VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny ägare med frågor om vattennivå, cirkulationspump  (läst 3686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nymedpool2017

Hej forum,

Jag är ny husägare där befintlig pool ingick i köpet. Jag försökt och kommer behöva lära mig kvickt på egen hand. Det kommer ju såklart med ett par frågor, som sig bör kanske.

Kort om vår pool:
Ca 8-9 år gammal. Poolen som är nedgrävd är ca 3x5x1,6 m och har pooltaksektioner över glasfiberpoolen. På ena kortsida finns en 3-stegs trappa med en undervattenlampa. På andra kortsidan sitter breddavlopp och utanför på markytan finns skimmerns silkorg. Det är cirka 5-10 meter till förrådet med poolutrustningen där det bland annat finns följande: 2 st cirkulationspumpar (märke Infinity) - en till vattencirkulationen och en till värmepumpen, sandfilter, UV-filter, Infinity-timer (https://spaobad.com/butik/produkt/elcentral-for-poolpump/). Utanför förrådet finns en Gullberg Jansson V-serie. Poolen ska ha varit vinterförberedd av tidigare ägare.

Fråga nummer 1 - Skimmer silkorg:
Jag rengjorde poolen igår med tillhörande bottensug med sidoborstar. Första försöken gick sådär då cirkulationspumpen la av hela tiden efter bara ett litet tag. Jag läste då runt på nätet och i en manual jag fått från återförsäljaren (som f ö jag tog hit i april för hjälp med uppstarten). Det som framgick som jag förstod då var att vattennivån kan ha varit för låg och ev. luft i systemet. Därför fyllde jag upp med ännu mer vatten ca 75% av breddavloppets höjd. Då gick det bättre vid försök nummer tre och det kändes som ett mycket större tryck i suget.
Jag ville sedan tömma silkorgen i skimmern men lyckads verkligen inte få upp den. Den går inte att rucka för femöre. Ska den verkligen sitta som berget? Hur ska jag göra för att få upp den, vrida/dra osv? Är det vakuum eller nåt sånt som orsak? Har någon här tips på hur jag kan försöka för att få upp korgen?
Den ser ut så här: https://spaobad.com/butik/produkt/skimmerkorg-3/

Fråga nummer 2 - Vattennivå:
Vattennivån i poolen tycks sjunka. Redan dagen efter tyckte jag att nivån hade sjunkit med 0,5-1 cm (jag markerade med en bit tejp efter påfyllningen av vatten i lördags). Är detta normalt? Utetemp har varit ca 20+ grader senaste dagarna och värmepumpen till poolen är inställd på 28 grader. Som mest under dagtid har vattentemperaturen nått ca 30 grader. Jag fyllde poolen där i april till 50-75%+ av breddavloppet inför poolfirmans besök, det dröjde till i helgen när jag upptäckte att vattennivån hade gått ner ett par centimeter. Nu fyllde jag på i lördags och ett dygn senare tycker jag att den är ca 0,5-1 cm lägre igen. Kan det vara kondensering/avdunstning eller är det inte normalt? Kan jag ändock ha fyllt på för lite vatten och därför blir det strul efter ett tag när det cirkulerar vidare till pumparna etc så att det vatten som kvarstår i poolen blir lägre med tid eller?

Fråga nummer 3 - Belysning:
Firman bytte även glödlampa till poollampan när de var här. Jag fick själv sätta dit lampan i hållaren senare då det var rätt kallt i vattnet när de var här och den sitter knepigt till, om man inte är i poolen. Vet ej om jag känner att jag fått dit den korrekt men till frågan följer kan detta vara orsak till fråga nummer 2? Dvs. att det smygläcker genom lampan, om den inte sitter 100% korrekt?

Fråga nummer 4 - Pumpinställning timer manuellt/automatiskt läge:
Cirkulationspumpen har varit svår att få igång många gånger när jag dels försökte rengöra poolen så la den av och tappade tryck verkade det som. När den väl kom igång så bubbla det till ett tag i utblåset i poolen typ som att den hosta luft. Efter påfyllnaden verkar detta dock blivit bättre och cirkulationen ser bra ut både på ytan och inne i förrådet när jag kollar genom det transparenta locket till cirkulationspumpen. Jag är dock lite rädd för att rengöra silkorgen regelbundet nu om pumpen skulle sluta igen. Det tog mig liksom ca 1h för att få igång den vid tidigare försökstillfällen.
Nu till själva frågan, pooltimern är inställd av poolfirman som var här men jag misstänker ändock att den inte går igång vid utvalda tidslag i det manuella läget. I automat så knäpper den till 1-2 gånger och sedan början pumpen arbeta samtidigt som både grön och gul lampa blinkar. Eller blinkar, dom känns nästan som dom lyser konstant faktiskt men endast när jag switchar om till auto-läge. För i manuellt läge så knäpper elskåpet/Infinitytimern 1-2 ggr men sedan händer inget. Ingen röd lampa dock, den lös endast när cirkulationspumpen strulade med vattentrycket tidigare. Vad beror detta på, vet någon vad felet kan vara?

Stort tack för alla tips och råd på förhand. Alla svar uppskattas!

Mvh

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Ny ägare med frågor om vattennivå, cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2017, 09:59:26:26 »
Fyller du dammsugar slangen med vatten innan du börjar dammsuga? Annars är det väl luften i slangen som drar runt i systemet.

Att hitta läcka finns det många duktiga på detta forum.




Utloggad Nymedpool2017

SV: Ny ägare med frågor om vattennivå, cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2017, 13:23:32:32 »
Fyller du dammsugar slangen med vatten innan du börjar dammsuga? Annars är det väl luften i slangen som drar runt i systemet.

Att hitta läcka finns det många duktiga på detta forum.

Hej,

Tack för svar!

Ja, jag fyllde slangen via jetstrålen alla gånger. Men sista dammsugningen gick som sagt bra. Dock verkar inte elcentralen vilja kicka igång cirkulationspumpen i manuellt läge? Automat går toppen körde hela natten idag med blinkande grön- och gul lampa.

Redigering: Förlåt, jag blandade ihop det är i manuellt läge dvs. inte timerstyrt som det fungerar fint. I automat läge dvs. med timer som det inte fungerar alls verkar det som!

Ang. vattennivån kan det väl vara två saker: 1) avdunstning/kondens eller 2) läckage? Frågan är vad som är normalt för nr 1 och om det är nr 2, kanske det kan vara lampan som jag inte satt tillbaka korrekt. Vet ej hur man ska få den fast mer stabilt. Den har 3 st böjda metall klipps men jag tycker inte att jag får fast den helt.

Silkorgen är fortfarande också ett frågetecken, varför den inte går att få ur skimmern. Med cirkulationspumpen avstängd går ändå inte. Gör jag nåt fel?

Mvh,
« Senast ändrad: maj 15, 2017, 13:36:10:10 av Nymedpool2017 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny ägare med frågor om vattennivå, cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2017, 14:16:25:25 »
Bilder säger mer än 1000 ord. Ta lite bilder så kommer vi ha lättare för att hjälpa dig.

Min silkorg är bara att lyfta upp i bräddavloppet, så jag har en sten i den för att den inte ska flyta upp när man stoppar pumpen.

Men jag har för mig att jag sett någon silkorg man måste vrida för att få loss den, men är inte säker.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Ny ägare med frågor om vattennivå, cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2017, 20:50:56:56 »
I vår skimmer finns det en silkorg, för att få loss den måste du vrida den 90 grader, sedan är det bara att lyfta upp den. Skulle jag försöka dra upp silkorgen utan att vrida, skulle den gå sönder.

Att din pump "hostar luft" tror jag beror på att dels kan det vara några luftbubblor kvar i slangarna. Dessa borde försvinna efter någon/några minuters gång. Om du tappar trycket när du stänger av pumpen, tror jag det smyger sig in lite luft via pumpens och då förslagsvis i gängorna till locket. Prova om det går att dra åt locket lite hårdare (eller så kanske en packning har torkat?)

Med vänlig hälsning,
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan