VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera liner  (läst 3182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekerö Alex

Montera liner
« skrivet: juli 25, 2017, 17:52:26:26 »
Hej,

Försöker montera liner men blir inte riktigt klok. Skarven mellan botten och väggen på kortsidan kommer ca 10 cm in på botten på båda kortsidorna. Vi har försökt dra och sparka så linern blir längre men lyckas väldigt dåligt. Butiken som sålde den sa att den kan expandera 30% men i längdled så lyckas vi inte dra ut den ens 1 centimeter. Poolen är 8x4 m. Vädret bra med 20+ grader och sol.

Är den helt enkelt för liten?

Tacksam för svar från alla experter härinne.

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Montera liner
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2017, 21:23:53:53 »
Hej det låter som att den är lite tight. Hur är måtten på linern uppe i snap-in listen? Är det även kort där? Stämmer linerns mått bättre på bredden? Kanske dum fråga men har du kontrollmätt din pool så att den är 8.0x4.0m?

Linern monteras enklast när det är 18-22 grader ute och helst inte i direkt solljus. Blir det för varmt eller för stark sol kan den bli "för stor" och då får man svårighet att få bort vecken. Om du hade 20+ och sol när du började lägga ut linern borde det inte bli så tight.

Eftersom du inte verkar få till det så kan du ju pröva följande: Låt linern hänga i snap-in listen i mitten på respektive långsida, men lossa linern helt i respektive kortänden, ställ dig själv på utsidan av linern på poolbotten i ena änden och en vän i andra änden och ta sedan tag och dra i linerns golvvåd. Det kan finnas stretch i linern, men att den var kall när du rullade ut den och att det nu är svårt att stretcha från ovansidan om du förestår vad jag menar.

//Martin
 
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad JoWe

SV: Montera liner
« Svar #2 skrivet: juli 25, 2017, 22:54:11:11 »
Hade en radie mot botten och ena kortsidan på 10 cm. Har gaveltrappa på en kortsida. Har du det så måste linern ligga rätt mot trappen.
Så om linernskarven slutar 10 innan vägg och 10 cm innan botten skulle jag tuta o köra.
Fyll 10 -15 cm med vatten, gärna varmvatten, så tror jag vattentrycket kommer trycka ut linern i hörnen.

Utloggad MathiasS

SV: Montera liner
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2017, 09:55:02:02 »
Hamnar vägggolvskarv rätt på långsidorna? Hur ser det ut i hörnorna?

Om hörnorna ser ut att kunna bli bra utan veck skulle jag köra på. Du kommer se hur det blir redan med ett par decimeter vatten i poolen ( och då går det inte stt flytta linern längre).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad largab

SV: Montera liner
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2017, 19:49:31:31 »
När vi monterade liner så kändes vår för kort också. Vi fyllde med ca 35-40 gr vatten. När det var en decimeter så fick vi manuellt mangla ut linern så den skulle nå kortväggsvinklarnq. Det som inte hamnar rätt på botten då vattennivån passererar 1 decimeter kommer aldrig hamna rätt. Det blir för mycket tryck på botten. Vi utgick från mitten och sträckte linern manuellt genom att ligga på alla fyra och trycka, sträcka, mangla linern till den låg bra. Det var rätt jobbigt. Men vi har gaveltrapp och den måste hamna rätt för att bli bra.

Utloggad Coolg8

SV: Montera liner
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2017, 21:23:47:47 »
Precis likadant när jag och brorsan monterade vår liner i en oval pool, massor av veck trots att vi var noga när vi veckla upp den. Men som sagt 35-40 graders vatten ca 5-10 cm djupt och vi fick ut alla, trodde jag, hittade ett veck nu i sommar på väggen ca 2 dm långt. Det får man leva med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan