Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt vatten har bytt 2 ggr  (läst 5516 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

KattisRosik

  • Gäst
KattisRosik
Grönt vatten har bytt 2 ggr
« skrivet: augusti 12, 2018, 16:14:31:31 »
Har problem med grönt vatten i poolen. Har läst alla trådar och forum jag kommer åt och mätt vattnet hos poolfirm. Cyanursyran låg på 93 vilket kan orsaka klorblockering. Har gjort allt enligt konstens regler dvs har bytt ut mer än hälften av poolvattnet, chockklorat och backspolat. Samma gröna vatten och mätstickan visar mellan 0,1 och 0,3 klorvärde. Tömde ut allt vatten igen, lämnade denna gång endast ca tio cm kvar för att ha kvar lite stadga i poolen. Samma gröna färg efter att ha fyllt på med kommunalt vatten. Åkte till poolfirman som sa till oss slänga våra skitkemisaker från Rusta och Biltema. Köpte poolfirmans klorprodukter. Fixade till pH-värdet och ny omgång chockklor. En dag senare är vattnet lika grön och 0,1 i klorvärde. Vad är det för fel?? Kan det vara hög cyanursyra i det kommunala vattnet som orsakar klorblockering direkt? Har nu haft i flockmedel och ska backspola om två dagar och testa chockklora igen men jag verkar ju inte få någon verkan av kloret. Och nu har jag finklor från poolfirman. Är det någon som har en tips på lösning eller som har samma problem? Vi har haft poolen i två år, har sandilter och uppvärming och poolen rymmet 8000 l vatten. Är det bara tömma allt vatten och skura poolen? Kan det sitta syra i väggarna? Har inte tillstimmelse till hala väggar eller golv i poolen men vattnet är så grönt att det väl måste vara alger. Bor i Kungsängen och använder som sagt kommunalt vatten.

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2018, 17:04:24:24 »
Du ska upp på minst 5,0 i klorvärde, helst mer, kommunalt vatten är grönaktigt, det måste upp i en viss klornivå innan det svänger över till det blåa hållet
 Och du har nog fått klorblockering och då behövs mera klor i poolen för hög cya tar bort en del av verkningsgraden på kloret

KattisRosik

  • Gäst
KattisRosik
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2018, 17:28:00:00 »
Menar du att jag ska överdosera kloret mot hur det anges i förpackningen? Jag har läst att kloret ska vara ca 1,0.

Detta står på Pahlén som anges vara hämtat från Socialstyrelsen om riktvärden i pooler:
Fritt klor: 0,5-1,6 ppm (mg/l)
Bundet klor: 0-0,4 ppm (mg/l)
Totalt klor: Max 2,0 ppm (mg/l)
Cyanursyra: 30-50 ppm (mg/l)
Salthalt: Max 250 ppm (mg/l) (0,025%) om poolutrustningen är av rostfritt

Jag fattar ju också att något är fel då jag inte får upp klornivån men hur uppstår klorblockering då jag bytt ut allt vatten i poolen (utom tio cm) och fyllt på med kommunalt vatten? Menar du att vattnet i kommunala nätet är högt på cyanursyra? Nu när jag tillsatt flockningsmedel, ska jag redan nu tillsätta mer klor igen? Eller ska jag vänta två dagar, backspola, mäta och då chockklora igen?



Utloggad MathiasS

SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2018, 17:59:59:59 »
Vattnet från kommunen innehåller normalt lite humus, det färgar vattnet svagt grönt. Transparent men med grönton. Detta försvinner om man chockklorerar.

Om du nu har svagt grönt vatten (en bild skulle underlätta), så är det chockklorering som gäller - dosera enligt "uppstart på våren". Chockklor bygger ingen cya så om allt detta har skett nyligen har du knappast blockering igen.

Strunta i flock, fokus på chockklor. Vad har du för filter etc?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2018, 18:05:13:13 »
Nä har du bytt ut det mesta av vattnet har du inget problem med cya längre, men att chockklorera innebär att som det låter typ klorera mycket, det står nog på burken hur mycket du ska ha i /m3 vatten, se dock till att inte använda chockklor som innehåller cya, då kan du få problem med hög cya igen, inte efter en chockomgång men efter ett tag, kommunalt vatten har inte cya i sig, mitt råd är att chocklorera efter doseringsanvisningsrna på förpackningen, sen vänta nån dag, då borde det gröna vara borta.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2018, 18:07:17:17 »
Vattnet från kommunen innehåller normalt lite humus, det färgar vattnet svagt grönt. Transparent men med grönton. Detta försvinner om man chockklorerar.

Om du nu har svagt grönt vatten (en bild skulle underlätta), så är det chockklorering som gäller - dosera enligt "uppstart på våren". Chockklor bygger ingen cya så om allt detta har skett nyligen har du knappast blockering igen.

Strunta i flock, fokus på chockklor. Vad har du för filter etc?
Jo det flesta chockklor har cya i sig, därför ska man välja ett chockklor utan cya, kalciumhypoklorit.

KattisRosik

  • Gäst
KattisRosik
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2018, 18:22:50:50 »
Tack för ert engagemang. Jag har lite svårt att fatta vad jag ska göra. Jag har alltså efter att jag bytt ut vattnet chockklorat vattnet enligt uppstart på våren med Delphin chockklor granulat, oorganiskt klorgranulat med ca 70 % aktivt klor. På innehållsförteckningen står det kalciumhypoklorit, det står inget om cyanursyra. Det står att man ska ha i 60-80 gram/10 kubik (alltså 10 000 liter vatten). Vi har 8000 liter vatten i poolen och hade därför i 60 gram. Ph:t låg på 7,0 när vi chockklorade. Dagen efter visade mätinstrumentet (använder testare som man tillsätter tabletter i, en för pH, en för klor) 0,1 klor. Två dagar senare fortfarande 0,1 klor.

Nu har vi haft i flockningsmedel och tänkte backspola om två dagar och testa kloret igen och eventuellt chockklora då.

Menar ni att jag ska chockklora mera redan nu? Alltså tillsätta ytterligare 60 g granulat och se vad som händer?

KattisRosik

  • Gäst
KattisRosik
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2018, 18:24:24:24 »
Här kommer en bild på den fina poolen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2018, 18:29:01:01 »
Så länge vattnet är grönt bör ni hålla kloret på mellan 5-10. Det gröna (algerna) förbrukar kloret så det sjunker fort. Har ni bara 0,1 i klor så är det alldeles för lite när vattnet är grönt, i med mer klor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten har bytt 2 ggr
« Svar #9 skrivet: augusti 12, 2018, 18:33:50:50 »
Så länge vattnet är grönt bör ni hålla kloret på mellan 5-10. Det gröna (algerna) förbrukar kloret så det sjunker fort. Har ni bara 0,1 i klor så är det alldeles för lite när vattnet är grönt, i med mer klor.
japp, men satan vad grönt det var, chocka mera.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan