VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolrobot eller bygga om poolen?  (läst 1860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

Poolrobot eller bygga om poolen?
« skrivet: juni 04, 2016, 22:59:28:28 »
Hej, blir första hela säsong med pool i år. Förra året kom vi igång sent. Då störde jag mig inte mycket på rengörningen men i år är det dammsuga hela botten och hova ytan en hel del innan varje bad. Även om det är rent och sedan dras poolskyddet för så är det ändå skitigt nästa gång. Med 3 små barn blir det väldigt begränsat med tid som kan spenderas vid poolen och ibland är det precis så man hinner städa innan någon bäbis behöver en.. Lite less på det.

Jag kommer behöva tömma poolen och göra om väggarna då plastskivor bakom linern buktar ut i skarvarna när vattnet blir varmt. Då funderar jag på om jag åtminstone skall montera ett eller flera bottenutlopp. Förstår inte varför detta inte är standard? Känns som det borde göra stor skillnad då det känns som bara en del av ytvattnet renas som det är nu. Kanske är det ide att luta botten om det går att svetsa om linern? Hur mycket lutning behövs för att skräpet skall samlas i lågpunkten?

Alternativt köpa en poolrobot. Har inte satt mig in hur de fungerar och vilka olika system som finns. Vi har pooltäcket på om natten och även ofta på dagen som säkerhet. Naktdelen med täcket har jag märkt är att mycket av det skräp som är på täcket hamnar i poolen när man täcker igen :(

Vill helst ha ett system som är så underhållsfritt som möjligt.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot eller bygga om poolen?
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2016, 23:58:09:09 »
Pooltak...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Poolrobot eller bygga om poolen?
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2016, 06:32:49:49 »
Ja, pooltak is the shit.

Vad gäller skräpet så skulle jag säga att tricket är fler inlopp, inte fler utsug. Nästa gång jag bygger pool blir det ett inlopp under breddavloppet riktat nedåt. Bara gissningar från min sida, men jag tror d et skulle bli bra.

Jag tycker du ska fundera på varför skräpet hinner falla till botten innan det når breddavloppet. Rikta om inloppen så du får maximalt flöde på ytvattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad putte82

SV: Poolrobot eller bygga om poolen?
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2016, 18:01:36:36 »
Pooltak är tyvärr väldigt fult och dyrt annars är det ju väldigt bra.

Svaret på frågan varför skräpet hamnar på botten när man använder poolduk gissar jag helt enkelt är för att det står still tills det blir tillräckligt blött för att då sjunka till botten.

Problemet med fler inlopp är att farten på vattnet blir lägre.
Jag tror på bottenutsug och istället för lutande botten kanske ha inlopp vid botten riktade mot utloppet. Ska prova rikta inloppen mot botten och se om skiten samlar sig på mindre yta. Med poolduk känns det som bottenutlopp är ett måste.

Utloggad MathiasS

SV: Poolrobot eller bygga om poolen?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2016, 18:12:54:54 »
när jag riktar inloppen nedåt sprider jag ut skiten över hela poolbotten. Närjag riktar mot ytan får jag lågtryck under inloppen och där samlas allt skräp. Enkelt att städa då.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad putte82

SV: Poolrobot eller bygga om poolen?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2016, 07:08:51:51 »
Blev ingen större skillnad för mig.

En sak att prova kanske är att koppla en slang till inloppet som man låter ligga lös i poolen med en lagom liten tungd i ändan och röra omkring vattnet så att skiten rörs om och hamnar då till slut i skimmern. Om ni lagt en vanlig vattenslang med flöde löst i poolen förstår ni vad jag menar..

Hade vart effektivare att koppla en slang på sugsidan och suga upp skiten. Problemet är att en sådan slang inte skulle orma sig...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan