VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!  (läst 10731 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BenganG

Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« skrivet: februari 06, 2013, 13:04:58:58 »
Har skaffat villa från 1917 med inomhuspool från 80-talet. Senaste åren har den använts som badkar med kallt vatten i samband med bastubad, bastun ligger precis bredvid.

Frugan vill riva den och fylla igen. Plantera blommor säger hon.. Jag vill få fart på den, varmt bubbelbad och en kall pilsner känns bättre   O0

Verkar finnas koppling för pump vid poolen. Enligt säljaren hade de pump inkopplad i början men att de tog bort den för att den lät så mycket. I proppskåpet finns en propp avsedd för "pump till bassäng" så det verkar stämma.

Finns två "inlopp" i poolen. En är till vatten och att fylla upp vanligt vatten fungerar. Den andra är pluggad och bör vara den gamla pumpens. I botten finns avlopp och en haj, kolla bilderna :)  avlopp fungerar också.

Ventilation i huset och från vinterträdgården där poolen ligger sköts med ventkanaler som går till ett ftx aggregat på vinden. I dagsläget håller vi frostfritt i vinterträdgården men inte mer. Värmekällan har varit golvvärme kopplat till en elpanna.
I veckan installeras bergvärme. Nibe f1145 12kw och separat 300 liter varmvattenberedare. Poolens diameter är cirka 1,90 och den är cirka 1,70 djup.

Jag behöver hjälp med hur man kan få den iordningställd igen. Återskapa den forna glansen. Om den nu haft någon.
Behov:
värma vattnet,
rena det,
bubbla med bra fart,
hålla vattnet varmt.
Tips också på hur man får den kännas fräschare tas tacksamt emot. Vilken färg kan man måla med? Kan man kanske sätta kakel/klinker själv?
Allt ska helst gå in i en snäv budget. Finns många andra saker i huset som har högre prio. Men att kunna bubbla lite i vår vore ju jäkligt skönt :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2013, 18:42:03:03 »
Hej och välkommen hit ! Jo nog bör det väl gå att fixa till den där poolen. Du har ju det viktigaste: en bassäng som efter vad jag förstår inte läcker eller något liknande ?

En pump och ett filter är ju nödvändigt för att kunna hålla rent vatten i poolen. Till en så liten pool räcker det ju med minsta typerna så det behöver inte bli så dyrt. En liten komplikation är att de verkar ha kopplat med kopparrör, vilket man inte bör göra när det gäller vatten som skall kloreras.

För att köra det hela som bubbelpool fodras ju lite mera utöver den pump som vattenreningen kräver. Finns det rördragning för någon typ av spadrift på det hela ? Du nämnde ingen annan rördragning än ett påfyllningsrör och ett avlopp. Avloppet måste ju antingen gå tillbaka till pumpen eller så finns det väl ett bräddavlopp med den funktionen ?

Uppvärmning kan du ju enklast och billigast (avseende driftskostnad) ordna med en värmeväxlare från ditt bergvärmesystem.

Eftersom poolen verkar vara gjuten och stabil så bör det väl inte varas några problem att sätta kakel i den om du vill. Tänk bara på att det inte är allt kakel som tål att användas i pooler !
« Senast ändrad: februari 06, 2013, 22:15:13:13 av Erica »

Utloggad Erica

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2013, 22:25:39:39 »
Frågan är ju hur de har använt den här bassängen tidigare ? Som uppvärmd badpool ? Eller alltid enbart som avsvalningsbad efter bastu ? Själva designen verkar ju spa-insprierad, liksom storleken, men något spasystem tycks inte finnas. Anslutningsröret till pumpen verkar vara ovanligt klent för att höra till en poolpump, även om vattenvolymen är liten också. Har det funnits någon uppvärmning för själva vattnet ? Det kan ju faktiskt vara så att man lagt lite extra värmeslingor till golvvärmekretsen under / runt bassängen. Golvvärmen skall du ju kunna ansluta till ditt bergvärmesystem.

Vad finns det för utrymme där som pumpen står ? Har du plats för ett filter + en pump ?

Utloggad BenganG

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2013, 07:55:28:28 »
Tack! Har hängt här ett tag utan att vara medlem :)
Bassägen är helt tät utan läckor. När vi tog över huset var den full med vatten och vattennivån var stabil i månader.

Har kollat på pump och filter och det går att hitta för några hundralappar.. Då får man visserligen vattnet i rörelse och renat men det känns lite spartanskt :)

Det stämmer att det är kopparrör, vilka nackdelar finns i samband med klorerat vatten? Släpper rören ut koppar i vattnet?

Finns inget bräddavlopp, men det finns en rördragning till, ett inlopp mittemot påfyllningsröret, bild 3. Man har pluggat det med en gummiplugg. Tog ur den och det rann ur lite vatten. Provade att blåsa i röret men det kändes som tvärstopp.
På bild 4 till höger finns en koppling som borde vara där pumpen suttit.

Är det en Nibe Pool 40 du tänker på?
Funderade på ett alternativ, hur värmer man spabad? De har väl en uppvärmningskostnad på runt 500 kr per månad, vilket känns helt ok.

Jag tror att den här bassängen använts som avsvalningsbad med bubblor. Påfyllningsröret är endast kallvatten, men det är ju ganska lätt att åtgärda till varm + kall med blandare, finns varmvattenledning och dusch precis bakom den snygga(?) kakelväggen. Där finns också påkoppling för pump och reglering av inlopp vatten.
Finns plats för filter + pump där bakom också om den inte är allt för stor.. Huset är ganska rymligt men just bakom poolen står tvättmaskin, torktumlare, strykgrejer, bastu, dusch, tvättkorgar :)

Golvvärmen kommer anslutas till bergvärmen, och förhoppningsvis kan den värma poolen lite.

Imorse hoppade jag ner och inspekterade botten närmare, på bilden där man ser botten finns det strax nedanför till höger om avloppet en cirkel. Den är lite högre än resten av botten, jag knackade på den och den är gjord av plast eller glasfiber. Ser ut som ett lock eller liknande.. Kan det vara ett utlopp för bubblor?
« Senast ändrad: februari 08, 2013, 08:14:26:26 av BenganG »

Utloggad BenganG

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2013, 08:10:05:05 »
När jag var yngre brukade vi bada i en kompis familjs inomhuspool. Den var i liknande storlek som denna.
Kommer ihåg att det var riktigt varmt vatten i den och att den bubblade på bra. Det här var nån gång i mitten på 90-talet och jag kan inte tänka mig att de hade bergvärme inkopplad för uppvärmning av pool då. I poolen fanns som en tunna/cylinder kanske omkrets 10-20 cm som guppade på vattnet, tror det var till rening/klor och att den drog in vatten - ett pumpinlopp antar jag :) Har för mig att bubblorna kom ner ifrån, kanske från botten av poolen. Den drog på bra, man kunde sätta ner armen där och knappt komma loss, väldigt spännande :) Tror att den poolen byggdes någon gång 80tal-90tal och den var grymt bra att bada i!
Slår nog spabad till och med, förlåt alla spabad-ägare.
Lyckas jag förvandla den här bassängen till något liknande, då är jag nöjd  O0

Utloggad Erica

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2013, 21:23:44:44 »
Problemet med kopparrör är att man kan få kopparutfällning till vattnet, vilket ger en blå-grön färg och sägs kunna färga hår grönaktigt. Om man är väldigt försiktig med att hålla pH korrekt, varken surt eller basiskt, så minimerar man kopparläckaget, men kopparrör används normalt aldrig till poolsystem - det är plast som gäller. Får du pH rejält galet kan avsevärt med koppar gå ut i vattnet.

Ditt plastlock på botten låter ju mera som ett avlopp av något slag. Om det skulle vara för bubblor så måste ju det vara kopplat till ett rör som någonstans kan kopplas till en luftpump.  Jag antar att du menar luftbubblor när du talar om bubbel, inte bara vatten i kraftig rörelse ?

Röret som kommer in i poolen men som var har nog varit kopplat en gång. Kanske som inloppsmunstycke för vattnet som kom från pumpen/filtret ? En pump måste ju ha två anslutningar, den ku visade är kanske pumpinloppet ?

En anläggning från 80-talet har säkert aldrig varit kopplad till någon bergvärme utan använt den enklaste och mest pålitliga modellen - en enkel elvärmare. Med de elpriserna som man hade då var det inga problem. Idag är ju dessvärre strömmen betydligt dyrare.

Den "flytande tunnan" som du beskriver låter som en flytande skimmer, alltså ett bräddavlopp / pumpinlopp som flöt  på ytan. Detta är en äldre konstruktion som nog är ganska ovanlig idag. Ofta la man då klortabletter i samma dosa.

Det sug som du talar om låter som en bra mycket kraftigare pump än vad du kan mata med det ganska klena rör som syns på bilden. Anslutningsrören till pumpar brukar vara 32 - 63 mm beroende på hur stor pool man har.

Visst är det fullt möjligt att bubbla luft från botten med något lämpligt utlopp men det fodras ju då en luftpump och en ledning ned till botten. Du får väl efterforska om det finns någon sådan anslutning.

Får du dit en cirkulationspump + ett filter så kan du hålla vattnet rent. Sedan behövs då värme i någon form. Vill du ha spa-effekt fodras ju kraftigare pumpar och utlopp för massagestrålar. Vill du endast ha stilla bubbel från botten är det ju enklare.

Utloggad monne81

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2013, 21:54:59:59 »
Klart du ska bubbla med en kall pilsner,  O0 
Koppar rör ska inte vara några problem så länge du  håller ph i gott skick.
Är tanken att du ska hålla poolen varm hela tiden eller ska du värma upp den när lusten faller in?

Skulle det vara av intresse så har jag bubbelpump med intern värmare och en spa pump liggande, skicka pm om intresse finns.

Utloggad Erica

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2013, 10:20:12:12 »
Klart du ska bubbla med en kall pilsner,  O0 
Koppar rör ska inte vara några problem så länge du  håller ph i gott skick.
Är tanken att du ska hålla poolen varm hela tiden eller ska du värma upp den när lusten faller in?


Spill inte pilsnern i poolen bara... Öl är något av det sämsta man kan få i en pool om man t.ex. har poolparty. Det ger näring och jäsning som gör vattnet grön-vitt och otrevligt. Jag har sett andra råka ut för detta så när vi har poolparty gäller alltid: ingen öl i poolen !

Utloggad BenganG

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2013, 14:26:59:59 »
Grönt hår låter inget vidare.. Vore nog bra att dra nya plaströr i större dimension så löser man två problem på en gång.
Då kan jag samtidigt passa på att dra de extra rör som krävs för att bubblor från botten.

Kanske får bli en tvåstegs raket.. Steg 1 blir att få cirkulation och rening med en enkel pump, varmvatten från blandare.

Steg 2 blir nya rör, luftbubblor från kraftigare pump, bättre rening och värmeväxlare från värmepumpen.

Utloggad BenganG

SV: Få igång gammal inomhuspool annars hotar fru med rivning!
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2013, 14:27:42:42 »
Klart du ska bubbla med en kall pilsner,  O0 
Koppar rör ska inte vara några problem så länge du  håller ph i gott skick.
Är tanken att du ska hålla poolen varm hela tiden eller ska du värma upp den när lusten faller in?

Skulle det vara av intresse så har jag bubbelpump med intern värmare och en spa pump liggande, skicka pm om intresse finns.

Vet inte hur man skickar PM. Men det kan vara av intresse  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan