CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stooora problem, poolvatten  (läst 3276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Emeliekarlsson

  • Gäst
Emeliekarlsson
Stooora problem, poolvatten
« skrivet: juni 03, 2019, 19:22:18:18 »
Hej
Jag har stora peoblem med mitt poolvatten.
Vi låter vattnet vara kvar vintertid o rensar pollen på löv o skit fram på vårkanten. Trots upprepade klorchocker nu i vår så envisas poolen att va full av alger.
Fick då rekommendation av folkpool att byta en del av vattnet pga misstänkt klorlås (öst i 3kg klor på 1,5 vecka i 25kubik pool utan resultat)
Köpte idag cya-mätstickor o resultatet ser ut såhär... Allt är åt skogen. I vilken ände ska jag börja???

Poolgiganten

Emeliekarlsson

  • Gäst
Emeliekarlsson
SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2019, 19:23:44:44 »
Har alltså spätt ut vattnet 50-80%med vanligt kranvatten på bilden

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2019, 20:02:26:26 »
Steg ett är att du tar bilden direkt du mäter (alltså inom ca 30 sek) och håll den mot burken.

1. Det ser ut som att du har noll fritt klor. Helt vit markering.

2. Det viktiga är att se cyanursyran tillsammans med burken. Som bilderna ser ut nu finns ingen färg som stämmer. Eftersom du misstänker klorblockering så är det steg ett att verifiera att du inte har för mycket cyanursyra. Sedan kan vi kolla klor o.s.v.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Emeliekarlsson

  • Gäst
Emeliekarlsson
SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2019, 14:07:58:58 »
Såhär ser värdena ut vid senaste mätning. Hällt i 1,5kg ph plus o 1 kg bikarbonat från Ica då börjar cya öka lite uppåt men inte katastrofhöga väde ju... Ska jag fortsätta tillsätta ph? De visar ju inget utsag på stickan?

Emeliekarlsson

  • Gäst
Emeliekarlsson
SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2019, 15:33:24:24 »
Sen en annan fråga... När det regnat mkt och ihållande blir poolen fort fyll av alger, kan gå från kristallklart till grönt över en natt
.. Beror det också på att pht ändras?

Utloggad Erica

SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2019, 20:17:14:14 »
Sen en annan fråga... När det regnat mkt och ihållande blir poolen fort fyll av alger, kan gå från kristallklart till grönt över en natt
.. Beror det också på att pht ändras?

Nej det låter mindre troligt - regn kan vara surt på vissa håll något som då sänker pH men det gör bara kloret mera effektivt. Att regnvattnet skulle vara alkaliskt har jag inte hört om. Det är ju vid högt pH man får problem med algtillväxt m.m.

Kan det möjligen vara så att ni har avrinning av ytvatten från t.ex. någon mosse eller liknande som rinner ned i poolen när det regnar ordentligt ? Tillförs en massa organiskt material så förbrukas ju kloret och alger kan få fritt fram.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2019, 22:34:49:49 »
Cyan ser ju ut att vara rätt ok. Men toppfärgen är ju helt vit. Ni har inget fritt klor i poolen. Ni bör se till att det alltid är 1-3, upp till 5 är ingen fara.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Emeliekarlsson

SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2019, 15:14:26:26 »
Cyan ser ju ut att vara rätt ok. Men toppfärgen är ju helt vit. Ni har inget fritt klor i poolen. Ni bör se till att det alltid är 1-3, upp till 5 är ingen fara.

Cyan nu när vi fått ok ph-värde är skyhögt så jag håller på att tappa poolen på en del vatten. Är väl medveten att kloret är på noll men som jag skrivit tidigare hjälper inte 3kg klor heller

Utloggad Erica

SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #8 skrivet: juni 07, 2019, 16:55:01:01 »
Om du har skyhögt cya-värde hjälper det inte hur mycket klor som du häller i - varken 3 kg, 30 kg eller 300 kg. Ditt klor är blockerat, det finns där men är inaktivt och ger ingen desinfektion (klorblockering). Om kloret du häller i innehåller cyanursyra (organiskt klor kommer att bilda denna produkt i vattnet även om den inte är tlllsatt som ren kemikalie) så driver du upp cya-halten högre och högre ju mera som du pytsar i. Enda sättet att få ner cya-värdet är att byta vatten, helt eller delvis. Någon effektiv "anikemikalie" finns inte - ill skillnad om t.ex. du får för högt klorvärde som kan man hälla i anti-klor, får man för lågt pH kan man höja med pH+ eller rentav natriumhydroxid (kaustik soda) (obs att denna kemikalie är väldigt potent - lätt att överdosera!)o.s.v.

Utloggad Emeliekarlsson

SV: Stooora problem, poolvatten
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2019, 21:00:57:57 »
Om du har skyhögt cya-värde hjälper det inte hur mycket klor som du häller i - varken 3 kg, 30 kg eller 300 kg. Ditt klor är blockerat, det finns där men är inaktivt och ger ingen desinfektion (klorblockering). Om kloret du häller i innehåller cyanursyra (organiskt klor kommer att bilda denna produkt i vattnet även om den inte är tlllsatt som ren kemikalie) så driver du upp cya-halten högre och högre ju mera som du pytsar i. Enda sättet att få ner cya-värdet är att byta vatten, helt eller delvis. Någon effektiv "anikemikalie" finns inte - ill skillnad om t.ex. du får för högt klorvärde som kan man hälla i anti-klor, får man för lågt pH kan man höja med pH+ eller rentav natriumhydroxid (kaustik soda) (obs att denna kemikalie är väldigt potent - lätt att överdosera!)o.s.v.

Cya börjar bli ok på stickorna nu, håller sig inom ramen "ok"
Vågar jag hälla i klor nu utan att cya drar iväg eller kan jag istället använda cya-fritt klor o hälla i, eller hur långt ner på skalan måste jag innan kloret fungerar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag