VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpen suger inte  (läst 3613 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rögle

Cirkulationspumpen suger inte
« skrivet: maj 14, 2016, 21:54:48:48 »
För några år sedan fick jag inte min cirkulationspump att suga. Min pump och filter står i källaren. Alltså under vatten nivå. Då fick jag ett bra tips här i detta forum. Matade in en vattenslang i breddavloppet och tätade med en tygtrasa,vred på vatten på slangen startade pumpen. Blev ett jäkla vakuum och vips så sög pumpen igång. Detta har funkat i några år fram tills i år. Så fort jag stänger av vattnet i vattenslangen orkar inte pumpen att suga. Har försökt i flera timmar nu. Testade även utan vattenslang, pumpen börjar att suga, upp till 1,2bar sedan orkar den inte längre och går ner till 0. Tips någon?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspumpen suger inte
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2016, 22:50:16:16 »
Om den låter ok, inga lager eller ljud som tyder på att den suger på annat ställe dvs att kopplingar tar in luft då uppför din pump sig exakt som en trefas pump gör när faserna ligger fel och den går på fel håll

Utloggad Rögle

SV: Cirkulationspumpen suger inte
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2016, 23:02:18:18 »
Den orkar efter ett tag att suga upp till ca 1.2 bar sedan tappar den helt plötsligt allt, och går ner på 0. Fel håll?? Har ju funkat för mig i 5 år. Hur kan den plötsligt gå pt fel håll?

Utloggad MathiasS

SV: Cirkulationspumpen suger inte
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2016, 23:52:24:24 »
Locket till pumphuset där silkorgen sitter.....är det verkligen tätt?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Cirkulationspumpen suger inte
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2016, 23:54:57:57 »
Den orkar efter ett tag att suga upp till ca 1.2 bar sedan tappar den helt plötsligt allt, och går ner på 0. Fel håll?? Har ju funkat för mig i 5 år. Hur kan den plötsligt gå pt fel håll?

Nä det kan den så klart inte. Är systemet tät är pumpen trasig. Renovera eller eftersom den har några år på nacken köp en ny

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan