Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow  (läst 42976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pooldrömmaren

  • Pool med overflow och djupdel 12x6m
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Gnesta Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Min dröm är på väg att bli sann!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #10 skrivet: juli 14, 2013, 18:47:47:47 »
Det som stoppar bygget nu är poolskyddet (Covrex) som jag tänkter köpa
från poolstore, med dom har problem att få svar från Covrex på mått, infästningar
elinstallation mm så jag vågar inte gjuta väggarna på lådan som jag byggt för poolskyddet.

Pool med overflow

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #11 skrivet: juli 14, 2013, 18:49:54:54 »
Maffigt bygge vill jag lova, er ut att bli hur läckert som helst !!

Ser fram emot att följa bygget.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #12 skrivet: juli 14, 2013, 19:00:24:24 »
Häftigt bygge! Väldigt kul att följa O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #13 skrivet: juli 15, 2013, 08:35:25:25 »
Hejsan, var mycket varsam med kombinationen armeringsjärn och rostfritt. När det blir kontakt mellan dessa material kan det uppstå galvanisk korrosion, eller du kan få spaltkorrosion. Armeringsjärnet "smittar" det rostfria med Karbon, något som medförer att det rostfria inte längre är rostfritt. Lägg något material som inte er ledande, typ plast eller liknande, mellan armeringsjärnet och rännan. När du gör detta, kolla noggrant att det inte har blivit bruna fläckar på den rostfria plåten där den har varit i kontakt med armeringsjärnet. Om det finns sådana har redan den rostfria plåten blivit "smittat", och detta MÅSTA tas bort. Enklaste er att slippa bort det med slip, eller lamellskiver som är beräknade på rostfritt. (Innehåller inget järn). Detta gäller också allt annat du använder på din ränna. Inget material som inte är beräknat på rostfritt får användas da detta medför risk för korrosion.
Tyvärr följer det inte med en varningstext när man köper rostfria material, något det möjligens borde göra, med tanke på hur lett det er att "förstöra" detta fina material. Även inom metall industrien som arbetar med detta dagligen görs det enkla misstag som totalförstör materialet.
Ditt projekt ser riktigt spännande ut, skal bli spännande att följa. Var sugen på overflow själv också, men la det bort da jag tyckte jag redan hade nog att pilla med i mitt eget projekt.
Lycka till vidare.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Pooldrömmaren

  • Pool med overflow och djupdel 12x6m
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Gnesta Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Min dröm är på väg att bli sann!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #14 skrivet: juli 15, 2013, 23:33:52:52 »
Tack för tipset, jag får försöka hitta någon bra plast att
lägga mellan armering och rännan så den inte rostar. O0
Pool med overflow

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #15 skrivet: juli 16, 2013, 01:32:21:21 »
Gör så, och gör det snabbt så du undviker rosthåll i dina snygga overflow kanaler.
Möjligt jag inte ser rett på dina bilder, men jag hittar inga bottenavlopp. Frågan ställs da alla jag talade med när jag funderade på en overflow pool sa samma sak: största delen av vattnet som skal tillbaks till pumpen måste gå via bottenavlopp, overflow kanalen går till utjämningstanken, annars blir vattenflödet i rännan för stort. Har inte räknat på ditt behov av pump/vattenflöde, men gissar att du minst skal upp i 600-800l/min, något som motsvarar ett mindre Spa bad varje minut! Kommer vattnet att hinna med att ränna så snabbt i ett trycklöst system som en overflow kanal? Hoppas det är jag som inte ser dina utlopp på bilderna bara, så detta inte blir ett bekymmer.
En annan sak jag funderade över var din kommentar om att liner inte behövs i rännan da denna är tett som den är, och det är säkert rett. Det jag inte riktigt får att gå ihop är hur du skal fästa linern mot den rostfria plåten på ett sådant sett att detta blir tett? Låter som en svår uppgift, åtminstone med dom festmetoder för liner jag är medveten om.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Pooldrömmaren

  • Pool med overflow och djupdel 12x6m
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Gnesta Sverige
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Min dröm är på väg att bli sann!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #16 skrivet: juli 17, 2013, 11:20:59:59 »
Hej JE

Jag har ett bottenavlopp i djupdelen som går direkt upp till pumpen inte via utjämningstanken.
sedan kommer jag sätta motoriserade ventiler på bottenavloppet och avloppet från utjämningstanken
så jag kan välja hur jag ska köra, tex på dagarna vill man kanske ha mer overflow och på kvällarna mindre.
kommer också varvtalsstyra pumpen för jag gissar att man inte behöver köra fullt flöde hela nätterna då inga badar.

jag har ingen bra bild på bottenavloppen endast denna då jag fick ställa en dränpump på det
när det regnade för att få ut vattnet, då pumprummet ligger högre.

Vad gäller linern har jag en förhoppning på att det räcker att limma den, det blir en yta på
ca 38cm (betong 35cm och rostfritt 3cm) mellan insida poolen och rännkanten, men jag ska prata men firman som ska lägga
linern om dom har samma uppfattning.
Pool med overflow

Chris diver

  • Gäst
Chris diver
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #17 skrivet: juli 20, 2013, 16:18:22:22 »
Hej,

jag blev mäkta imponerad av ditt poolbygge och skulle vilja stämma av ett par saker.

Hör gärna av dig,

Mhv

Chris

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #18 skrivet: juli 22, 2013, 09:54:35:35 »
Va bra att jag såg fel med tanke på bottenavloppet! Inga bekymmer att limma linern, jag limmade själv stora delar av trappan med kontaktlim, män jag har aldrig hört att man litar på att denna limningen skal bli tät.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Racing

SV: Thermopool 12x6m med djupdel och overflow
« Svar #19 skrivet: juli 25, 2013, 11:16:43:43 »
 O0 Nice bygge, du gör rätt som bygger stort. Som jag alltid sagt poolen kan inte bli för stor och det är inte mer jobb att bygga större när man håller på. Önskar att jag hade haft större plats när jag byggde min.

Lycka till.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag