Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt Leca projekt  (läst 19672 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Pea

Nytt Leca projekt
« skrivet: maj 26, 2008, 14:48:22:22 »
så har vi kommit en bit med förvandlingen från en palmyra ovanmarkare till en nergrävd murad med leca. gropen är grävd, plattan är gjuten (15cm med 2 lager armering, så inte anläggaren skäller på mig), lecastenen och bruk levereras på onsdag (byggmax). slangpaket, skimmer, snapinlist och 2 inlopp beställda på poolstore.
det stora "bryderiet" nu är om vi ska ta en mosaik eller cararra liner, var ute hos poolkungen och kikade på deras utställningspooler men blev inte så mycket klokare av det. mosaik linern är snygg och klassisk, cararran är också snygg och desstom ännu bättre på att dölja småveck å dyl, men med mosaik så upplevs vattnet något klarare, hmmm... bäst att tanten får bestämma.

ska mura 7 skikt till 140cm höjd och toppa med en tryckt 45 regel att skruva snapinlisten i. tror 135 blir lagom för oss i bad-djup, innermått blir annars 7.20*4. ville haft den 7.80 lång men det ville inte tanten, hon tyckte att det räckte med 6.60 men då fick jag ta på mig byxorna å visa var skåpet ska stå ;)

vet att de flesta kört med mosaik liner eller enfärgad men om ni skulle gjort om det, vilken skulle ni valt då?

lägger in lite bilder senare, bara en grop med platta just nu, inte mycket att skåda.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Poolgiganten

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Nytt Leca projekt
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2008, 15:10:11:11 »
Halloj,

kul med nya projekt..
 Får man vara så fräck och fråga vad ni räknar med att själva poolbygget kommer att kosta, alltså bara själva poolen med schaktning och allt sånt förutom soldäck eller det ni ska ha runt.....
Vi är nämligen på planeringsstadiet för poolbygge och det skulle vara intressant att se vad det kostar att bygga den sjäv från grunden=)
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Nytt Leca projekt
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2008, 15:48:02:02 »
Ännu en lec(a) po(o)lare   O0

Ska bli kul att följa bygget. Har ni tänkt att ha någon trappa?

När det gäller linern var vi i samma bryderi men han som svetsade vår (Stockholms Pool och Bygg) kom ut med prover så att vi kunde se på plats. Vi fastnade för mosaiken, just för färgspelet mellan de olika färgrutorna. Det roliga är att de flesta som bara ser den tror att det är riktig mosaik och frågar om hur långt tid det tog  :D

Bara att gå på känsla - Ni väljer rätt oavsett vilket ;)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Pea

SV: Nytt Leca projekt
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2008, 17:07:11:11 »
det kommer att kosta oss i runda slängar 90" för komplett pool utan värme och altan.
grävning ca 6", plattan inkl form 15", lecasten inkl bruk, armering och hemkörning 11", isolering under + utanpå 5", liner 17" slangpaket, belysning, pump, filter, stege, solfolie, täckning m.m.........
jag vågar påstå att det är absolut bäst kvailtet för pengarna att gjuta platta och mura med lecasten, stommen håller i 100 år om man gör det rätt, ett å annat linerbyte kanske man hinner med, men det är busenkelt med snapinlist. jag har inte räknat med pooltäckning annat än solfolie då vi inte har bestämt hur vi ska göra med det än.

trappa hade varit gräddet på moset med då kostar linern 20.000:- till å man vill ju grilla en å annan filebit å skölja ner med lite rötjut + alla carlsberg som går åt under byggtiden  8)

vi kalkylerar med ca 150" helt klart med vp, altan å dyl. men troligtvis så stiger kåken med lika mycket i värde  :)

å tröttnar man på pool kan man ju göra om den till en friggebod med källare  ;D
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad liverPOOLare

SV: Nytt Leca projekt
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2008, 18:26:26:26 »
Lycka till med dit poolbygge. Håller du budget, är jag imponderad. Hur mycket ska du göra själv?
Vill du ha ett gott råd från en som precis är klar, så är det: Gör som happy Digger och köp en egen grävare. Satan vad man gräver, och gräver, och gräver, och gräver.
(nu hade jag kanske lite oflyt att massorna rasade dagen efter att de hade grävt min grop, men ändå...)


Utloggad Matt

SV: Nytt Leca projekt
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2008, 19:07:43:43 »
Kul att se att det finns fler som gillar att arbeta....

Jag håller på att färdigställa utemiljön runt våran 6x3 leca pool.
Om man ska hålla en budget på 150' för hela kalaset får man jobba hårt.(vilket jag har gjort.)

Jag har landat på den summa, men det är nog tack vare lite kontakter, och att jag har gjort allt jobb själv förutom grävandet.

Jag har räknat ut att jag har lagt ca:500 timmar hittills, och fler blir det.

//Mattias


Leca pool 6x3x1,5 med VP

Utloggad Pea

SV: Nytt Leca projekt
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2008, 08:53:52:52 »
givetvis gör vi rubbet själva, finns det nåt roligare än att komma hem en eftermiddag när solen skiner och sätta på sig blåbyxorna, svettas lite å avnjuta en carlsberg med grannen  8)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Nytt Leca projekt
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2008, 21:45:52:52 »
jag fick hem bräddavlopp och belysning m.m. idag. känns som jag fått fel grejer.
hur var måttet enligt bild 01 nedan på ditt bräddavlopp happydigger?
hur gjorde du med belysningspottan?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Nytt Leca projekt
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2008, 23:47:11:11 »
Howdy,

Du har nog rätt. Skimmern ser lite kort ut. Har för mig att när vi beställde så angav vi att den skulle till en Lecapool för att få en extra lång hals. Jag har 10 cm från "pottan" in till kanten vilket alltså gör ungefär 30 cm där du har 20  :-\ Vet inte om det syns men jag skubbade ut och tog en bild:


När det gäller belysningen kan jag inte hjälpa dig. Har LED-lampor som sitter i vanliga ingjutningsrör och jag vet inte riktigt hur de vanliga fungerar men det finns säkert många andra kunniga här på forumet som svarar  O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nytt Leca projekt
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2008, 09:28:39:39 »
När det gäller skimmern så går det med den du har. (Om du kör med 19cm leca. Går med 25 cm också men mer jobb)
Jacka ur lite grann på utsidan av lecastenarna pch passa in skimmern.
Lägg på bruk, lägg dit skimmern och fyll upp runt om med bruk. Sätt fast ett par brädbitar med tving och fyll upp igen.
Enklast är att mura upp med lecan och lämna plats för skimmern som man sätter dit dagen efter.

När det gäller lampan så kapade jag ur lecan med flexen och borrade ett hål för slangen snett uppifrån. Sen slänge jag i lite bruk och satte i lampan och ställde en trave lecasten samt en plywoodskiva som stöd. Sen var det bara att mura vidare uppåt.
Den sitter fortfarande kvar, 2 år senare ;D
/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan