VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten  (läst 7185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Truls

Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« skrivet: juni 09, 2017, 11:56:24:24 »
Undrar om någon har köptips på ett spa-bad som är tystlåtet, mycket bra massage, och
helst inte klor. Skulle helst vilja ha saltvatten, då jag får huvudvärk av klordoften.
Har tittat på Hotsprings spabad och då deras highlife eller limellight.
Har även tittat på Villeroy & Bosch, och Viskan SPA. Givet per år vill väl egentligen ingen lägga mer
kronor än nödvändigt. Men om tanken är ändå att ha ett SPA som har mycket bra massage och är tyst,
minst en liggplats, och för fem/sex personer. Har ni ngr rekommendationer? Utbudet är ju hur stort som helst,
så om jag åtminstone kom ner till ett par leverantörer. Fick tips om ett kar på Hornbach och då är priset runt 50 tkr, SPA Göteborg, är det jämförbart, någon som vet? Jag är nästan helt novis. Men har tråkig erfarenhet av mitt badkar inomhus som var så bra, men sen visade det sig att ljudet är så högt att jag inte vill ha på massagedelen.
« Senast ändrad: juni 09, 2017, 15:29:54:54 av Truls »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2017, 13:49:13:13 »
Salt desinficerar inte vatten. Även i ett spa måste du ha en saltklorinator som producerar klor av saltet i vattnet.

Det du tycker luktar klor är overksamt sk bundet klor, du slipper det till stor del om du sköter vattnet bättre.

...du kan förövrigt testa själv i närmaste badhus. Hoppa i vattnet "smutsig" utan att duscha först, kloret i poolen kommer oxidera skräpet du har på dig och lämna kvar bundet klor => du kommer "lukta klor" när du kliver upp. Gör om samma procedur men tvätta dig ordentligt innan och du kommer lukta mindre. Ditt spa kommer fungera på ungefär samma sätt. Finns det mycket bundet klor i vattnet (som oxiderat smuts) så kommer det lukta. Då behöver du reducera det kloret till fritt klor igen, och det luktar avsevärt mindre klor.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Truls

SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2017, 15:31:34:34 »
Tack MathiasS för svar. Ändrade om min fråga. Men då är inte att kunna ha saltvatten en säljande punkt? Eller?

Fredrik154

  • Gäst
Fredrik154
SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2017, 15:53:09:09 »
De flesta spabad med saltsystem tillverkar bromin inte klor. Sen personligen så tycker jag att Bromin luktar mycket värre än klor.

Utloggad Spatoken

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hotspring Limelight Flair
    • Visa profil
SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2017, 20:39:07:07 »
Hej,

Strunta i saltvatten-klorinator. Det är bara dyrt och meckigt. Jag kör en Limelight flair med klor och spa-chock och det funkar fin fint. Rekordet är 9 månader mellan vattenbyte men nuförtiden byter jag 3-4 gånger om året. Kostnaderna för kemikalier är minimala.

Forsman007

  • Gäst
Forsman007
SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2017, 12:41:44:44 »
Spatoken...är inne på att köpa ett flair, men har senaste dagen börjat fundera på om värmaren (1500w) räcker på vintern. Hur upplever du vattentemperaturen, sjunker den snabbt? Jag bor oxå i sthlm nämligen.

Och värmaren går väl inte samtidigt som pumparna, så har man massage på i två timmar (som extremt exempel) borde det vara relativt svalt i vattnet sen. (Om man jämför med 39 när man hoppade i..!?

Utloggad johanmarsta

SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2017, 09:36:03:03 »
1500w är aldeles för litet.
Tom 3000w kan vara i underkang om det båser och är kallt på vintern när man vill bada.
Och köp inte ett bad där man inte kan köra alla pumpar och värmaren (som ska vara på 3000w)samtidigt.

Vatten temp sjunker snabbt när värmaren stängs av...

Utloggad Telekiter

SV: Köptips - Mycket bra massage - tyst - saltvatten
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2017, 14:04:48:48 »
Håller helt med Johanmarsta, 1500 w duger inte alls om man badar under någon längre tid (dvs mer än 30 min, typ). Jag har dubbla 3 kW (dvs totalt 6 Kw) värmare. Har vid flera tillfällen påbörjat bada med 37 grader och efter kanske 15-20 min känns det inte längre lika varmt och skönt (det är fortfarande 37 grader i vattnet men jag har vant mig vid värmen!). Trycker jag då upp värmen till 38 grader så tar det bara 10 min så har jacuzzin kört upp värmen till det skönare 38 graderna. Har du endast 3 Kw värme klarar badet inte att värma upp vattnet medans du badar så den badstunden blir kort och inte lika behaglig. Jag har 37 grader på sommaren och skruvar upp till 38 grader på vår-höst-vinter. Hade faktiskt önskat att det gick ställa in halvgrader  :-\

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan