VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: novis och vetgirig :-)  (läst 13197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peteristan

novis och vetgirig :-)
« skrivet: augusti 14, 2011, 19:48:35:35 »
Hej Alla, måste börja med att ursäkta mig över begränsade kunskapen om pooler..

JAg och sambon har pratat ett tag till och från om pool.. och nu har vi iaf kommit fram till att vi vill ha en 3*6 inomhuspool, (ja vi vet det är dyrare :-) ). Anledningen är att vi kommer bygga till 60m2 poolhus. Mao kommer vi gjuta platta med 30 cm isolering.. men vi vet inte vad för stomme på poolen som är lämpligast?

så vad rekomenderar ni kunniga ?

/peter <help>

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2011, 17:09:05:05 »
Det finns många stommar som är bra, det beror nog mest på hur mycket ni vill arbeta med stommen och vad det får kosta.
För att ni inte skall riskera att poolstommen rör sig torde dock en gjuten eller murad stomme vara bäst.
Trä och metallkonstruktioner kan flexa lite, och beroende på hur ni bygger konstruktionen för golvet kan det innebära att även golvet rör på sig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2011, 17:23:46:46 »
hej rickard, och tack för ditt svar..

pengarna är inte superviktigt, även om man inte vill betala för ngt onödigt.. jag har lekt med tanken att med hjälp av lecasten gjuta upp ..men hur det med tätskikt har jag inte tänkt tanken mer än höra vad kompetent folk anser .. isolering runt pool känns onödig då poolhuset kommer vara isolerat..

så känns "bra" med ditt svar som går i paritet med tankarna.. sedan såg jag ngn tråd här ang avfuktningen..

så jag tar mig friheten att fortsatt frågvist fråga med förutsättningen murad poolstomme .. om man inte vill ha liner, finns det alternativ då poolen kommer att kaklas?

vidare.. ang värmeväxlarna som finns hos bla folkpool.. är det galet att jag förutsätter att det är motflödesväxlare ?
« Senast ändrad: augusti 15, 2011, 17:27:46:46 av peteristan »

Utloggad Erica

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2011, 22:44:31:31 »
Hej ! Vi har en inomhuspool,  8x4 m,med gjuten och epoximålad stomme, alltså ingen liner. Vi är helt nöjda med den, men hade vi byggt idag hade vi nog kostat på att kakla den. Tiden för ommålning närmar sig ju succesivt... Jag tycker det är skönt att inte ha någon liner, så man slipper att oroa sig för att något skulle kunna göra hål på den.

Vi hade från början tänkt oss en utomhuspook, "stekpanneformad", med en rund 6 m djupdel och sedan en grund del motsvarande handtaget till en totallängd runt 12 m. Men i sista stund ändrade vi planerna och byggde en iniomhuspool, men fick då dra ned formatet en del. Men vi har aldrig ångrat att det blev inomhuspool !

Värt att tänka på är att inte ha för stor pool eller för litet poolrum. Man får ett mycket mera användbart rum om man inte bygger pool ända ut till väggarna som jag sett exempel på. 6x3 m pool till 60 m2 poolrum låter vettigt, vi har 8x4 m pool till ca 100 m2 rum, och det passar rätt bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2011, 08:06:26:26 »
Det finns onekligen fördelar med liner.
Går få snyggt snabbt och enkelt om du väljer en mönstrad liner.
Lätt att hålla ren.
Enkelt att reparera eller byta om det skulle behövas.

Nackdelar:
Kan bli veck på linern.
Kan bli hål på linern om någon sätter sönder den med något vasst föremål.
Kanske inte ser lika exklusivt ut.

Om du skall kakla, se till att få riktiga experter som gör jobbet.
Jag tycker mig ha sett rätt många kaklade allmänna pooler som behöver renoveras med jämna mellanrum, och det är varken billigt, snabbt eller enkelt.
Har även sett bilder på renoveringar av kaklade inomhuspooler i detta forum, gigantiska jobb om du frågar mig.

Tilläggas skall än en gång att jag inte har någon som helst erfarenhet av inomhuspooler, jag skulle nog ta ett allvarligt snack med någon poolförsäljare som funnits länge och sålt inomhuspooler med den stomme du väljer, och fråga dem om vad de anser passa er vilja att arbeta själva, och er plånbok.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cat digger

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2011, 20:52:48:48 »
 Hej! vad kul med flera som går i samma tankar som vi å göra en inomhuspool. för oss blir de nog en gjuten eller murad i skalblock 6x4. men de lutar mot gjuten de känns mer rejält. å poolrummet blir ca 90m2. med värmeväxlare i titan å rostfria detaljer. jag skulle ha kaklat om inte vi haft järnvägen så nära huset. så de får bli en mosaikliner. har dock inte kollat upp om de skulle funka att måla den ist.

jag tycker att om man ska ha en pool inomhus ska man nog gjuta eller lecasten å isolera både under å på sidorna. då har man gjort vad man kan . de blir inte sämre iaf å inte mycke pengar å tala om i de stora hela. å dränera väl + att jag fyller hela schakten som jag gräver upp med singel. de sjuker inte ihop lika mycket som andra matrial å så dränerar de bra. de är ju iof kanse lite över kurs.
lycka till  O0. mvh jonas

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2011, 21:06:17:17 »
Hej Jonas och tack för ditt svar... kul att vi är två som hunnit "lika långt" i tankarna..  efter att ha tagit del av trådarna här blir det murad/gjuten pool..  lurar på infästningen med linern (ska ha det som tätskikt i vilket fall som helst o troligen kakla då..)

jagär inne på en motströms spiralväxlare (värmedelen är en av mina styrkor) .. så det är den enkla biten.. sedan solfångare sommartid då..

leker med tankarna att ha en vanlig luft vatten vp inomhus i poolhuset fär att direkt få bort fukten o få ner värmen i vattnet..  sedan ha 5 grader varmare i luften än vattnet, då luften binder mer fukt än de vanligaste e tvärtom som de verkar..

men 6*4?  det är väl inget standardmått, hur gör du med tätskiktet då jonas? eller anlitar säkervatten behörig personal och trådsvetsar plastmatta?

Utloggad cat digger

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2011, 21:37:09:09 »
Jag undrar vad du menar med liner som tätskikt å kakla.( jag kanske missförstog texten)

låter intresant motsrtöms växlaren. hur funkar den mot en vanlig v-växlare.
jag ved eldar för hela huset så de får bli en vanlig v-växlare.

jag hade tänkt en avfuktare typ  från munters eller liknande. å sen golvvärme i poolrummet.
måttet på poolen verkar finnas efter vad jag förståt folkpool.( bäst jag kollar innan jag gjuter plattan )
de blir liner i min pool för jag har redan alla ingjutningsdetaljer.

mvh jonas

Utloggad peteristan

SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2011, 21:51:10:10 »
tjena..

en motflödesväxlare är grovt förenklat detta: varmt vatten från vp, vedpanna etc strömmar från vänster till höger genom vvx (säger vi i detta exemplet) .. det du ska värmeväxla (mao poolen) går skilt via skiljevägg i vvx motströms, mao fluiden går från höger till vänster...

Anledningen är att med denna typ har du poolvattnets utgående vatten kan bli högre än de varma vattnets utetemperatur.. , mao högre effektgrad än blandväxlare bla :-) ja kan snöa in på detta mycket utan nytta kanske..så inte tråka ut dig med detaljer :-)

Det varma vattnet värmer upp vvx väggar och det kalla poolvattnet "suger upp den ackumulerade värmen".. värmeäxling har skett ..förenklat uttryckt..

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2011, 15:55:39:39 »
Hej där..kul när man pratar inomhuspool. Byggde en helt själv för några år sedan, efter att ha haft utomhuspool sedan barnen var små. Först lite tjafs med byggnadsnämnden, sedan en liten grävare och ett hål i backen....nedsänkt till källarnivå, 50m2 yta.
Murade en grundstomme med Leca, dubbelt runt 3 av väggarna, dubbel armering på varje varv.
På med en altan ovanpå och sedan fortsatte jag mura invändigt själva poolstorleken, inga givna mått, allt på fri hand.
5 dubbla lager med Mapegum enligt konstens alla regler och så kakel i hela rummet.
9 kw värmare och dubbla avfuktare, 35 grader i vattnet året runt.
Men...detta tog mej 2 år, kvällar, nätter och helger.
Många nätter frågade jag mej själv vad jag höll på med, men efteråt blev jag nöjd.
Det ÄR mycket mer jobb än man tror innan, men jag skulle aldrig avråda någon i dag att göra samma sak.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan