CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?  (läst 5337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« skrivet: september 10, 2013, 19:24:59:59 »
Så - snart dags att stänga. Läser i ngn tråd att inloppsmustycket tas bort. Är det nödvändigt? Man sänker ju ner vattennivån.....
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #1 skrivet: september 10, 2013, 19:56:09:09 »
Du behöver inte ta bort inloppsmunstycket, det räcker att sänka vattennivån till under den.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #2 skrivet: september 10, 2013, 20:14:59:59 »
Tack @gadden! Det var bra det !
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #3 skrivet: september 11, 2013, 08:35:10:10 »
Var dock uppmärksam på att nivån kan stiga om er vintertäckning itne säkerställer att regn och smältvatten rinner ned vid sidan av poolen.
Att stoppa in lite frigolit eller annat material (hoprullat sittunderlag eller liknade) är alltid en bra ide, OM det skulle komma vatten upp till inlopp och/eller utlopp.

Vi sänkar aldrig ens nivån i vår pool, utan stoppar bara petflaskor i utloppet (fullt) och "liggunderlag" i insprutningsmunstyckena.
Iofs skruvar jag bort själva plastkulorna från väggen, men genom själva vägggenomföringen kör jag med liggunderlag eller rörisolering typ armaflex som har vattentät cellstruktur.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matbr107

SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #4 skrivet: september 11, 2013, 12:44:31:31 »
Jag har samma fundering men hos mig gäller det belysningen ( http://www.primastar.nu/Poolbelysning.htm ) på min Primastarpool som hänger över kanten på poolen. I beskrivningen står det att man ska ta bort den under vintern men att hålla på och dra bort elen är inte en önskedröm. Poolen kommer att vara täckt med självbärande poolplåtar under hela vintern.

Hur har ni andra gjort med era belysningar på ovanmarkpooler??
 

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #5 skrivet: september 11, 2013, 18:28:39:39 »
Förra vintern hade jag bara en presenning liggande över poolen. Det kom dock så mycket snö så den trycktes ner i vattnet och på så sätt trycktes vattnet upp längs kanterna och både inlopp och skimmer blev infrusna i is. Presenningen höll tätt och släppte inte igenom något vatten ner i poolen utan det var vikten som fick vattnet att stiga upp på kanterna.
Hade inga pluggar eller petflaskor där, som tur var så höll det men det är inget jag vill göra om så i år har vi fixat plåtar att ha över poolen.

Poolbelysningen har jag bara lagt upp på kanten. Kopplat ur elen men låtit resten vara kvar.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad matbr107

SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #6 skrivet: september 12, 2013, 07:34:29:29 »
Är det någon som har koll på hur man gör med en saltvattenpool inför vintern? Det borde väl vara samma rutin som med en vanlig klorpool (rengöring, överklorering och sänka vattennivån under returen? En del förordar att man ska blanda i vinterförvaringskemikalie mot t ex alger osv...  Hur gör ni med denna rutin?

Utloggad Ingvar

SV: JF pool- vinterstänga- inloppsmustycket?
« Svar #7 skrivet: september 12, 2013, 09:21:31:31 »
Jag brukar låta klorgeneratorn skapa en ordentlig överproduktion av klor medan temperaturen i vattnet fortfarande är kring 17-20 grader. Klorgeneratorn mår inte bra av att användas när vattnet är kallare än 17 grader. Sedan behöver jag inte tillsätta ytterligare klor, under förutsättning att stängning sker relativt sent på säsongen, så att temperaturen rätt snart går ned till under 10 grader. Några övriga tillsatser har jag aldrig gjort, förutom ibland någon extra säck med salt efter att vattennivån sänkts. Vattnet har alltid varit klart när jag öppnat på våren.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag