CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: pumpen?  (läst 2695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jälldorf

pumpen?
« skrivet: juli 05, 2006, 11:49:30:30 »
Hej jag har ett problem sandfiltret. när jag slår av pumpen och vrider filtret till backspolning börjar det rinna ur vatten ur filtret genom avloppet direkt innan man startat pumpen. sedan så blir det inte så mycket renare fast man kör pumpen i fem minuter. vad ska jag göra för nu är trycket så högt att när man kör läcker det vatten i kopplingen mellan ventil och filter?????????????????????????????????????

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: pumpen?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2006, 12:18:25:25 »
Det rinner alltid vatten så fort du ändrar ventilen, men varför inte trycket sjunker efter backspolningen,vet jag inte. Jag skulle nog ringa tillverkaren och fråga.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fiskebäck

SV: pumpen?
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2006, 16:30:17:17 »
Hej,

Är trycket mycket högre nu än när du körde igång från början? Min står på lite under 1 bar och går upp till 1,5 innan jag backspolar.
kan ju tänkas att du får normalt lite högre tryck om du har solceller som bromsar vattnet lite mer.

Det jag kan tänka mig är:

Manometerfel som visar för högt trots att filtret är rent! Filterpackningen kan ju läcka av andra orsaker.

Kan det tänkas att du använt skölj ("rinse") läget i stället för backspolnings- ("backwash" ) läget när du backspolat. Det kan vara svårt att se skilnad på mitt filter. Det låter som du inte ser skilnad på vattnet renhet ut och det borde du göra om filtret är smutsigt!

Du borde kolla om det är något annat i returkretsen till poolen som blockerar och ökar trycket. någon halvstängd ventil? slangen hoptryckt?

Hoppas att något av detta leder dig närmare problemet. :)
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: pumpen?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2006, 09:16:19:19 »
Min första centralventil gick sönder p.g.a. att någon (  :-[ ) lyfte i handtaget sedan sandfiltret var fyllt med sand....

Ett inre läckage i centralventilen kan vara boven, det är inte så svårt att ta isär en centralventil och kolla.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag