CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PVC limskarv lossnade  (läst 9916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: PVC limskarv lossnade
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2006, 10:50:37:37 »
Jahapp. Möjligt jag hade fel där  :-X

Men jag har använt T-röd och det är fenomenalt på att ta bort fett och annat.
Aceton innehåller väl olja  <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad Björn

SV: PVC limskarv lossnade
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2006, 13:21:32:32 »
Aceton är ett lösningsmedel och säljs oftast väldigt rent 99,x %. Det innehåller då ingen olja.
Aceton och T-sprit har liknande egenskaper: Löser fett och kan blandas med vatten. T-sprit ligger ofta kring 95% etanol.
Jag tycker aceton verkar vara effektivare än T-sprit men det kan vara inbillning.

Jag har fasat kanten 15° på inner-röret / slangen. Det är säkert inte jätteviktigt men det underlättar fördelningen av limmet så att inte innerröret skrapar av limmet och skjuter det framför sig när man trycker in det. Jag har tvättat med aceton. Sedan struket rikligt med lim både inne i ytterröret och utanpå innerröret med pensel så att det inte fins nån torr fläck. Sedan har jag tryckt ihop utan att vrida för så har jag lärt mig. (Jag vet att en del vrider och lyckas bra med det.) Därefter väntar jag minst en timma innan jag pillar och ett dygn innan jag trycksätter. Det har funkat utan läckage för mig.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Hogge57

SV: PVC limskarv lossnade
« Svar #12 skrivet: juli 21, 2006, 14:33:04:04 »
Det är hopplöst att få tag på en röris i semestertider. Därför tar jag nu beslutet att själv göra om det i helgen. När jag igår tog isär ett antal skarvar ser det ut som att vissa av rören som använts är vanliga grå avloppsrör, det är nog förklaringen till att en skarv släppte..............Det räckte med lite värme från en värmepistol, sen var det bara att plocka isär dom. Nu blir det flexslang och därmed så få skarvar som möjligt. Tack för ert intresse för mitt problem, jag rapporterar väl vidare efter helgen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag