VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Androidanpassat?  (läst 12330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr2T

Androidanpassat?
« skrivet: januari 28, 2011, 01:30:17:17 »
Du har inte funderat på att göra forumet mobiltelefonanpassat? Surfar ofta och mycket med telefonen, många andra forum är ju så kallat "Android-Native" genom Tapatalk. Mycket smidig lösning...bara en tanke.

www.tapatalk.com
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Androidanpassat?
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2011, 08:38:18:18 »
Tyvärr är det rätt stora kostnader för att kunna erbjuda detta gratis. (Jag förstår att ni som användare inte läst allt finstilt  ;) )
Om jag skulle betala vad det kostar att erbjuda gratis Tapatalk till de tre stora plattformarna för alla mina forum skulle det kosta minst 60 000 kr.
Dessutom vet jag inte riktigt vad det innebär, har aldrig surfat ett forum via smartphone, har du någon länk till ett forum som kör med detta?

Ytterligare ett skäl att jag inte är så intresserad av det där är att Tapatalk själva förmodligen vill kränga annonser, eller säljer konceptet vidare när dom har tillräckligt många användare, och att de nya ägarna måste kunna generera större intäkter för att få avkastning på sin investering, detta riskerar då på sikt göra att jag mer eller mindre tappar kontrollen över annonserna, och forumet, om jag inte betalar vad de begär för att fortsätta leverera sin tjänst.

Som det känns nu är bästa beslutet att fortsätta vara fristående, och hoppas på att de som utvecklar forumet bygger in smarphonestöd i själva systemet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr2T

SV: Androidanpassat?
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2011, 08:45:35:35 »
Men jag förstår ditt resonemang, men det finns kanske andra lösningar för att göra dina forum mer mobilvänliga som inte kräver någon betalning eller annonskrav. Android's market är ju känt för att ha "gratis grejer" till det mesta till skillnad från Iphone's App Store. Springer jag över någon annan lösning så håller jag dig uppdaterad så gott jag kan.
Ett exempel är www.byggahus.se.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Androidanpassat?
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2011, 09:22:22:22 »
På vilket sätt blir byggahus.se mer lättsurfat?
Försvinner annonserna så att du slipper sidoscrollning, eller hamnar dom utanför forumet, så att du måste sidoscrolla för att se annonserna?
Är det lättare att skriva svar.
Förklara gärna fördelarna/skillnaderna.

När denna fråga har diskuterats i mina andra forum har rätt många ansett att det inte är någon större skillnad, men jag har ingen aning.

Och nu får jag inte igång internet på min smartphone heller, jag fattar inte att folk orkar hålla på med sina mobiler på nätet...  ;)
Själv blir jag bara förbannad. (Ursäkta språket)

Jag uppskattar ditt engagemang, och ser gärna fler tips om saker som jag kan införa utan att det påverkar min frihet att driva och utveckla forumet som jag vill.

En annan sak som gör mig liite tveksam att införa den typen av funktioner är det merarbete/problem det kan innebära när forumet skall uppgraderas, vilket görs rätt ofta.
Sånt förstår jag att ni användare inte har insikt i, men det är likväl saker som jag måste ta hänsyn till.

Minns bara när byggahus bytte forummotorn, deras inhyrda konsulter arbetade säkert i månader för att göra flytten.
Det hade tagit ännu längre tid om de haft fler modifieringar, appar, o.s.v. installerade...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr2T

SV: Androidanpassat?
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2011, 18:06:59:59 »
Här har du en snabb genomgång av tapatalk.

Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Androidanpassat?
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2011, 15:05:02:02 »
OK, all reklam försvinner alltså.
Förstår att det är bra för er mobilanvändare, men undrar vad annonsörerna säger om det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mr2T

SV: Androidanpassat?
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2011, 15:10:48:48 »
Det blir en vågskål mellan användarvänlighet Vs. Annonsintäkter. Jag förstår att "de äldre" kanske inte använder sig av telefonerna på samma vis och utsträckning som "vi yngre", men "vi yngre" blir ju fler och fler då vi i "it-generationen" också blivit "äldre" så att säga. Sen är ju trots allt majoriteten på mitt forumanvändande på en vanlig dator i slutändan. Men även på min senaste laptop så blir det tungrott med alla animerade annonser. Nästan en smula epilepsivarning faktiskt *retas* ;)
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Androidanpassat?
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2011, 20:08:19:19 »
Seriöst, jag jobbar mycket med mobila applikationer över nätet, så absolut att den utvecklingen är här för att stanna. Även om jag besöker detta forum regelbundet, så kan jag inte känna att jag måste ha tillgång hit överallt och alltid. Tvärtom, när jag väl startat datorn eller surfplattan hemma, så känns det lite högtidligt att öppna mina favoriter, däribland detta forum. Nyheter, sport, väder eller andra "nyhetsflöden" vill jag inte vara utan i min mobil, men som sagt, forum som detta avnjuter jag helst när jag har tid och på en maskin som gör rättvisa åt bilder mm.

/Ziggy

Utloggad Mr2T

SV: Androidanpassat?
« Svar #8 skrivet: januari 29, 2011, 20:24:09:09 »
Personligen har jag "läst ut" detta forumet och på vintern är här väldigt låg aktivitet, det vill säga att det blir mer som ett tidsfördriv för att leta efter nya inlägg att läsa och kanske hjälpa någon med en fråga eller så. Mest dödtid har jag haft på mitt arbete där min enda tillgång till internet har varit genom telefonen. Självfallet sker den "seriösa" surfningen här hemma med laptopen, men det händer ju att man behövt tillgång till ett forum/google när man behövt omedelbara råd när man stått i tex en butik.

Jag är själv en vän av teknik och har ofta den senaste tekniken och gärna tweakad så att den passar mina behov så bra som möjligt. Där av min fråga om mobilanpassning av forumet, att det kanske inte blir så' har jag full förståelse för. För utan dessa epilepsiframkallande annonser så hade vi ju kanske inte haft nåt forum, eller åtminstone ett väldigt dåligt modererat och eftersatt sådant. Men det dyker säkert upp nåt mobilanpassat som kan visa annonserna också, så det löser sig garanterat med tiden trots allt.
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Androidanpassat?
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2011, 21:11:55:55 »
Jag skall kolla av med några annonsörer vad de anser, sen får vi se.
Jag tror själv att antalet besökare totalt kan öka tack vare den extra exponering som forumet för i Tapatalks lista över olika forum i olika genres, och att den totala mänden surfande från riktiga datorer kommer att öka som ett resultat av detta.

Mina farhågor om att tjänsten kommer att bli avgiftsbelagd, eller att Tapatalk börjar sälja egen reklam om jag inte köper mig fri kvarstår dock.

INGET här i världen är gratis.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan