VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underlag för pool  (läst 7107 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindererik

Underlag för pool
« skrivet: november 21, 2017, 20:38:32:32 »
Varför använder folk stenmjöl ?
Jag hade tänkt fylla upp med ca 50cm singel och padda, sen lägga markskivor (xps 300) direkt på det och sen nålfiltsmatta. Enligt vissa så fungerar det utmärkt.

Poolen är från jf fritid 6.1x3.6

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underlag för pool
« Svar #1 skrivet: november 22, 2017, 07:51:02:02 »
Många får ett rutmönster av skarvarna i isoleringen.
Att isolera först och sedan fylla på med 5-10 cm stenmjöl + bottenmatta gör att den risken blir mindre.
Vi isolerade inte alls när vi helrenoverade vår pool i somras för att jag inte vill riskera att få rutmönster, eller gropar i botten (av hälar som slår hårt i botten när folk hoppar i poolen)
Vi köpte istället den bottenmatta typ "liggunderlag" som Ellipspool säljer.
Den isolerar troligen ändå en aning, och man riskerar inte att få en ful botten.
Hur botten anläggs är viktigast om man har en enfärgad liner, ALLT syns på en sådan botten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lindererik

SV: Underlag för pool
« Svar #2 skrivet: november 22, 2017, 14:22:42:42 »
Jag tänkte ha skivor med fals och sen limma skivorna med ett speciallimm + tejp på ovansidan, Kanske även bygger en ram runt skivorna så dom inte kommer någon stans.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underlag för pool
« Svar #3 skrivet: november 22, 2017, 14:27:00:00 »
Det brukar inte hjälpa, antingen blir falsen/limmet hårdare eller mjukare ändå.
Jag kan ju itne säga säkert, men det finns ett antal personer som har just dessa problem som uttalat sig i forumet, så jag rekommenderar egentligen aldrig att man gör som du tänkt.
Funkar det så är det ju jättebra, funkar det inte så är det katastrof.
Jag skulle inte chansa.

Och man brukar ju säga att 90% av värmen går uppåt, så hur mycket man verkligen sparar på att isolera botten är oklart.
Troligen väldigt lite.

T.o.m kanten efter tejpen syns tydligt om man som jag lägger bottenmatta och tejpar skarven i mitten.
Alltså, dels får man en tydlig "skarv" som blir lägre just i skarven, men t.o.m höjdskillnaden som silvertejpen ger syns tydligt på en enfärgad liner.

Och dessutom, jag har aldrig sett eller rört en så hård markskiva att den inte skulle deformeras när någon kommer på den briljanta iden att hoppa från taket eller rent allmänt göra "bomben" i poolen.
Bara som kontroll kan du väl ta av dig skorna och hoppa ned på skivan med ena hälen först från 100-150 cm höjd och se om den håller?

Skulle jag bygga idag och ville isolera botten skulle jag nog isolera, gjuta platta, och sedan bottenmatta på det innan jag satte linern, men det blir så pass dyrt att jag inte tror att man någonsin tjänar in det på minskad energiförbrukning.
« Senast ändrad: november 22, 2017, 14:32:45:45 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Underlag för pool
« Svar #4 skrivet: november 22, 2017, 14:35:40:40 »
Precis så ser det ut hos mig. Nu har jag mönstrad liner, och den är platssvetsad och jag ser skarvarna (framför allt för att det är där det samlas skit) men jag tycker inte att det är ett problem att de syns.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Underlag för pool
« Svar #5 skrivet: november 22, 2017, 14:50:38:38 »
En detalj - använd inte singel, använd en bergkrossprodukt typ makadam 8-16. Singel är rund och fladdrar runt. Detta gäller oavsett hur du avjämnar ovanpå detta...stenmjöl eller isoleringsskivor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underlag för pool
« Svar #6 skrivet: november 23, 2017, 07:53:14:14 »
Vi återanvände den sand som fanns naturligt på platsen, mjälsand (väldigt fin sand som blir nästan som ett pulver när den torkar).
Vi vattenpaddade detta och det blev hårt som betong, ovanpå detta den där bottenmattan av liggunderlagstyp.
Nu när vi renoverade efter 15 år i somras så kan jag säga att botten såg ut som den såg ut när vi satte i linern för 15 år sedan, med undantag av ett hälmärke från en 2 meter lång person som hoppade i poolen med lite väl hög promillehalt...
Visst, "liggunderlaget" var komprimerat från 10 mm till kanske 3-4 mm, så hur mycket det har isolerat är oklart, men det har fungerat bra och varit skönt att gå på hela tiden, lite soft känsla även sedan det komprimerats.

Här finns det verkligen plats för en ny produkt, den som kan komma på nåt fiffigt för poolbottnar skulle nog inte behöva arbeta så många år till...
Typ en matta av poröst material som läggs ut och sedan besprutas med en aktivator och blir stenhård, men fortfarande med en porös struktur som isolerar?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lindererik

SV: Underlag för pool
« Svar #7 skrivet: november 23, 2017, 08:14:31:31 »
om man limmar falsarna och sen limmar fast nålfilts mattan på skivorna så bör ju inte något kunna röra sig =) Måste forska lite i isoleringen under. kanske kan skippa den ifall den inte hjälper så mycket.   då bara köra mackadamm och sen  stenmjöl toppar sen med nålfiltsmatta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Underlag för pool
« Svar #8 skrivet: november 24, 2017, 08:46:48:48 »
Antingen blir skarven svagare eller starkare än det övriga, att det skulle bli som ett homogent block tror jag inte för en sekund på.
Sen är det ju olika hur kinkiga vi är med botten.
En sak är i alla fall säker, den som plats-svetsade vår poolbotten han värmde så mycket att både linern och bottenmattan deformerades på ett sätt som den inte skall behöva göra.
Hade vi haft en enfärgad liner där sånt syns tydligt hade jag varit direkt olycklig.
Nu får jag väl leva med det, det syns inte såååå mycket, men det känns när man går över dem, och skräpet samlar sig där.

Personligen ödslar jag hellre några hunda kWh mer energi/år än lägger ned den tid och de pengar som krävs för att isolera botten, med ett osäkert resultat som följd.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nog även svetsat min nya liner själv också, det hade garanterat inte blivit sämre än det blev.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lindererik

SV: Underlag för pool
« Svar #9 skrivet: november 25, 2017, 21:30:45:45 »
Man kan läsa ihjäl sig om hur man ska göra. men något som är säkert är att några får problem och andra inte när man kör makadam och isolering + matta. så frågan är ju om vissa inte gjort rätt när dom gjorde grunden och därför får en skarv.
Sen kan jag inte hitta någon som just limmat sina falsade skivor.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan