VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump  (läst 11500 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henr73

Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« skrivet: april 28, 2018, 14:37:56:56 »
Har lite smått sneglat ett tag på dessa typer av cirkulationspumpar utan att helhjärtat satt mig in i deras fantastiska egenskaper(enligt säljarna).

Säljargumenten är väl 2: Energivinst samt lägre ljud.

Det var framförallt ljudbilden som gjorde att jag började fundera på om det inte skulle vara bra med en frekvensstyrd pump. Den "lilla" energivinsten skulle bara vara bonus.

Jag har trott att energikonsumtion på en motor har mer eller mindre varit linjär och har därför inte riktigt fått ihop den stora vitsen med "variable speed" pumpar förutom minskat ljud.

För om den är linjär så minskar ju flödet med hälften om du sänker varvtalet med hälften, vilket ju leder till att pumpen måste gå dubbelt så mycket för att cirkulera samma mängd vatten och detta skulle ju då leda till samma energiförbrukning utslaget på längre tid och med lägre ljudnivå som enda positiva egenskap.

Men tydligen så finns vissa "lagar" (affinity laws) när det gäller pumpar som enkelt uttryckt säger att om man minskar varvtalet med hälften så minskar energiförbrukningen med ca 8 ggr.

Utöver dessa "lagar" så verkar det som att (riktigt) frekvensstyrda poolpumpar är av "permanent magnet" variant, vilket tydligen ska vara mer effektivare motorer än de vanliga.

Länk till bra "artikel" / blogg som går igenom vitsen med VS (variable speed) pumpar:

http://www.swimmingpoolsteve.com/pages/go-vs.html


Lång genomgång men nu till mina frågor.

1. Om man "varvar" ner poolcirkulationen  och kör nonstop men med lägre flöde (uträknat så att man cirkulerar pool vattnet x antal ggr/ dygn)  är det risk för "blinda fläckar" av ocirkulerat vatten?

2. Hur många ggr/dygn bör vattnet cirkulera i en privat pool? Verkar vara allt mellan 4 till 1 gång/ dygn som gäller. Räcker verkligen 1 gång / dygn? Verkar som att vanligaste rekommendationen ligger runt 4ggr/ dygn. Någon som provat närmare 1 gång/dygn? Eller är 2 ggr fullt acceptabelt i en privat pool men med temporärt ökad cirkulation vid hög belastning?

3. Problem med värmepumpen om cirkulationen är för låg vilket leder till att värmepumpens flödesgivare inte slår till värmepumpen. Är det någon som haft problem med detta?

4. UV lampa. Kör man den non stop (24/7) också eller lägger man den på timer? Hur många timmar/dygn i så fall?

5. Styrning av pump. Har mest tittat på Speck (Badu) Eco Touch II (3 programmerbara fasta lägen samt av/på) och det verkar som att det ingår en signalkabel för extern styrning. Hur styr man genom den? Är det via en lägesställare med 3 till 4 lägen? Eller går det att styra via fjärrkontroll / Iphone på ngt sätt? T ex koppla till ngn Nexa / Z wave enhet som man kan styra via telefon. Kan ju vara vits med extern styrning om pumpen är omständlig att komma åt för att direktstyra.

6. Tips på frekvensstyrda pumpar eller är det Speck (tysk tillverkad) Eco Touch II som är mest prisvärd?

https://www.speck-pumps.com/en/badu/badu-private/circulation-pumps/badu-eco-touch-pro/badu-eco-touch-pro/131/badu-eco-touch-pro?c=40021

https://yapool.de/Energy-Saving-Pumps (kan ngn förklara hur dom kan ha 4 olika varianter när det tydligen enligt Specks hemsida bara finns 1 variant av den modellen?)

https://aquatechnix.de/aquatechnix-poolpumpen/vario-plus/?lang=en    (Tydligen en pump tillverkad av Speck, billigare än Eco touch)

https://www.poolpowershop.de/pool/filter-pumpen/poolpumpe/aquatechnix/filterpumpe-aqua-vario-plus


Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: april 28, 2018, 17:10:06:06 »
Varvtalsstyrd VS Frekvensstyrd cirkulationspump

Varken den ena eller den andra!

Läs mitt svar här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12812.0

 O0

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad largab

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: april 28, 2018, 21:54:46:46 »
Hej,
Jag köpte denna https://yapool.de/Speck-Super-Pump-Premium-Eco-Pro-Filter-Pump-10-29-ml-h för 2 år sedan. Är mycket nöjd. Är väldans snål på energin. Väldigt tyst i alla hastigheter. Lätt att styra genom styrkabeln. 5 styrledningar, OFF-1-2-3 + Jord. Man sätter alltså den förprogrammerade hastigheten genom att "jorda" önskad hastighet. Är man lite händig så kan man göra det fjärrstyrt från telefon/webläsare/fjärrkontroll. Jag styr pumpen med en arduino. Kör fart 2 när man badar och/eller minst X timmar/dygn, övrigt fart 1 för att cirkulera värmen.
Fö.
Jag har en UV-C lampa, kör den på timer. Men om jag byggt en nu så skulle jag inte "investera" i en sådan. Tror inte den har någon effekt alls på reningen.

Pumparna är inte linjära. Mera kvadratiska i effektbehov vs rpm. Ex 1000 rpm drar 80W, 2800 rpm drar 1000W (Echo Touch Pro).


Utloggad Henr73

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: april 28, 2018, 22:55:12:12 »
Hur många timmar / dygn kör du fart 2?
Vad ligger dina hastigheter på?
Hur många timmar kör du uv lampan?

Har du satt ngn form av fjärrstyrd arduino modul som du styr via app? Finns bild på det upplägget? Gärna bilder både vid pump och i telefon.

Henrik

Utloggad Erica

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: april 29, 2018, 00:33:42:42 »
Pumparna är inte linjära. Mera kvadratiska i effektbehov vs rpm. Ex 1000 rpm drar 80W, 2800 rpm drar 1000W (Echo Touch Pro).

En normal centrifugalpump på ett rent rörsystem är mer än kvadratisk i sitt effektberoende - det handlar om 3e potens på varvtalet om man antar oförändrat rörsystem och bortser från statiskt tryck. Effektbehovet är beroende av såväl tryck som flöde och ändrar du varvtalet utan förändringar i rörsystemet blir det ungefär att trycket stiger med kvadraten på varvtalet medans flödet ökar ungefär linjärt.  Nu är inte själva filtermottrycket ett rent rör/flödesmotstånd, varför uträkningen inte riktigt stämmer, trycket kommer att variera mindre än kvadratiskt och då blir effektförbrukningen någon stans mellan 2a eller 3e potens av varvtalet. Alltså kommer man om pumpens kapacitet är sådan att man kan köra på timer inte att vinna så mycket energi på att varvtalsreglera den. Sänker man flödet får man öka körtiden. Men de flesta pumpar är överdimensionerade rätt rejält och måste vara detta för att klara backspolning av filtret. Kör man då UTAN timer så kan man vinna åtskilligt på att varvtalsreglera. Jag tycker man får se timer eller varvtalsstyrning som alternativ till varandra. Timer är en billigare lösning, nackdelen blir att man får stunder av hög cirkulation och stunder med stillastående vatten, men oftast blir det inga problem av detta om man inte ställer timern för snålt,

Ljudnivå kan ju vara ett argument för varvtalsstyrning,men man skall inte vara alltför säker på att det argumentet håller i alla lägen, för en del varvtalsstyrningar och motorer geri stället upphov till pipljud eller brumljud från själva elmotorn.

En fördel med varvtalsstyrning kan ju också vara att man kan överdimensionera pumpen rejält och på så sätt få en bättre backspolning. På stora kommersiella pooler har man av det skälet ofta en separat pump för backspolningen.

Nackdelarna med varvtalsstyrning kan vara högre pris, ökad teknisk komplexitet och att man ibland kan få problem med att styrningarna löser ut jordfelsbrytare. Det senare problemet kan bero både på strömövertoner och på de störskydd som finns i eller intill frekvensomriktaren. Det finns speciella jordfelsbrytare för drift ihop med frekvensomriktare, men de är tyvärr hutlöst dyra. Likaså finns frekvensomriktare byggda för att klara drift via jordfelsbrytare (omriktare med sinuskurva), men de är dessvärre också dyrare än "vanliga" frekvensomriktare.

Frekvensomriktare kan ge störningar i omgivningen och på elnätet. Många sådana omriktare är endast godkända för drift i t.ex.industriella elnät, inte för bostadsmiljö. I de fall då man byggt in elektroniken i själva motorn så blir störrisken oftast mindre, eftersom ledningarna mellan pumpen och omriktaren kan fungera som antenner och skicka ut störsignaler och de ledningarna finns ju inte om omriktaren sitter direkt i/på motorn. Ledningar mellan omriktare och motor skall annars vara skärmade enligt EU-kraven, men detta syndas det ofta emot.




Utloggad largab

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: april 29, 2018, 08:54:46:46 »
Hur många timmar / dygn kör du fart 2?
Vad ligger dina hastigheter på?
Hur många timmar kör du uv lampan?

Har du satt ngn form av fjärrstyrd arduino modul som du styr via app? Finns bild på det upplägget? Gärna bilder både vid pump och i telefon.

Henrik
Jag har inte startat systemet ännu i år. Det måste dock ske senast imorgon då vi "kan" slå på värmen 1/5. Billig FJV då.
Jag har en Arduino med Ethernetkort.  Har en enkel webserver däri. Kan styra allt i poolen från telefon, dator, platta.
Ett riktigt hempul alltså. Borde vara enkelt att använda en Raspberry om man hellre vill det.

Om man tror att Uv gör nytta så bör man väl köra den när man har flöde. Kanske gör bäst nytta då man kör pumpen på låg fart.

Om du ska köpa ny pump nu så ser jag ingen anledning att köpa något annat än en med permanentmagnetmotor. Den blir en sparbössa...

Återkommer när jag startat...

Utloggad TommyC

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: april 29, 2018, 09:05:37:37 »
Man kan göra saker enkelt eller man kan krångla till det.

Vi kör fortfarande pumpen som fanns här när vi köpte huset. Det är en 1-fas pump på 720W som styrs av ett mekaniskt tidur från Ikea, den typen som brukar säljas i 3-pack för 100kr. Pumpen körs 14,5 timmar per dygn. Värmepumpen körs på sitt inbyggda tidur 11 timmar per dygn.

Cirkulationspumpen är troligen från 1991 när förra ägarna byggde poolen. Eventuellt är den renoverad en gång. Det sitter en klisterlapp på den från en pumpfirma. En liknande pump kan man köpa för ca 4000 kr. Krångligare och dyrare än så behöver det inte vara. Vår pump borde ta slut snart men det har jag trott länge nu. Troligen köper jag då en ny av liknande typ. En trefas pump i brons från Pahlén är såklart mycket bättre men den kostar nästan 3 gånger mer och behöver en mer komplicerad styrning (tidur, kontaktor och motorskydd samt mer kabeldragning). Resultat blir dock detsamma, rent vatten.

En mer komplex funktion ger nästa alltid förutom högre inköpspris en högre felintensitet vilket ytterligare ökar kostnad och tid som krävs för underhåll samt försämrar tillgängligheten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: april 29, 2018, 14:56:27:27 »
Hela tråden inklusive första inlägget missar poängen (eller har jag missat att poängen fanns där?) med att hastighetsreglera en vattempump. Det fina, förutom lägre förbrukning, är att sandfiltret filtrerar bättre vid ett lägre flöde.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: april 29, 2018, 15:51:51:51 »
Hela tråden inklusive första inlägget missar poängen (eller har jag missat att poängen fanns där?) med att hastighetsreglera en vattempump. Det fina, förutom lägre förbrukning, är att sandfiltret filtrerar bättre vid ett lägre flöde.

Jo man kanske får lite bättre filtrering men är det av någon praktisk betydelse ? När vi bodde i USA hade vi pool med diatomitfilter. Ett sådant skall enligt alla regler filtrera mycket bättre än ett sandfilter, i det att det klarar av betydligt mindre partikelstorlek. Visst, vi hade fint vatten, men det har vi nu också med sandfilter. Ur badsynpunkt kan jag inte märka någon skillnad. En laboratorieundersökning kanske skulle påvisa en skillnad, men är det något som man som poolägare vill betala extra för ?

Bullerargumentet kan väl i mitt tycke för vissa installationer vara ett starkare argument för varvtalsreglering, om teknikrummet t.ex. ilgger nära sovrum etc., men det förutsätter då att man får till en lyckad installation med sin varvtalsstyrning, så att man inte får pip- eller brumljud som kan vara mycket mer störande än själva pumpljudet.

Utloggad MathiasS

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: april 29, 2018, 19:18:56:56 »
eller så har man samma filtrering som idag men åtnjuter ännu lite lägre förbrukning....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan