Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygge av folkpool Garden med trappa  (läst 3715 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonnyHalmstad

Bygge av folkpool Garden med trappa
« skrivet: juli 12, 2019, 10:50:51:51 »
Tänkte dela med mig om mitt bygge av Folkpool Garden 4,85 meter med trappa.
När man väljer pool så tror jag att man på något sätt måste komma fram till sin budget och sedan får man titta vad som finns inom det. Själv tittade jag på allt från JF fritids prisvärda pooler till en glasfiberpool. Jag kände tidigt att jag ville gräva ner poolen och eftersom det är en mycket stor kostnad i bygget så valde jag också en stomme med längre livslängd.
Min tomt är inte särskilt stor så det påverkade också mitt val samt att jag gillar en mer rund form än en avlång. I området finns det också ett relativt högt grundvatten vilket gjorde att jag valde en pool på 1,3 m istället för 1,5 m.
Efter att ha läst mycket kom jag också fram till att en trappa var ett måste då det både gör känslan av "lyx" större och att det är väldigt trevligt att bara kunna sitta i vattnet.

Min kalkyl var ca 200 tusen med allt och jag tror det kommer sluta med kanske 225 tusen inklusive elarbeten och kommande stenläggning. Grävningen blev ca 25 tusen dyrare pga behov av mer bortforsling och mer återfyllnad än först planerat.

Paketet var en folkpoolgarden 4,85 meter med trappa, värmepump poolpump och standardöverdrag samt kopplingar etc som man behöver. Paketet kostade 124 tusen.
Grävningen innefattade dränninging med brunn och pump samt bädd av mackadam, sedan kunde jag inte ha massorna på tomten så 4 lass behövdes transpoteras bort, som återfyllnad behövdes 2 lass mackadam därutöver ett lass stenmjöl och ett lass jord. Grävning med material kostade 76 tusen. Denna post är mycket lätt att underskatt. har man kontakter och plats kan man få ner denna kostnad men man ska nog vara försiktig med glädjekalkyler.
Själva byggandet gick rätt bra. Är inte hantverkare men har inte tummen mitt i handen heller. Beskrivningarna var inte heltäckande särskilt inte koppling av pump. Trappan var dessutom för en pool på 1,5 meter så där fick man lösa det själv med principer från beskrivning men anpassat. Jag var orolig för linern men den gick lätt att montera en varm dag, mer besvärligt var det att få ihop slangarna med dess otymplighet och att man inte är van.
Undrar ni nått så fråga på, jag fick själv mycket inspiration från detta forum.


« Senast ändrad: juli 12, 2019, 10:54:54:54 av JonnyHalmstad »

Poolgiganten

Utloggad JonnyHalmstad

SV: Bygge av folkpol Garden med trappa
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2019, 10:52:33:33 »
Och så lite bilder:

Utloggad JonnyHalmstad

SV: Bygge av folkpol Garden med trappa
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2019, 10:54:29:29 »
Mer bilder:

Utloggad JonnyHalmstad

SV: Bygge av folkpool Garden med trappa
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2019, 10:56:22:22 »
Alla gillar bilder

Utloggad JonnyHalmstad

SV: Bygge av folkpool Garden med trappa
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2019, 10:58:35:35 »
Lite bilder till:
Började förste maj och fick igång värmen första juli.
Nu är det bara stenläggning kvar kring trappan.

Utloggad JonnyHalmstad

SV: Bygge av folkpool Garden med trappa
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2019, 14:01:13:13 »
Nu är stenläggningen klar också.

Utloggad byggoskar1

SV: Bygge av folkpool Garden med trappa
« Svar #6 skrivet: september 15, 2019, 15:02:38:38 »
Riktigt snyggt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag