VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Balboa BP601 för tre-fas?  (läst 2554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

Balboa BP601 för tre-fas?
« skrivet: maj 17, 2019, 12:30:13:13 »
Hej,

Ska precis beställa en ny Balboa Spa controller för 230V/3x16A/50Hz, och när jag kollat runt på nätet heter dessa;

BP6013
BP6013G1
BP601G3

Det konstiga är att BP2100 för 3-fas heter BP2100G0, så jag fattar inte namnsättningarna.

Någon som VET om det faktiskt är olika fysiska produkter, eller om det bara är olika hur man konfigurerar strömkablage och dipswitchar etc?


Poolgiganten

Utloggad Kaostronaut

SV: Balboa BP601 för tre-fas?
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2019, 21:07:07:07 »
Nu har jag fått svar så jag tänkte att jag delar med mig resultaten.

BP601 som passar t.ex i Sverige med 230/50H, och som är avsett just för 3-fas, heter BP6013. 

G1= 1 dual-speed motor (plus BLWR, kan användas till 1 speed motor)
G2= 2 motorer (plus BLWR, kan användas till 1 speed motor)
G3= 3 motorer (plus BLWR, kan användas till 1 speed motor)

Mikethespike

  • Gäst
Mikethespike
SV: Balboa BP601 för tre-fas?
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2019, 09:27:57:57 »
Hej!
Jag söker information om inkoppling av denna kontrollbox. Min återförsäljare skickade med en svensk manual som inte stämmer överens med kopplingsschemat i locket. I locket är  det dock också en stor inplastad lapp som det står "OBS! ANVÄND DEN SVENSKA MANUALEN"??
Så ska man följa svenska manualen som verkar vara för en äldre modell eller ska man följa kopplingsschemat i locket?


Utloggad Kaostronaut

SV: Balboa BP601 för tre-fas?
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2019, 12:58:27:27 »
Jag fick en svensk manual med min, kopplade som det stod i manualen och det fungerar nu perfekt.

Dock ska man vara uppmärksam på att apparaten från fabrik har några bryggningar som ska tas bort (!) .

Jag gick efter schemat, kopplade på strömmen och då small säkringar i skåpet. Kollade igen att jag kopplat rätt och det small igen. Sedan insåg jag att det var två kablar mellan två bryggor som behövde tas bort (!) . Det syntes nog tydligt i schemat, men det är lätt hänt att man bara gör det som ska tillföras och missar sådant som ska bort. Iallafall om man är en klant som mig :-)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan