VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Optimalt avstånd mellan skimmer och inlopp  (läst 14300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Re:Optimalt avstånd mellan skimmer och inlopp
« Svar #10 skrivet: september 14, 2005, 20:06:38:38 »
Så här ser det ut på min pool. Har placerat skimmern så att skräpet normalt blåser in i den.

Utloppet var redan utstansat i plåten. Mao jag behövde inte fundera på placeringen. Fungerar kanonbra.

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Optimalt avstånd mellan skimmer och inlopp
« Svar #11 skrivet: september 14, 2005, 20:59:18:18 »
RLA..
Jag var inne på ditt resonemang tidigare också...2 inlopp i ena änden och skimmern i den andra...men jag har fått vika mig för "fackmännen".
Det är väldigt vanligt med endast 1 inlopp på pooler so är so min och mindre..7,3x3,6.
Jag har pratat med transmekano,europools och poolman..alla säger samma sak...skimmer och 1 inlopp bredvid varandra....men endast vid rund eller oval...annars funkar inte snurreffekten...
Dom säger att det funkar bra med 1 inlopp...men jag vill inte chansa...

Om din pump trycker t.ex 16m3/tim så ska ju 16 m3 rinna till den, eller hur? då kommer din snurreffekt att bli motarbetad av utloppet, som vill (läs måste) mata pumpen med 16 m3 hela tiden och kommer därför förstås även ta av det vattnet som nyss kom in i poolen, om du däremot sätter inloppet på andra sidan kommer snurreffekten att få hjälp av utloppet, den både pumpar och suger med gemensamt mål.

Jag kollade på de "stora" leverantörerna av villapooler och dom är inne på att de ska vara på var sin sida, och i mitt lilla ingenjörsöra så låter det tämligen logiskt...än så länge...tills någon hydrodynamisk doktor kommer med en forskningsrapport.

Sen, för att inte vara för mycket åsna i detta case så tror jag inte att man märker någon större (om ens någon) skillnad, ni har bra vatten utan ytföroreningar, det har vi också med den konservativa lösningen också, det blir nog mer en teori! och som man brukar säga: var och en försvarar sin sjuka mor....


EDIT: syftningsfel
« Senast ändrad: september 14, 2005, 21:00:42:42 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
Re:Optimalt avstånd mellan skimmer och inlopp
« Svar #12 skrivet: september 15, 2005, 07:49:23:23 »
Ojdå, jag tror jag får forska lite på google ;)

Får se vad jag kan hitta på de tyska siterna.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
Re:Optimalt avstånd mellan skimmer och inlopp
« Svar #13 skrivet: september 27, 2005, 08:13:10:10 »
Har kollat lite på en del instruktionshäfte och monteringsanvisningar.

De visar att optimalt vattenflöde uppnås om man sätter skimmer och inlopp på varsin sida. OBS, gäller rektangulär och oval pool!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan