CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: novis och vetgirig :-)  (läst 13426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #10 skrivet: augusti 22, 2011, 22:16:50:50 »
tjena gurkan

trevligt att läsa ditt inlägg, .. vi verkar ha en del lösningssamhörighet.. ska schakta bort 50 m3 jord, som gör terrassen ett minne blott *s*..vill inte ha ett hus som sabbar utsikten från altanen, ingång från entreplanet alt på ovansidan av tomten givetis..  vi vill inte ha ett högt poolhus som sabbar utsikten, så ....

så hela projektet är som följer

så öppna upp en dörrpost i bef källarväggen, trappa upp till poolhusets markplan..

nu kommer massa dumma frågor från mig då jag inte kan mer än bara läsa..

1, mapegum? menar du mapegum wps? , isf står i mateis beskrivning att det inte är för ytor som ständigt står under vatten, som bassänger.. ?

2, 5 lager a 2mm alltså eller? vilket jävla tätskikt me tanke att vanlig liner är 0,5 mm

sedan lurar jag på att anända en luft/vatten vp som suger den fuktiga luften, som värmer upp vattnet tll den vattenburna golvvärmen som ska vara under klinker på golven.. detta bara har slagit mig att testa teoretiskt.. mao ingen supstans än :-)

Poolgiganten

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #11 skrivet: augusti 23, 2011, 09:21:13:13 »
Tjenis peteristan.

i grova drag gjorde jag så här.
Befintlig bottenplatta på 100m2..huset är en och en halvplan plus källare under mark. Grävde ur ytterliggare 50 m2 utefter hela långsidan ner till berget som hittades en halmeter under plattan. Själva poolrummet ligger nu mao UTANFÖR befintlig bostadsyta, mindre risk för ev fuktskador.
När själva murningen var klar, lade vi på limträ och spikade ett lätt lutande altangolv med säker papp...ovanpå det tryckimpregnerad trall givetvis..flytande golv.
Mapei har en speciell sort som används i stora simhallar och cisterner bla....den vanliga våtrumsmapegum använde jag i övriga poolrummets golv och väggar.
Anledningen till att jag körde med både hängslen och livrem vad gäller tjockleken på tätskiktet var att dom kunniga skrattade åt mitt projekt och sa att sprickbildningar och andra problem skulle uppstå.
Nu ligger allt kakel liksom på ett nästan elastiskt tätskikt...och dessutom har jag "bytt ut" en kakelfog i mitten tvärs över poolen till en silikonfog.
Dom kunniga experterna sa till mej att detta bara var en massa onödigt arbete och extra kostnader.
Men under året som gått har kommunen och vägverket sprängt som s...n precis utanför för ett va arbete....har fått sprickor i fasadens mexitegel...MEN INTE EN SKADA PÅ/I POLLRUMMET ;D
Vad gäller uppvärmning har jag ingen annan erfarenhet än att vårt alternativ är ganska kostsamt...men jag har hört att det inte är uppvärmningen som kostar, utan avfuktningen som drar ström.
Å du, inga frågor är dumma...om du visste vad jag har fått fråga mej fram för att få ett så lyckat projekt.
Det enda som inte gick som jag tänkte mej från början var att poolen liksom står i samma nivå som källargolvet, jag kom inte djupare utan att behöva förstärka hela det befintliga huset...men vad gör det när man simmar omkring i 34 gradigt vatten och snödrivorna ligger höga utanför fönstren.

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2011, 19:31:28:28 »
sorry frånvaron.. men nu här igen..

får jag vara "påstridig" gurkan och be dig klistra in namnet på det tätskikt du använde från mapei så jag omöjligt kan få fel så gör du mig glad :-)

men klart. som (jag tror det var) erica som gav förslaget epoxy.. kan vara alternativ det med..

nu har några små pussellbitar fallit på plats lite närmare sin destination..

mer rumsmässiga saker än själva poolmässiga tyvärr.. känner jag är på tok för obekväm över min frånvaro av kunskap ännu, och tyvärr är "alla" poolfabrikörer experter som sågar den andras förslag.. nä blir gräva in sig i all kunskap som finns här och göra det själv..

första läget är att i bottenplattan utanför poolen kommer jag öka med en brunn till totalt 3 med påkopplad sugpump om ngt händer o vattnet måste bort.. gillar säkra hängslen här, trots poolen är i eget poolhus..  sedan har jag börjat rita in bygget på husritning som ska till kommunen :-)

mao har det inte hänt spec mycket.. fan att man ska behöva jobba när man behöver läsa här :_)

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #13 skrivet: augusti 24, 2011, 20:27:37:37 »
Japp, här får man halka in när tiden räcker till....minnet sviktar för mej, men jag körde med en hel drös medel, med i huvudsak MAPELASTIC...om du går in på Mapei.se och lirkar dej fram till bassänger.....ok, jag har byggt efter principen jättebadhus.......så har du en sprängskiss en bit ner.
Det har kanske ändrats lite sedan jag byggde, men jag känner nog igen dom flesta medlen. Viktigt är att följa sprängskissen från lecablocken och utåt. Det var mapelastic jag rollade på så många gånger vet jag.
OM du beslutar dej för att fortsätta projektet, så ska du veta att jag har dokumenterat varenda grej jag gjort, innifrån och ut, genom ca 200 bilder !!! Överambitiöst kanske, men vill kunna visa allt som inte syns. Även jag har tre golvbrunnar i den delen av poolrummet som inte är poolen. Dock en i duschen, men en vid pump och filter och en till avfuktarna./.

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #14 skrivet: augusti 24, 2011, 20:41:43:43 »
smart och kul med bilder.. dels genom att ha fakta när minnet sviker etc.. o var allt ligger.. projektet kommer bli av, men platta kommer inte gjutas innan våren.. vill ha allt klart innan man skickar in ritningar etc till kommunen..

så får jag ta del av dina erfarenheter och se och lära av bilderna är jag jättetacksam  :-)


en redaktionell ändring, eller snarare tillägg av allmän förfrågan..

jag fick en tanke .. varför lecasten o måste putsa när man kan gjuta direkt.. ok att murningen slipper man all formmontage etc, men även om aj e inne på leca så måste jag rycka i alla trådar för att lära mig poolernas fantastiska värld
« Senast ändrad: augusti 25, 2011, 19:16:44:44 av peteristan »

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #15 skrivet: augusti 29, 2011, 08:49:14:14 »
Tjosan..jodu, för mej liksom fanns det inget annat alternativ. Jag byggde ju utanför befintligt hus, murade upp en "ny grund" och då kunde jag lätt utelämna hål för belysning, in och utloppen mm. Lecablocken jämnas till/putsas med ett speciellt bruk/lim från mapei...innan man sedan går vidare med glasfiberväven och mapegumorgien.
Vill ju tillägga att när själva poolrummet var uppmurat och taket/altangolvet var lagt, gick jag lös med tigersågen innifrån tvättstugan och sågade upp en lagom stor öppning för att få plats med dubbla glasdörrar.
Sedan, vips var det bara att bada...... ;D

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #16 skrivet: augusti 30, 2011, 18:30:14:14 »
tigersåg är bra verktyg.. och även att ha en befintlig källarvägg som man "bara kan veva hål i" o ha en ingång till badpalatset :-)

jag e sotis som fan ..vill me ha pool.. men samtidigt vill ja ha koll på alla moment innan jag gör ngt.. så här inne har jag att lära :-P


Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #17 skrivet: augusti 31, 2011, 21:01:26:26 »
 >:( det är nog inget att vara sotis på egentligen...någon måste ju finansiera vattenfallschefernas höga löner...och det är klart att jag vore tacksam om jag slapp dra hela lasset själv.....
Skämt åsido, elräkningen är inte att leka med...i vårt fall...jag har ju dubbla avfuktare dygnet runt och en elvärmare på 9KW och golvvärme.....och 34 grader i vattnet....dessutom är huset på 340m2 + två 15m2 stugor till två av barnen...så okt till mars har vi en snitträkning på 10 loppor...och resterande månader runt 5000....det kostar att ligga på topp.
Självklart går det att komma ner en hel del i kostnader, men vi hade inget annat val än att välja el.

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #18 skrivet: september 01, 2011, 21:01:07:07 »
fy fan.. inte konstigt att det blinkar o blir mindre el kvar till familjen bens ... men har man att prioritera det så 'är det livskvalité.. och man lever en gång..så "vaj nått" (svenska för utrikiska som heter varför inte) haha

nu har man lång höst/vinter framför sig.. gick på ehh en bekvämlighetsinrättning, fyllde på kaffe o vips var det inte skymning längre.. svart som en kolgruvearbetares lungor!! fytti fan..

Utloggad Erica

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #19 skrivet: september 01, 2011, 21:59:30:30 »
>:( jag har ju dubbla avfuktare dygnet runt och en elvärmare på 9KW och golvvärme.....och 34 grader i vattnet....dessutom är huset på 340m2 + två 15m2 stugor till två av barnen...så okt till mars har vi en snitträkning på 10 loppor...och resterande månader runt 5000....det kostar att ligga på topp.
Självklart går det att komma ner en hel del i kostnader, men vi hade inget annat val än att välja el.

Varför sådant våldsamt avfuktningsbehov ? Kör du poolen kontinuerligt oövertäckt ? Vi kör bara avfuktarna vid badning och de vi har är inte särskilt stora enheter, billiga standardmodeller bara och de drar inte så mycket. Elvärmare på 9 kW, ja men effekten säger ju inget, hur mycket måste den vara på ? Vi har en helt överdimensionerad 15 kW sak, men den körs mycket litet. Med övertäckt pool och frigolit runt och under poolen så blit förlusterna små. Självklart tappar man en del vid badning eller vid backspolning/vattenpåfyllning men det blir inga stora mängder. Nu håller ju vi inte 34 grader, utan normal 29-30, men vi har haft uppe den i runt 32 då och då vid vissa tillfällen (ja plus 35-36 en gång när termostaten till värmen hakade upp sig !)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag