CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: för låg klorhalt  (läst 7950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangs

för låg klorhalt
« skrivet: juni 24, 2006, 13:37:25:25 »
Har precis fått igång poolen och efter många timmars jobb med lövhåv och dammsugare äntligen fått bort alger och skit, Det gjordes en chockklorering för ca 10 dagar  (ca 1liter ) sedan och jag har kört med veckopuck sedan dess och dessutom några dl chockklor eftersom nivån hela tiden varit för låg. Vattnet ser nu jättebra ut efter det att jag hällt i flockningsmedel men det verkar som om klorhalten är för låg. De andra värdena är ok så hur skall jag gå tillväga, köra på dubbla veckoklor-puckar eller lägga i lite dagsklor vid sidan? Kanke en chockklorering till? Poolen är på ca 35kbm och temperaturen ligger på mellan 22-25 grader.

Jag har provat att blanda hälften poolvatten och kranvatten och då uppvisades samma låga klorhalt. Testade då att lägga i liiite dagsklor i detta vatten och då blev det tydliga utslag på att klorhalten ökat så jag antar att jag är ganska säker på att klorhalten är för låg och inte för hög.

Poolgiganten

Utloggad matsa

SV: för låg klorhalt
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2006, 22:32:35:35 »
Klorpuck i + hälla i kanske 3dl chockklor till  :-\

Tror nog det är rätta lösningen att höja klorhalten med chockklor till ca rätt nivå o sedan bibehålla nivån med puckarna  :-\

Men jag är själv nybörjare , men så gjorde jag för att få rätt klornivå  :D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad PCP-Roger

SV: för låg klorhalt
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2006, 11:37:55:55 »
Tänk på att vecokloret (puckarna) är surt, om du använder enbart dessa under lång tid så sjunker PH-värdet, det bästa är att alternera mellan dags/chock-klor-som är basiskt och puckarna.


Roger

Utloggad blinformation

SV: för låg klorhalt
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2006, 13:22:57:57 »
Jag är amatör ännu känns det som, men jag tror inte att man ska chocka för att höja klorhalten. Chock är bara för att få ordning på vattnet, sedan håller man halten på rätt nivå med dags- eller veckoklor.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: för låg klorhalt
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2006, 18:20:51:51 »
När det är varmt ute, soligt och du har poolen öppen stora delar av dagarna - kanske i samband med att många badar så förbrukas det mycket klor, jag kör med klorpuckar och om jag har poolen öppen några timmar i sträck en solig dag så ger det inget utslag på stickan. Jag brukar då komplettera med ett par deciliter chockklor för att komma upp i nivå med kloret.

Normalt, när man inte har poolen öppen så många timmar/dag så räcker det bra med en puck i bräddavloppet, den håller i ca 3-4 dagar (vi har ca 31 grader i poolen) och kloret brukar ligga på 1-2 på stickan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: för låg klorhalt
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2006, 06:56:50:50 »
Har precis fått igång poolen och efter många timmars jobb med lövhåv och dammsugare äntligen fått bort alger och skit, Det gjordes en chockklorering för ca 10 dagar  (ca 1liter ) sedan och jag har kört med veckopuck sedan dess och dessutom några dl chockklor eftersom nivån hela tiden varit för låg. Vattnet ser nu jättebra ut efter det att jag hällt i flockningsmedel men det verkar som om klorhalten är för låg. De andra värdena är ok så hur skall jag gå tillväga, köra på dubbla veckoklor-puckar eller lägga i lite dagsklor vid sidan? Kanke en chockklorering till? Poolen är på ca 35kbm och temperaturen ligger på mellan 22-25 grader.

Jag har provat att blanda hälften poolvatten och kranvatten och då uppvisades samma låga klorhalt. Testade då att lägga i liiite dagsklor i detta vatten och då blev det tydliga utslag på att klorhalten ökat så jag antar att jag är ganska säker på att klorhalten är för låg och inte för hög.

Hur har det gått? Fick du ordning på klorhalten?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag