den nya delen kanske inte sitter ihop fullt ut med den gamla - skulle det röra sig mellan delarna lär ju linern gå sönder och linerproblem har vi haft mer är nog av redan. Betongplattan måste ju bli en ny del; vi kan ju inte riva bort den gamla och göra en gemensam större för då blir det ju massor av extra jobb och kostnader.

Erica, jo det var just så vi tänkte. Kanske förlänga den från 5 x 3 m till 7 x 3 så det räcker till några simtag och så det inte känns trångt om några stycken badar samtidigt. Eftersom själva linern ändå måste bytas så blir det väl inte så mycket dyrare att köpa en större, men det gäller ju som sagt att veta att det hela håller efteråt.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2009, 09:16:44:44 »
Hej
då bor du lite för långt bort för att mina kontakter kan hjälpa dig,

jag tror inte det kommer bli några problem alls att få nya & gamla delen att fungera ihop..
Pratade med min tekniker innan och de har faktiskt gjort ett liknande arbete för några år sedan och där fungerar det perfekt..

Jonas i Borås

Utloggad Nora

SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #5 skrivet: november 10, 2009, 01:29:53:53 »
Låter jättebra ! Vi är sugna på att ta chansen att göra den större när vi nu ändå måste byta liner. Förhoppningsvis kommer poolen också att fungera bättre med en ny liner; det har varit en hel del strul med den nuvarande.


Utloggad Nora

SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #6 skrivet: april 01, 2010, 00:26:03:03 »
Hej igen !

Ja nu har vi varit poollösa ett slag och kommit lite längre med projektet, men än är det mycket kvar - säkert minst ett par månader. Efter vår nyårsfest tömde vi poolen, kastade ut den gamla linern och började med att göra hålet i golvet större. Sedan kom den superkalla vintern och trasslade till det, trots att det är en inomhuspool. Det var hopplöst att köra hem byggmateriel och så vidare. Men nu har vi gjort klart bottenplattan och håller på med att få väggarna klara. Sedan kommer sådant som ny sarg, rör och el som måste dras om m.m. Men hålets storlek, nu två meter längre än förut ser bra ut. 5 m kändes lite kort att simma i.

Vi har börjat fundera över om vi verkligen skall ha en ny vanlig liner eller om det finns andra alternativ. Men det är kanske ett eget ämne så jag tar nog en ny tråd till detta.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #7 skrivet: april 01, 2010, 08:56:30:30 »
Hej,

Vad kul med inomhus pool det önskar jag att vi hade! Ni har inga bilder?

En tanke bara alla återförsäljare av pp-poolen säger att de har folk som kan komma ut på plats och svetsa en pp-pool i fri form. Det borde fungera alldeles utmärkt i ert fall. Speciellt eftersom ni har gjuten botten och gjutna vägar!

Skulle dock gissa på att priset hamnar på ca 80.000:- eller kanske under om det går att göra. Har ingen koll alls på vad en liner kostar dock. En friforms pp-pool kostar från ca 120.000:- men då bygger de ju även ram och förstärkningar etc. Därav min gissning på ett lägre pris för er.

Lycka till!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad aromata

SV: Kan man göra poolen större ?
« Svar #8 skrivet: april 01, 2010, 15:29:37:37 »
Om man förlänger poolen bör man nog tänka på hållfastheten på långsidorna eftersom påfrestningarna blir större. Min pool på 8 x 4 m har en extra stödmur mitt på långsidan, det har kanske inte en kortare pool. Bäst att kolla av mot en riktig ritning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan