CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare  (läst 11243 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valle

Solfångare
« skrivet: augusti 30, 2009, 10:30:24:24 »
Hej
Jag  undrar om det är någon som kan svara på om det är lönsamt att glasa in poolsolfångare typ ECOPOOL eller liknande.
MVH Valle
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solfångare
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2009, 12:10:22:22 »
Man kan förstöra dem om man glasar in dem, om du inte kör cirkulationen, och det är soligt och varmt blir det så varmt att plasten smälter.
Dessutom tappar man lite effekt om man glasar in dem, en viss del av solinstrålningen reflekteras bort av glaset.

Vad man kan göra för att öka effekten är att sätt upp vindskydd, avkylning p.g.a. vind är den största boven när det gäller poolsolfångare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Valle

SV: Solfångare
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2009, 19:25:37:37 »
Ok hade ingen aning om att det kan bli så varmt så att dom pajar. å de vore tråkigt !
Tack för tipset.  ;)
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad JerreEssberg

SV: Solfångare
« Svar #3 skrivet: augusti 31, 2009, 09:26:56:56 »
Jag har Primastars solfångare.
Körde ett par år utan glas och har nu haft den inglasad 2 somrar och tycker mig ha märkt en ganska stor skillnad.
Först och främst som Rickard säger så är vindskydd viktigt för det ville inte mycket vind till förrän effekten sjönk en hel del vilket jag inte märker av nu när de är vindskyddade.
Och sedan levererar den värme mycket tidigare på morgonen, i stort sett så fort solen visar sig snurrar pumpen igång. Har det varit dåligt väder några dagar går det också fortare att hämta tillbaka tempen när väl solen kommer tillbaka. Jag tycker skillnaden är klart märkbar men inte gigantisk.
Men detta är sånt jag bara kan jämföra så att säga erfarenhetsmässigt, jag har inte mätt och fört statistik eller så....

Sedan om det är lönsamt? Tja, jag har byggt lådorna av material jag redan hade och fönstren fick jag när grannen bytte på sitt hus och jag hade inget annat för mig just då, så för mig har det varit lönsamt.
 
Dock har jag lagt ändrören utanför den inglasade lådan just pga att det kan bli för varmt för plasten men har inte märkt någon påverkan på gummit i själva mattorna trots att jag inte alltid haft cirkulation trots värme, tex när jag varit bortrest.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solfångare
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2009, 14:14:34:34 »
I instruktionen för mina Texsun står det att man inte får täcka dem med glas för att det finns risk att de tar skada av värmen, kanske har inte alla tillverkare samma material i sina fångare. (Men det skulle jag tro)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Valle

SV: Solfångare
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2009, 18:32:51:51 »
Ja Rickard kan nog ha rätt i att det kan bli för varmt om man glasar in.
min solfångare är tillverkad av PEH plast och Jag kollade lite på nätet och där står det att 80 grader är max temp för PEH rör.
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Utloggad JerreEssberg

SV: Solfångare
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2009, 22:25:46:46 »
Primastars är ok att bygga in om man lägger ändrören i ABS-plast utanför lådan. Själva gummimattorna ska tåla 180 grader.
Kolla på www.Primastar.nu sedan under Solfångare -> Djupare info.
Finns även bilder under Solfångare ->Kundbyggen. Väldigt lik den inglasningen jag gjort.

Utloggad William

SV: Solfångare
« Svar #7 skrivet: september 01, 2009, 07:06:46:46 »
Kan detta vara något för någon? Fick ett mail av en kille jag känner som bor i Skåne, men som inte har pool. Han ville bara göra mig uppmärksam

http://vvs-eksperten.dk/index/solfangersaet-deluxe-250l-vvb-p5497
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solfångare
« Svar #8 skrivet: september 01, 2009, 07:22:06:06 »
Kan detta vara något för någon? Fick ett mail av en kille jag känner som bor i Skåne, men som inte har pool. Han ville bara göra mig uppmärksam

http://vvs-eksperten.dk/index/solfangersaet-deluxe-250l-vvb-p5497

För lite m2 yta, och för högt pris för att värma en pool.
I Skåne eller Danmark kan det kanske vara nåt för vedeldare som inte vill hålla på med veden under sommarhalvåret, och då bara för tappvarmvatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Valle

SV: Solfångare
« Svar #9 skrivet: september 01, 2009, 21:20:03:03 »
Pratade med ecopool idag och dom kunde inte rekommendera att glasa in deras solfångare då dom har haft problem med inglasade fångare när man stänger av flödet och solen ligger på så hade själva mattan separerat och svält upp i ca 20 cm stora blåsor.
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag