CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tendens till grumlighet på botten  (läst 2310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Tendens till grumlighet på botten
« skrivet: april 16, 2009, 08:35:31:31 »
Tycker att vattnet inte är 100% klart, har en tendens till grumlighet mot botten. Väggarna ser fina ut men när man kollar botten så ser det ut som att ca 10 cm har tendens till grumlighet. Då jag inte hade 100% tätt mellan pooltak och mark när jag fick det på plats i höstas/vintras så kom det in en del skit, bla sand. Har dammsugit poolen men tror att jag får köra några vändor till för att få bort den ev skit som kan finnas kvar.

Hur har ni era munstycken riktade?
Om man har dem ställda mot ytan så kan det kanske på något vis skikta sig längre ned, eller?
Om det skulle vara alg problem så borde man se detta över hela bassängen och inte mot botten där det troligtvis är kallast.

Temp, 17 grader, klor OK, dock lite lågt PH enligt teststickor. Väntar på att låna en digital mätare för att kolla PH och stämma av mina stickor.

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Tendens till grumlighet på botten
« Svar #1 skrivet: april 16, 2009, 09:58:55:55 »
Hej Danfa
eftersom du har pooltak så behöver du ju inte hålla ytan lika ren eftersom du inte får in en massa skit pollen etc.
Vore jag som du så skulle jag rikta munstyckena snett ner och åt sidan så att du får en riktig rotation i poolen, eller varför inte ett upp och ett ner.
mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tendens till grumlighet på botten
« Svar #2 skrivet: april 16, 2009, 13:31:03:03 »
Ska se hur munstyckena står när jag kommer hem och ställa ner båda mot botten för att se vad som händer.

Om man vill använda flock medel, vilket är då att rekomendera, sticks eller flytande?
Helst vill man köra sticks som man kan lägga i brädavloppet och vad jag läste tidigare i forumet så skulle skitet då sätta sig i filtret. Dock borde väl en viss del åka ut i poolen också så att det kommer bli skit på botten med men inte lika mycket som om man skulle slå flytande direkt i vattnet.


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Tendens till grumlighet på botten
« Svar #3 skrivet: april 16, 2009, 13:55:23:23 »
Ska se hur munstyckena står när jag kommer hem och ställa ner båda mot botten för att se vad som händer.

Om man vill använda flock medel, vilket är då att rekomendera, sticks eller flytande?
Helst vill man köra sticks som man kan lägga i brädavloppet och vad jag läste tidigare i forumet så skulle skitet då sätta sig i filtret. Dock borde väl en viss del åka ut i poolen också så att det kommer bli skit på botten med men inte lika mycket som om man skulle slå flytande direkt i vattnet.



hej igen
Om du har sandfilter är det ok med kuddar/sticks, bör ej användas ihop med polliesterfilter.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tendens till grumlighet på botten
« Svar #4 skrivet: april 21, 2009, 09:52:55:55 »
Efter att ha ställt om munstycken mot botten samt ytterliggare dammsugning + flockpåsar så ser vattnet bra ut igen:)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag