VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är trästomme på väg bort?  (läst 7054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kafa

Är trästomme på väg bort?
« skrivet: augusti 15, 2015, 09:59:33:33 »
Efter att ha läst många trådar på detta forum så slår det mig att m e m alla bygger något annat än trästomme, åtminstone i de fall poolen grävs ner.

Kan det vara så att trästommarna är på väg bort?


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2015, 10:02:04:04 »
Ja, det har de varit i många år, blir nog allt ovanligare - men samtidigt är det ju en beprövad teknik som visat sig hålla rätt bra i över 30 år i alla fall.
Vi har ju knappt den erfarenheten alls från de pooler som numera byggs av olika stål och plastkonstruktioner eller frigolit.
Om sisådär 20 år vet vi.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kafa

SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2015, 10:11:16:16 »
OK, då är det ju förvånansvärt hur stort utrymme de där trästommarna trots allt får hos säljarna. Samtliga leverantörer som vi har varit i kontakt med har m e m pratat oss bort från Thermoblock till trästomme. 

Troligtvis är marginalerna större på trästommar.


Utloggad MathiasS

SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2015, 20:13:05:05 »
Jag tror du får en lite färgad bild på forumet. Här är många lite mer intresserad av själva byggandet och poolen (inte bara att bada) och då tror jag man väljer pooltyp lite mer aktivt. Många av byggtrådarna har också handlat om just Thermopooler eller Tjälldens friggoopool och då blir det ju mycket snack kring dessa konstruktioner.

Att alla större leverantörer skulle rekommendera dig trästomme låter konstigt, vilka har du pratat med? Att Folkpool gör det är nog att vänta men flera av de övriga har ju andra konstruktioner som sitt "signum". Har du några speciella önskemål som styr rekommendationen kanske? Budget, arbetsinsats osv.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2015, 22:49:32:32 »
Jag kan tänka mig att trä är ok där det är sandigt och väl dränerat. Lerjord och annan tung jord går nog inte så bra ihop med trä.

Hur som helst tycker jag att trä är ett riskmoment som man om möjligt bör undvika.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2015, 10:15:13:13 »
Min högst personliga uppfattning är att trä och fukt INTE hör ihop så därav går det bort.
Jag misstänker också att det var bättre (=farligare!) kemikalier i träskyddsimpregnering förr i tiden därav att de håller bättre. Dagens moderna men mer miljöriktiga impregnering tror jag därför är sämre på lång sikt.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad nyburjare

SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2015, 11:42:41:41 »
Min högst personliga uppfattning är att trä och fukt INTE hör ihop så därav går det bort.
Jag misstänker också att det var bättre (=farligare!) kemikalier i träskyddsimpregnering förr i tiden därav att de håller bättre. Dagens moderna men mer miljöriktiga impregnering tror jag därför är sämre på lång sikt.

Det byggs trähus, de flesta bryggor är av trä, träbåt är vanligt , träpooler har funnit i över 50 år, träd växer utomhus där det regnar :) med det vill jag säga att det är inte kombinationen fukt/trä som är något problem !, det är hur man bygger, hur man använder och hur man isolerar

Utloggad aromata

SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2015, 16:39:38:38 »
En trästolpe ruttnar oftast vid markytan, där både fukt och luft har tillfälle. Visst, rätt hanterat är trä ett alldeles utmärkt material men det att du inte kan ha riktig koll på vad som händer under mark är en risk som man bör fundera på. En pool är ett stort åtagande och då vill i alla fall jag minimera mina risker.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2015, 18:47:15:15 »
Hej! Har byggt med trästomme och byggt själv, närmast polstomme så
är det makadam 30 cm med fiberduk som avskiljare, eftersom jag gjort själv
så kan jag inte skylla på någon om det går snett men jag tror att detta funkar
bra. Gör man rätt så ska det inte vara några problem. det är ett smidigt sätt
att bygga pool på, så jag tycker inte man ska skrämmas mer än nödvändigt.
Roland.
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är trästomme på väg bort?
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2015, 08:28:54:54 »
En stor fördel med trä är att det går bra att reparera, det kommer att bli värre med PP eller Glasfiberpooler, samt alla olika typer av stålpooler - den dag de ger upp.
Skulle en frigolit/betong-pool av någon anledning kollapsa så är det väl inte heller världens roligaste att börja fixa till.

Har man en träpool så är det inte många dagars jobb att fixa stommen när det är dags för linerbyte, för precis som aromata skriver att det oftast ruttnar vid markytan, så speciellt mycket fyllnadsmassor behöver inte tas bort även om det skulle finnas behov av att byta ut mindre delar av stommen eller skivorna.
Det har jag sett göras några gånger här i byn, på +30 år gamla pooler av trä - inget större projekt om ni frågar mig.
Det man inte skall snåla med är skruvarna, de skall vara av högklassig rostfri syrafast modell, för är de förintade när det är dags att byta liner så kan det nog bli problem.

Visste man med säkerhet att rosfritt, frigolit, PP eller Glasfiber eller andra konstruktioner höll i över 30 år utan större problem så skulle jag tveklöst rekommendera detta, men jag skulle vilja påstå att ingen ännu vet vad som kommer att hända med dessa pooler, JAG hoppas självklart att vår rostfria poolstomme skall vara som ny fortfarande efter 30 år, men med bästa vilja i världen kan jag inte påstå det utan att fara fram med osanning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan