VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Minimaster  (läst 2765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattiasp

  • Gäst
Mattiasp
Minimaster
« skrivet: februari 06, 2020, 16:35:28:28 »
Hej Jag kör med en minimaster Klor och syra
Problemet att jag måste tillsätta PH plus ganska ofta
och det går nästan ingen syra
min pump går ca 5 timmar dygn
inomhus ca 30 grader i poolen

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2020, 08:08:46:46 »
Hej,
Har du kollat så du inte har förväxlat syra och klor till pumparna?

Roger

Mattiaspp

  • Gäst
Mattiaspp
SV: Minimaster
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2020, 17:14:46:46 »
Japp när  klor sjunker startar den pumpen

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2020, 18:21:18:18 »
Hej,
Förstår din undran. Borde inte vara möjligt med ditt klor att du behöver tillsätta höj pH?

Är elektroden för pH kalibrerad och visar rätt värde?
Minskar volymen i dunken för syra? Troligen har du mätt både pH och klor.

Troligen ett enkelt fel?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2020, 19:05:28:28 »
Jag har en förklaring om ni badar sällan och kanske duschar innan bad?

Ditt klor höjer pH och ditt automatiska system motverkar detta genom att tillsätta syra. Automatiska system tar inte hänsyn till om vattnet är rent eller klorets sönderfall till syrgas och saltsyra. Vilket betyder att när ditt klor tillsätts kommer pH att öka. Om du inte haft ett automatiskt system och har rent vatten kommer sönderfallet av klor göra så att pH återgår till sitt ursprungliga värde.

Vilket betyder om syraåtgången är låg tyder detta på rent vatten.

Så grattis till ditt rena vatten.
Om Pahlens läser detta kan det vara bra att ha en tidsfördröjning angående tillsatts av syra.
Roger

Utloggad Erica

SV: Minimaster
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2020, 00:53:20:20 »
Att felsöka detta ordentligt är helt omöjligt om du inte mäter de verkliga vattenvärdena på något sätt som är helt oberoende av Minimastern. Det kan ju röra sig om rena mätfel, felkalibrering, elektrodfel eller liknande. En annan möjlighet är att du har för hög inmatningshastighet av syra, särskilt om din vattenvolym är liten. Att alltså automatiken registrerar för högt pH efter en klortillsats, kör igång syrapumpen och då pumpar in mer syra än nödvändigt innan den fattar att pH redan ramlat ned lite väl långt. Vi har ett annat automatiksystem, av äldre typ, och här kan jag ställa doshastigheten på resp. pump. Om du har den möjligheten så pröva att sänka syratillsatshastigheten (mindre dos per slag eller längre intervall mellan tillsatsen) och se om inte det hela då stabiliserar sig. Har du kopplat systemet korrekt ?

Hur hög är din klorförbrukning ? Natriumhypokloritens pH-höjande effekt blir ju proportionell mot mängden klor som pumpas in. Att pH stiger beror på att natriumhypokloriten från tillverkningen får med sig små rester av den starkt basiska kemikalien natriumhydroxid ("kaustiksoda").

Syraförbrukningen är oftast låg eftersom saltsyra är en så stark syra. Vi använder 10%-ig saltsyra för att slippa att hantera den otrevliga koncentrerade varianten och ändå är åtgången mycket måttlig. Trots mycket badande och året-runt-drift (inomhuspool) så räcker en syradunk ett par år, medans det går ca 3 klordunkar per år ( 8x4 m pool, körs med 28-30 grader temperatur).

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2020, 18:06:19:19 »
Jag tror din utrustning fungerar som den ska. Ditt problem är (vilket inte är ett problem) att ditt vatten är rent. Prova att koppla bort pumpen till syra ett tag.
Tidigare kallade man ditt och kalciumhypoklorit för dagsklor. Idag kallas andra för det också. Vilket betyder att aktivt klor är verksamt i 12-24h som normalt. Det som händer när din pump tillsätter klor är att hypokloritsyra bildas. Tar ett väte från vattenmolekylen. Då bildas hydroxid-joner som är basiska. Om vattnet är rent så sönderfaller hypokloritsyran till saltsyra. Vilket betyder att din pH-höjning tas ut av pH-sänkningen. Om det fria kloret är verksamt i 12 h innan det sönderfaller är pH högre och ditt automatiska system tillsätter syran för att sänka pH. Vilket leder till att ditt pH sjunker.

Om däremot pH fortsätter att sjunka och sjunka är det ett fel.

Natriumhypokloriten innehåller mycket lite natriumhydroxid och natriumkarbonat. Vilka höjer pH.

Har en bekant som också sett detta i sitt spabad. Inte behövt justera pH på två veckor. Vilket betyder att det är en obetydande del natriumhydroxid i kloret.
Roger

mattiasp

  • Gäst
mattiasp
SV: Minimaster
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2020, 19:54:57:57 »
Tack alla jag har nu tagit bort saltsyran för att prova
Från jag startade poolen för drygt 1 år sedan har jag förbrukat 50 l klor och ca 5 l saltsyra

Har även en uv lampa om det har någon betydelse

Tänkte även på en sak som någon skrev man kanske skulle lägga ca 2 min fördröjning från att pumpen startar till syra ph pumparna skall starta

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2020, 21:14:14:14 »
Hej,
Din UV-lampa är troligen på 254nm. Vilket inte påverkar ditt klor. Våglängden kan sönderdela det bundna kloret mono-kloramin. Vilket inte är ett problem.

Jag tror inte 2 minuters fördröjning hjälper. Men du kan ju alltid prova.

Vidare kan jag räkna på ditt klor och syra om du anger procenten på ditt klor och saltsyra? Vilket betyder att om klormängd- och saltsyraförbrukning är rimlig?

Jag skrev tidigare i en länk om minimaster om att den kan ha problem som alla automatiska system har att hantera rent vatten. Här brukar jag skoja lite om att ut och spring och hoppa ner i badet. Brukar lösa problemet.

Sjunker pH hela tiden och blir lägre och lägre eller stannar det vid ett visst pH? Där ligger lösningen på ditt problem. Om pH stannar vid ett visst pH är det inget fel på utrustningen. Däremot om pH fortsätter att sjunka.

Hör av dig om ditt problem inte blir löst?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #9 skrivet: februari 09, 2020, 21:44:25:25 »
En trolig lösning på ditt problem är att ställa in ett högre pH på din Minimaster.

Vid rent vatten kommer du alltid ha ett lägre värde på pH med din utrustning. När du mäter manuellt.

Kloret har en dynamik som påverkar pH i vattnet. Så om du Ställer in pH=7,4 kanske din utrustning gör att pH blir 7,2 vilket är helt OK. Så skulle jag göra med din utrustning.

Roger


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #10 skrivet: februari 09, 2020, 22:24:18:18 »
Om du har bundet klor ökar din klorförbrukning. Så kolla gärna manuellt din totalklor.
Roger

Utloggad fredrikm

SV: Minimaster
« Svar #11 skrivet: februari 10, 2020, 14:48:29:29 »
Hej

Jag har faktiskt liknande fenomen med min minimaster.
Jag har haft den 3 säsonger nu och förbrukat ca halva min syradunk.
Har kanske gjort av med 7-8 dunkar klor under motsvarande period.

Vattnet är klart och fint och vi badar i princip dagligen, dock brukar vi inte använda massa solkrämer eller liknande innan vi badar.

Vi har alltid mellan 30-34 grader i poolen (thermopool med pooltak)

Dock märkte jag att slutet på förra säsongen började värderna diffa lite mer så misstänker att jag behöver byta ut mina elektroder till denna säsongen.
Det var främst pH som var lite avvikande trots minimastern visade grönt enligt kalibrerade värdet 7.4.
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Utloggad Erica

SV: Minimaster
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2020, 17:44:37:37 »
Vad det gäller elektrodernas livslängd (obs dock att vi inte har Minimaster utan ett äldre system, dock med standardelektroder) så verkar talet om att man måste byta varje år som anges i vissa publikationer inte stämma alls. Vi har passerat 12 år utan byte och utan problem med värdena. Nu har vi en inomhuspool, alltså året runt säsong men om det ger längre eller kortare livslängd är svårt att gissa. Det blir ju fler driftstimmar men i gengäld inget vinteruppehåll.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2020, 16:57:04:04 »
Ett förtydligande.
Minimastern ligger troligen bra i värdena vid bad. Vilket är syftet. När badfrekvensen minskar kan pH sjunka lite. Vilket inte är ett problem. Så fungerar alla automatiska system. Anledningen är som jag beskrivit tidigare. Vid rent vatten väntar inte systemet i 12h för att justera pH. Men det fria kloret kan vänta i 12h för att sedan sänka pH. Men det handlar max 0,3 pH-enheter. Troligen lägre?
Roger

Utloggad fredrikm

SV: Minimaster
« Svar #14 skrivet: februari 12, 2020, 10:24:24:24 »

Vad det gäller elektrodernas livslängd (obs dock att vi inte har Minimaster utan ett äldre system, dock med standardelektroder) så verkar talet om att man måste byta varje år som anges i vissa publikationer inte stämma alls. Vi har passerat 12 år utan byte och utan problem med värdena. Nu har vi en inomhuspool, alltså året runt säsong men om det ger längre eller kortare livslängd är svårt att gissa. Det blir ju fler driftstimmar men i gengäld inget vinteruppehåll.
Ok ja jag har också hört att de BORDE klara längre. Självklart säger leverantören när man felanmäler att man bör byta ut elektroderna. Utslaget på flera år så blir kostnaden såklart inte så stor om jag byter var 3e eller 5e år men visst känns det onödigt om dom ändå fungerar till 90%


Ett förtydligande.
Minimastern ligger troligen bra i värdena vid bad. Vilket är syftet. När badfrekvensen minskar kan pH sjunka lite. Vilket inte är ett problem. Så fungerar alla automatiska system. Anledningen är som jag beskrivit tidigare. Vid rent vatten väntar inte systemet i 12h för att justera pH. Men det fria kloret kan vänta i 12h för att sedan sänka pH. Men det handlar max 0,3 pH-enheter. Troligen lägre?
Roger

Så egentligen i vårt fall där pH verkar ligga rätt stabilt så borde man kanske låta pH doseringen bara vara inställd på avläsning och inte dosering? Då jag tolkar dig som att pH kommer förmodligen rätta till sig själv några timmar efter klordosering?
Skulle pH skena totalt enligt minimastern kanske man ska göra en fysisk kontroll av vattnet med sticka/scuba och eventuellt kalibrera om eller då starta syradoseringen temporärt.
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster
« Svar #15 skrivet: februari 12, 2020, 10:32:59:59 »
Hej,
Jag hade nog låtit anläggningen göra sitt jobb.
Om pH sjunker lite då och då är det inget problem. Det kommer att öka vid bad.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster
« Svar #16 skrivet: mars 03, 2020, 20:20:43:43 »
...det första man vill förstå är hur du mäter ph och klor. Du måste använda någon sort fotometrisk mätare för att hamna rätt....?

50 liter klor på ett år låter rätt lite, men det kanske är normalt för en inomhuspool där det badas lite. Det får iaf att fundera på hur din minimaster mäter. Har du rätt flöde i mätkretsen? Jag har någon gång väntat för länge med att backspola sandfiltret med följd att minimastern mätte helt fel och ohyggliga mängder kem gick ut i poolen helt felaktigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan