Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Missfärgat vatten  (läst 5788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tvalley

Missfärgat vatten
« skrivet: juni 17, 2006, 11:17:07:07 »
Startade igår upp vår ovanmarkpool på ca 12 m3 med vatten från en grävd brunn vi har på tomten. Brunnen används inte i vanliga fall men blev vårt val då det gick snabbare att fylla poolen. Vattnet var något gulaktigt (gul brunt), chockklorerade igår kväll med nitors produkter ca 100 gram. I morse hade vattnet blivit mycket kraftigare missfärgat. Vad har hänt??

1. Utfällning av metall?
2. Alger?

Nu på morgonen har jag provat vattnet med nitors testset. Ph låg på 7,4 och klorhalten på 1.0 . Kan tilllägga att vi har ett patronfilter till poolen.

Har sett att det finns mycket hjälpsamma användare på detta forum, så vi hoppas på snabbt svar, varje fall barnen :-) .

Ytterliggare en fråga:

Hur tidigt kan man bada efter behandling med kemikalier, är det olika tid för olika produkter??

Tack på förhand!

Peter

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Missfärgat vatten
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2006, 12:21:54:54 »
Hej tvalley! Vilken färg har vattnet?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad tvalley

SV: Missfärgat vatten
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2006, 17:44:02:02 »
Vattnet var en aning gul brunt när vi tappade upp det ur brunnen, chockkloreringen gjorde att det blev värre (samma färg)


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Missfärgat vatten
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2006, 09:07:59:59 »
Köp flockningsmedel, mät klorthalten - om den snabbt har sjunkit så kan du behöva klorera mer. Förmodligen har ni både metaller och humus som måste kloreras "bort" och flockas ihop för att filtret skall fånga upp det.
Det bästa flockningsmedlet tycket jag är de "kuddar" som folkpool säljer, med svenska poolfabrikens flytande fungerar och så bra. Köp inte flockningsmedel som gör att all skit ramlar ned på botten av poolen...

Man brukar även behöva höja alkaliniteten i början, det görs med "höj alkalinitet" eller bikarbonat (bakpulver), när man har rätt nivå på alkaliniteten blir poolen Ph-stabil och du behöver inte bekyumra dig så mycket om Ph-värdet, förra året behövde jag aldrig justera Ph-värdet efter att jag fixat alkaliniteten.
« Senast ändrad: juni 18, 2006, 09:18:59:59 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Missfärgat vatten
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2006, 10:33:27:27 »
tvalley, jag ser att du har patronfilter, då måste du kolla så du kan använda flockningsmedlet, De flesta medlen är enbart till pooler med sandfilter, men det ska finnas ett som man kan använda, men jag kommer inte ihåg var!
Håller på att söka. Återkommer.

Edit: Nu har jag hittat det hos www.miamipool.se det heter "Klar-i-max". Det finns i deras katalog, inte på deras hemsida. Alla andra flockningsmedel (vad jag sett) måste du ha sandfilter till.
Hoppas det löser sig för dig.
« Senast ändrad: juni 18, 2006, 10:54:30:30 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Missfärgat vatten
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2006, 08:07:38:38 »
Du får nog ge det några dagar innan kemin har gjort sitt.

Utloggad tvalley

SV: Missfärgat vatten
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2006, 10:58:43:43 »
TACKAR!!!

Nu har flockningsmedlet gjort verkan.... har också vart och inhandlar ett litet sandfilter. Hoppas jag inte köpt ett för litet bara??

Fanns ett erbjudande på cheapy för 2500:- pumpar 3000 liter i timmen.

År det tillräckligt för vår pool som är ca 4,6 i diameter och 90 centimeter djup??


Utloggad Modellflygarn

SV: Missfärgat vatten
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2006, 23:08:31:31 »

Håller med, flockningsmedel gör susen.

Om man bara tittar på siffrorna så verkar din pump okej. Din pool rymmer nästan 15 m3 och pumpen pumpar runt den volymen nästan 5 gånger på ett dygn. Och även om kapaciteten på pumpen säkert sjunker pga slangar och annat så verkar det vara ungefär så mycket flöde som det borde. Det är väl bara att koppla in och testa.

Håkan
J&F Storpool 7.3x3.6

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag