Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stänga flödet till värmepump?  (läst 5882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Stänga flödet till värmepump?
« skrivet: augusti 17, 2016, 09:06:28:28 »
Skall jag stänga flödet till värmepumpen när jag stänger av den för säsongen? Alltså låta allt gå i bypass i stället?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2016, 10:23:14:14 »
Du måste nog förklara lite bättre, typ av värmepump, inne eller ute?
Tänker du köra flöde i poolen hela vintern?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Steinmeister

SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2016, 12:55:26:26 »
Va kanske lite otydlig. Skall slå av värmen då badsäsongen börjar lida mot sitt slut mu när solen börjar lysa med sin frånvaro. Stänger av värmen men låter reningen fortsätta gå tills jag vinterstänger. Nu tänkte j låta vattnet gå förbi värmepumpen genom bypassen för att inte slita på värmeväxlaren (om de nu sliter). Rätt eller fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2016, 14:47:02:02 »
Öppna bypassen, flödet går lättare den vägen, så reningen fungerar bättre, finns ingen anledning att köra genom värmepump.
Tror inte att den slits i och för sig, men som sagt, finns igen fördel med det heller.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2016, 16:45:16:16 »
Jag tar in min värmepump i garaget på vintern så när badsäsongen är över kopplar jag ur den ur systemet och kör bara cirkulation tills det är dags att stänga. På våren kör jag igång cirkulationen utan värmepumpen och monterar den när det börjar bli varmare ute.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Dimitris76

SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2016, 17:00:28:28 »
Jag har ingen luftrummet själv men jag bara undrar. Om man dränera vattnet från värmeväxlarens kärl kan man inte låta enheten stå utomhus under.vinterperioden. kanske under någon skydd såsom den som man har till gasolgrill.

Det låter väldigt krångligt att demontera man allt och bära man pumpen till garaget.

Det börde inte finnas något annat som kan frysa sönder...

/Dimi

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2016, 18:08:05:05 »
Det räcker att dränera värmeväxlaren. Därefter kan VP stå kvar utomhus. Där kan också vara bra att före dräneringen spola ur värmeväxlaren med t ex en trädgårdsslang. Garantin täcker inte sönderfrusen värmeväxlare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2016, 18:34:11:11 »
Min VP har stått kvar ute under den tiden jag haft pool. Följde med ett "kapell" från G&J. Jag stänger ventilerna dit och kopplar loss slangarna för att tömma, sedan sätter jag dit dem lite lätt så att vatten från ev. läckande ventiler kan rinna ut.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2016, 18:39:17:17 »
Samma här förutom att jag inte har använt kapellet. Höljet är i "rostfri" plåt av hygglig kvalité. Horisontalmodellen har plåt uppåt. Hade jag haft vertikalmodellen hade jag täckt den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stänga flödet till värmepump?
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2016, 20:01:12:12 »
Jag har vertikalmodellen...  O0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag