CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grågrumligt vatten  (läst 11744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

Grågrumligt vatten
« skrivet: juni 19, 2006, 12:55:57:57 »
Jag har haft igång min 4x8 pool nu i någon vecka. Jag startade upp poolen första gången för en månad sen men fick ingen ordning på det grumliga vattnet samt vädret var kas så jag stängde av den.
Mitt problem som var för en månad sen och som har varit ett par dagars tid är att poolen är klar och fin så länge inte cirkulationen går. Det ligger ett centimeter tjockt lager med "damm" på botten. När jag dammsuger upp detta så ser jag hur det sprutar rakt ut genom utventilerna igen. Jag har chokklorat ett par gånger, använt 5 stycken flockningskuddar (folkpools), hällt i algmedel, men det blir inte bättre.
Jag beslutade mig därför att byta filtersand eftersom det är tveksamt när detta gjordes senast. Jag var klar igår och fick igång cirkulationen vid 11.00. Jag testade omedelbart att dammsuga och fick till min besvikelse se att skiten kom ut genom utmunstyckena igen.
Efter att ha kollat tryckmätaren förstod jag att åtminstone den grövsta skiten fastnat i filtret så en backspolning senare var trycket normalt. Detta påverkade tidigare inte trycket särskilt mycket så åtminstone detta har blivit bättre. Även cirkulationen har blivit klart bättre.
Jag har idag lagt i en flockningskudde för att se om det hjälper.
Vad skall jag göra annars, byta vatten helt? jag har bytt säkert en tredjedel genom alla säkningar av vattennivån.
Såhär såg det ut igår:





Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2006, 13:07:36:36 »
Jag känner igen problemet. Det är lätt att åtgärda.

När du suger upp "dammet" på botten ska du inte låta det gå igenom sandfiltret utan ställ ventilen på sandfiltret i läge "avlopp", "waste" eller nåt liknande.

"Dammet" består av partiklar (ofta döda mikroskopiska alger) som är för små för att fastna i sandfiltret och du sprider runt dem stället.

Utloggad kave

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2006, 13:35:30:30 »
Jag känner igen problemet. Det är lätt att åtgärda.

När du suger upp "dammet" på botten ska du inte låta det gå igenom sandfiltret utan ställ ventilen på sandfiltret i läge "avlopp", "waste" eller nåt liknande.

"Dammet" består av partiklar (ofta döda mikroskopiska alger) som är för små för att fastna i sandfiltret och du sprider runt dem stället.
Dessvärre har jag inte det läget på filtret. Det blir väl till att suga upp detta med någon annan pump istället.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grågrumligt vatten
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2006, 13:49:50:50 »
Tror nog det är bästa lösningen, med min ventil i läge waste så hinner jag nästan tömma poolen innan jag dammsugit botten helt. En mindre pump som du kör med och vattnet ut på gräsmattan borde funka fint.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kave

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2006, 22:51:41:41 »
Jag testade med en liten pump idag, en sådan man ansluter till en borrmaskin. Nästan omöjligt att få upp något vettigt alls.
Jag testade att chokklora en gång till istället. Det var någon vecka sedan nu. Före kloreringen så var vattnet enbart grågrumoligt. Men efter chokkloreringen så flöt det upp en väldans massa skräp från botten. Svarta prickar, gråa slemliknande tingestar kom upp.
Jag körde cirkulationen på någon timme och tänker låta det vara avstängt i ett dygn för att se om det dör ut och sen går att dammsuga upp.

Utloggad matsa

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2006, 00:49:18:18 »
Köp en dränkpump , kör runt den på botten o spruta ut skiten på gräsmattan etc !
Då blir du nog av med problemen  ;)
Finns billiga att köpa för ca 500:- , en sån räcker säkert gott o väl  :D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad solis

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2006, 11:01:16:16 »
Men alltså.Du har väl en gummi impeller som snurrar i en sådan ? Tänker på grus kvistar och annat skit som ligger på botten förstörs inte impellern av det ?Eller vilken typ av dränk pump syftar du på ? :)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Grågrumligt vatten
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2006, 16:36:05:05 »
Tänker på grus kvistar och annat skit som ligger på botten förstörs inte impellern av det ?

 ???

man får ju hoppas att det inte är ett akvarium :o
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad matsa

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2006, 00:02:01:01 »
 ;D akvarium  ;D

Alltså en dränkpump brukar ha mindre springor vid insuget så att inte ex kvistar kan skada pumpen !

Såg förresten i clas ohlssons annonsblad att dom hade en för 300 ca nu   ;)

Ps glöm inte ta ut fiskarna innan du startar pumpen  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grågrumligt vatten
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2006, 08:42:30:30 »
Jag köpte Biltemas kraftigaste dränkbara pump för att fylla poolen med.
Min granne tipsade om att den även går att använda som sim-tränare om man sätter den i rätt höjd på kortsidan.
Olika höjd ger olika motstånd. Har inte testat än men för 498 spänn är jag villig att försöka.
Lägger i liner i helgen och fyller efter det....
/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Poolnicke

SV: Grågrumligt vatten
« Svar #10 skrivet: juni 22, 2006, 17:09:10:10 »
Min pool såg exakt likadan ut när jag började damsuga i år. Väntade en vecka och dammsög direkt mot avloppet. Flockade poolen, backspolade sandfiltret morgon och kväll några dagar. Resultat: kristallklart vatten.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag