Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m x 0.5m djup]  (läst 20057 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KlM

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges minsta linerpool?
    • Visa profil
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #10 skrivet: juli 19, 2015, 15:10:22:22 »
Sätter upp trallen på plats.
Lite jobbigt då jag inte lyckades få pooldäcken som en exakt kvadrat.
Så det blir mycket sågningar och kapningar...

Har också byggt en liten "lucka", om jag behöver komma åt kopplingen till inloppet...
Om det skulle läcka eller liknande.
Byggtråden av minsta linerpoolen någonsin? = http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11373.0

Poolgiganten

Utloggad KlM

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges minsta linerpool?
    • Visa profil
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #11 skrivet: juli 19, 2015, 15:16:08:08 »
Återigen tacksam för detta forum då jag sett andra haft problem med grön vatten
som inte är alger. Köpte 1st påse (35gram) citronsyra på närmaste ICA'n.
Hällde i påsens innehåll i bräddavloppets cirkulation och efter 1 timme
när jag kom tillbaks var vattnet SUPER klart!

Håller nu på med att bygga kjolen och staket runt poolen..

En bild hur det ser ut inuti pumphuset.
« Senast ändrad: juli 19, 2015, 17:58:31:31 av KlM »
Byggtråden av minsta linerpoolen någonsin? = http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11373.0

Utloggad Erica

SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #12 skrivet: juli 19, 2015, 18:02:22:22 »
Ja, en andledningen för min del, är att jag hyr mitt hus jag bor i.
Jag förstår husägare att dom är villiga att investera med ett större kaptial.

Småbarn har säkert roligt om man slänger dom i djupt vatten med armpuffar.
Men jag tror likt strandkanten, där dom bottnar, har dom roligare
där dom kan springa runt o leka fritt o klättra upp o ner,
snarare än att simma ut till djupt vatten o motionsimma.
Optimalt vore väl o kunna bygga en pool med tex 2st nivåer... Låter komplicerat dock.

Jag glömde berätta att min minipool jag bygger är hela 70cm djup (ca 50cm vattennivå)!

Erica du har väldigt rätt i att det blir billigare i drift med mindre pool.
250w/timme för sandfiltret.
En tesked (5gram) klor granulat tillsätts dagligen i bräddavloppet, cirkulationen. (Tror en burk klor räcker något år)
Chockklorerar med ca 15gram granulat.
Kommer troligen ej att värma upp poolen då det är
väldigt lite vatten att värma (ca 2500Liter).
Solen klarar förmodligen att kunna värma upp den
själv till runt 25grader om vädret är bra.

För övrigt, tack Erica då jag studerat väldigt mycket din respons
till frågor här på forumet. Väldigt tacksamt när erfarna delar
med sig till personer som behöver hjälp.

Fler bilder läggs upp senare under dagen.

Det finns pooler med justerbart djup - se denna tråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11028.msg82820#msg82820
Men sådana konstruktioner ligger i ett HELT annat budgetläge än din pool. Jag kan förstå att om du bara hyr huset så vill du komma undan med en enklare/billigare konstruktion. De allra flesta villor ägs ju av de som bor där och då kan man ju kosta på mera, värdet tillförs ju till fastighetens värde och är inte förlorad på något sätt.

Det jag skrev om swim-trainer stämmer dock inte för din pool. Det går inte att simma i en så grund pool, oberoende av dess storlek. Vi har ett vattendjup på ca 1 meter på det grunda, cirka 1.5 m på det djupa. Någon gång när vi p.g.a. service eller liknande haft tillfälligt sänkt vattennivå så har vi ändå badat. Men kommer du ned under ca 80 cm i aktivt vattendjup så slår man fötterna i botten och det kan bli rätt obehagligt.

Jo kemikostnaderna lär ju vara proportionella mot vattenvolymen till viss del. Det som inte stämmer om man räknar så är att även om du har en vattenvolym som är mindre än 1/10-del av de flesta poolers så har du dock ändå inte 1/10 av antalet badande och klorförbrukningen beror ju även på antalet badande och hur mycket smuts, hudavskrap m.m. som de tillför vattnet. Men en mycket låg kemikalieförbrukning blir det säkert. Pumpen kan du säkert köra på timer och ändå få mer än tillräcklig cirkulation/rening så där kan du spara ytterligare på elkostnaden. Värmekostnaden beror på isolering runt poolen och på hur väl den är täckt vid icke-bad. I vart fall lär värmeförbrukningen också den bli låg jämfört med de flesta pooler.

Utloggad Patmark

SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #13 skrivet: juli 20, 2015, 13:24:19:19 »
Inget ont om en pytteliten pool. Men det mest intressanta med alla förutsättningar du nämner, är ju varför du väljer att göra en riktig linerpool istället för en billig rampool som du kan ta med dig, fälla ihop, sälja eller vad du nu känner för. Är det främst nöjet att bygga poolen som har fått råda?

Utloggad KlM

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges minsta linerpool?
    • Visa profil
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #14 skrivet: juli 20, 2015, 22:49:28:28 »
Inget ont om en pytteliten pool. Men det mest intressanta med alla förutsättningar du nämner, är ju varför du väljer att göra en riktig linerpool istället för en billig rampool som du kan ta med dig, fälla ihop, sälja eller vad du nu känner för. Är det främst nöjet att bygga poolen som har fått råda?

Ser inte enligt mitt tycke tillräckligt estetisk tilltalande ut. Att bygga en linerpool blir både hållbarare och ser väldigt mer bastant ut... Glöm inte att det bara är en pool jag bygger utan det är hela konceptet med soldäck som skapar en helhet. Jag får också förmån att välja varje enskild komponent jag önskar. Cirkulations reningen är väl ljusår bättre med sandfilter och rejält bräddavlopp än patronfilter eller vad dom kallas för. En smutsig pool blir ståendes tom. Jag byggde måtten på pool till mina exakta önskemål både på bredd, längd & höjd. Eftersom jag ville ha ett soldäck runt poolen för barnen skull, var det väldigt enkelt när konstruktionen är i trä samt väldigt hållbart som det är nu.

Har inget behov att sälja något efter mig. Detta hoppas jag förbli lyckliga stunder, och därav investeringen. Investerigen ligger i glada barn.

När jag började hade jag ingen aning hur det skulle bli eftersom jag bara hammrat spik för tavlor innan..
Men jag ville inte göra det för enkelt för mig. Att bara sprätta upp en kartong o ställa upp allt. Finns då inget soldäck heller eller riktigt "poolområde".

Hur som helst, har jag byggt minsta linerpool någonsin?  :) :)
Byggtråden av minsta linerpoolen någonsin? = http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11373.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #15 skrivet: juli 21, 2015, 08:27:32:32 »
Snyggt!
Var köpte du linern ifrån? Ca kostnad för den?

Utloggad KlM

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges minsta linerpool?
    • Visa profil
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m]
« Svar #16 skrivet: juli 21, 2015, 09:38:52:52 »
Snyggt!
Var köpte du linern ifrån? Ca kostnad för den?

Tack!
Köpte den ifrån Miamipool. Fick betala 2750:- inklusive frakt för den. Faktiskt det enda företaget som gav mig en offert. Mejlade ca 7st olika poolfirmor som är återförsäljare av liner.
Det bekvämaste var att jag fick den färdig svetsad. Va bara att lägga fram o veckla ut :).
Byggtråden av minsta linerpoolen någonsin? = http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11373.0

Utloggad KlM

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Sveriges minsta linerpool?
    • Visa profil
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m x 0.5m djup]
« Svar #17 skrivet: augusti 02, 2015, 22:03:21:21 »
Så! Nu är det nog klart.

Staketet och kjolen är nu påbyggd.
Det enda som egentligen saknas är att jag tänkt gräva el-sladden under gräsmattan.
Men kanske väntar till nästa sommar.
Byggtråden av minsta linerpoolen någonsin? = http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11373.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m x 0.5m djup]
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2015, 00:37:18:18 »
Fantastiskt litet minibygge! Speciellt då du inte har jobbat med trä och verktyg innan.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybygge minipool. Sveriges minsta linerpool? [2.44m x 1.9m x 0.5m djup]
« Svar #19 skrivet: augusti 03, 2015, 07:26:37:37 »
Snyggt arbetat, och det där kommer nog att hålla länge.
0.5 meters djup räcker dessutom väl för att kunna svalka sig en varm sommardag (kanske kommer ett annat år, hehe) även för vuxna.
FÖRDELEN är att man inte behöver hålla sig flytande, borde vara rätt bra hänghöjd om man sitter på botten med armarna på poolsargen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag