VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Japanskt bad, hur fixa rening?  (läst 7291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Japanskt bad, hur fixa rening?
« skrivet: november 27, 2013, 18:39:17:17 »
Planerna framskrider sakta för ett japanskt bad hemma i källaren som vi ska börja inreda. Det är idag ingen gjuten platta utan bara grus så planen är att gräva ur, isolera med isodrän (huset i övrigt är dränerat) och sen gjuta platta.
Det kommer då att bli ett nedsänkt bad med ca. 1-1,2 m3 vatten och här funderar jag lite på hur jag ska göra med rening och värme. Jag har tänkt mig aktivt syre för rening och helst då ett sandfilter till. El-värme är väl det enda "vettiga" och om jag isolerar rejält (kanske bygger med thermoblock) ska det ju inte kosta några hutlösa summor att värma till 36-38 grader vid bad.
Att fylla på varje gång har jag inte sett som möjligt då vi "bara" har 180 l varmvattenberedare via bergvärme. Vi får snart kommunalt vatten också och då är ju inte sen vattnet gratis heller längre...


Finns något litet sandfilter och circulationspump som skulle lämpa sig?



AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #1 skrivet: november 28, 2013, 08:39:56:56 »
Kanske den här typen av lösning: http://badtunna24.se/butik/filter-och-rening/90-sandfilter-pro-med-varme-2-kw.html

Vet inget om de där prylarna, men principen tycker jag verkar vara vettig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #2 skrivet: november 29, 2013, 07:25:05:05 »
Det var ju ett rätt bra paket och inte så farligt dyrt heller...


Det lär ju inte behöva filtreras många minuter per dag... :)
Frågan är lite med backspolning, om det går att spola ner i avloppet eller om jag borde dra ett rör ut...?


//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #3 skrivet: november 29, 2013, 07:39:51:51 »
Svårt att säga.
Backspolning i en så liten anläggning gör väl i princip att du tömmer badet.
Frågan är om du inte borde backspola med kommunalt vatten istället, då behöver du ju inte spola bort varmvatten.

För att avloppet skall hinna ta undan skulle du kunna göra en liten bufferttank, typ en scanback med en 3/4" slang från botten av backen till avlopp, backspola sedan in i toppen av scanbacken, och låt det rinna ut via 3/4" slangen, sluta backspola när scanbacken är full...
En ren chansning från min sida, men det kan fungera.
Men annars kanske det inte är något större problem att dra ut en slang heller.

Om du skall gjuta in en golvbrunn när du gör plattan så brukar det ju finnas golvbrunnar som har inlopp på undersida av vattenlås (brukar användas t.ex. för avledning av vatten från diskmaskiner, tvättmaskiner, säkerhetsventiler och liknande.)
Om du kopplar backspolningslangen dit (med en avstängningsventil på slangen för att undvika avloppslukt när du inte har slangen ansluten) så borde avloppet kunna ta emot allt vatten.

Att backspola ut på golvet och hoppas att golvbrunnen tar emot det i samma takt tror jag inte på, det är ju knappt att en golvbrunn sväljer en normal duschmängd vatten.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #4 skrivet: november 29, 2013, 08:32:42:42 »
Idén med att koppla på avloppet direkt var ju bra!
Vi kommer att lägga in en altandörr för ingång från poolen också så att rulla ut en "bandslang" lär ju också gå men kanske lite opraktiskt på vintern.
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #5 skrivet: december 01, 2013, 02:12:39:39 »
Enda frågetecknet som jag kan se är: klarar verkligen metoden med aktivt syre att ensamt hålla vattnet desinficerat vid en så hög vattentemperatur ? Det ligger ju i idealtemperaturområdet för bakterietillväxt m.m.

Även Harald Nyborg säljer ett billigt paket med pump + sandfilter och även där finns elvärmare (3 kW om jag minns rätt) att köpa till. Vi har ett sådant filter som reserv för att vid behov kunna göra service på vårt ordinarie poolfilter utan att få pool-stopp. Det är avsett för pooler, upp till 25 m3 men borde kunna fungera ok till ditt bad.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #6 skrivet: december 01, 2013, 11:51:50:50 »
Enda frågetecknet som jag kan se är: klarar verkligen metoden med aktivt syre att ensamt hålla vattnet desinficerat vid en så hög vattentemperatur ? Det ligger ju i idealtemperaturområdet för bakterietillväxt m.m.

Även Harald Nyborg säljer ett billigt paket med pump + sandfilter och även där finns elvärmare (3 kW om jag minns rätt) att köpa till. Vi har ett sådant filter som reserv för att vid behov kunna göra service på vårt ordinarie poolfilter utan att få pool-stopp. Det är avsett för pooler, upp till 25 m3 men borde kunna fungera ok till ditt bad.


Man kör ju aktivt syre i spa på 42 grader så det ska inte vara något problem.
Tack för tipset, ska kika på den.


Hur lång service har ni om ni behöver reservfilter...? :o
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #7 skrivet: december 02, 2013, 00:11:34:34 »

Man kör ju aktivt syre i spa på 42 grader så det ska inte vara något problem.
Tack för tipset, ska kika på den.


Hur lång service har ni om ni behöver reservfilter...? :o

HIttills har vi inte haft så långa servicestopp. Själva filtret har aldrig behövt service hittills, men pumpen fick renoveras en gång (tätnings + lagerbyte) och det tog väl en två tre veckor innan det var klart. Men det finns ju ett par andra skäl till att vi har reservfilter: 1. vi bor ute på landet, service och reservdelar finns inte att få tag på så där på direkten 2. min man är van vid att projektera system för industrier, kraftverk m.m. och där har de nästan alltid reservsystem, vilket har smittat av sig här hemma. Vi har dubbla vattenpumpar till huset, reservsystem för avloppsreningen, dubbla varmvattenberedare, reservfilter och d:o värmare till poolen, dieselgenerator om det blir strömavbrott o.s.v. Med andra ord, alltid hängslen + livrem.. :) Fördelen är att det inte blir panikstress om något krånglar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Japanskt bad, hur fixa rening?
« Svar #8 skrivet: december 04, 2013, 08:04:33:33 »
 O0
Vi har en ingenjör som sadlat om till IT på jobbet och nu när du säger det är han också väldigt förtjust i "backup" planer...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan