CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.  (läst 15068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #30 skrivet: maj 18, 2017, 09:07:52:52 »
ByggaNytt, ni har ju samma liner som vi beställt, är ni nöjda eller ångrar ni att ni var lite udda och INTE valde carrerra?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #31 skrivet: maj 18, 2017, 10:29:36:36 »
Vår trapp är nerifrån och upp 40, sedan 60. Där emellan har vi 30 cm små trappsteg. När man sitter på platån så har vi vattnet till armhålorna ung. Stora problemet är att sittytan är för liten vilket gör att man sitter rakt upp som på en pinnstol, den behöver vara ca 20 cm till skulle jag tro är lagom. Sedan någonting att vila fötterna på skulle inte vara fel. ByggaNytts prototyp i början ser jag som rätt lämplig form.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg49326#msg49326
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #32 skrivet: maj 18, 2017, 12:25:10:10 »
ByggaNytt, ni har ju samma liner som vi beställt, är ni nöjda eller ångrar ni att ni var lite udda och INTE valde carrerra?

Vi är fortfarande kanonnöjda med valet, men det var inte helt lätt att välja! Står lite mer här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12013.0;all

De flesta som kommer och badar tror först att det är en kaklad pool  8)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #33 skrivet: maj 19, 2017, 10:49:12:12 »
Vi kommer att göra GT-hyllan med ca 40 cm sittdjup, och med hänghöjd för armarna på poolsargen, ca 45 cm nedanför poolsarg kommer "platån".
Insprutarna kommer at ligga rätt nära den sittytan men så får det bli.
Drar ett nytt inlopp om det skulle bli för dålig cirkulation just framför trappen.
Om det blir fotstöd eller ej funderar jag fortfarande på.
Det går ju lika fort att göra det om man bestämmer sig, så troligen blir det nåt att hålla fötterna på också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #34 skrivet: maj 21, 2017, 10:26:43:43 »
Igår hittade jag den troliga orsaken till haveriet.
Efter middan ville min sambo att vi skulle ge en sväng runt huset för att se vad som behöver göras i fråga om underhåll i sommar.
När vi närmade oss uteplatsen på baksidan så ser jag att jag i höstas måste ha glömt att koppla bort och ta in flödesmätaren och manometern på cirkulationen till poolsolfångarna.
De sitter så högt upp att det inte står vatten i dessa, men manometern hade frusit sönder ändå (Visade 100%).
Flödesmätaren tror jag har klarat sig.

Nåväl, jag lägger mig sedan på marken för att se om jag även glömt plocka in cirkulationspumpen, som jag har stående på marken under altan, och mycket riktigt - där står den i alla sin glans.

Förmodligen har jag totalt glömt av det där "höstprojektet" då vi i höstas åkte utomlands när det där brukar göras - just innan det börjar bli minusgrader på nätterna...

I alla fall så har pumphuset på cirkpumpen spruckit och det ligger ca 3 dm lägre än normal vattennivå i poolen, så troligen är detta orsaken till att nivån sjunkit, isen med den, och när isen började röra sig har linern gått sönder.

Faktum kvarstår, linern är skör, och missfärgad, så det är ingen större fara, renoveringen var så att säga på gång i vilket fall - nu blir det ändå gjort.

Fast det är skönt att veta vad som orsakat läckaget i alla fall.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #35 skrivet: maj 22, 2017, 07:18:54:54 »
Började pumpa ur poolen igår, gör klart ikväll.
Testade felsöka med karamellfärg, det funkade rätt bra, inga läckage vid några in eller utlopp i alla fall.
Hittade en liten poolare i badet också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #36 skrivet: maj 26, 2017, 07:03:08:08 »
Nya beslut.
I samråd med hantverkaren så har vi bestämt oss för att inte mura upp trappen, utan istället gjuta en sula och sedan regla och bygga trappen av a-klassat tryckimpregnerat virke som vi klär med vattenfast plywood.

Vad tror forumet om det?

En tanke jag har är att ta upp två ventilationsöppningar i var sin ände av trapphuset (baksida trapp) och sätta en datorfläkt i ena hålet som får gå kontinuerligt för att ventilera utrymmet mellan plåtväggen och trappen.
Det borde ju säkerställa att det inte blir så fuktigt där bakom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #37 skrivet: maj 26, 2017, 12:32:49:49 »
Kanske placera en fuktsensor därinne och koppla den till loggern? Då går det ju dessutom att styra fläkten så att den bara går vid behov så håller den längre. Du har säkert koll på hur dålig livslängd det kan vara på billiga datorfläktar så välj någon bättre kvalite.

Egentligen tycker jag inte om trä som poolstomme men det beror på dom problem jag har med vår pool som är plastad mot trä som troligen delvis murknat p g a långvarigt läckage som inte upptäcktes i tid. Ser man bara till att fixa eventuella läckor i tid så fungerar det nog bra med trä i stommen och NTR-A är ju det mest hållbara.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #38 skrivet: maj 26, 2017, 13:49:16:16 »
Mmm, det blir nog att sätta en temp/fuktgivare då kan jag ju styra fläkten att gå bara när det blir över 70% luftfuktighet.
Fast det kommer ju att vara varmt därinne, runt 30 grader, så man får nog inte släppa upp fukten för långt.
Å andra sidan, med så hög temp så blir ju den relativa luftfuktigheten låg om det bara ventileras en aning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Dags för helrenovering och uppgradering av poolen.
« Svar #39 skrivet: maj 30, 2017, 11:53:40:40 »
Nya beslut.
I samråd med hantverkaren så har vi bestämt oss för att inte mura upp trappen, utan istället gjuta en sula och sedan regla och bygga trappen av a-klassat tryckimpregnerat virke som vi klär med vattenfast plywood.

Vad tror forumet om det?

Precis den lösningen pratade min linersvetsare om så det måste ju vara en vedertagen byggmetod. Jag valde dock en gjuten variant för att inte blanda trä och vatten/fukt men det beslutet var mest en känsla OM något går fel....
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag