CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilterpumpen läcker!!!!  (läst 5432 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jennie

Sandfilterpumpen läcker!!!!
« skrivet: juni 12, 2013, 14:15:04:04 »
Nu slänger jag snart allt på tippen! När jag sätter pumpen på läge "filter" sprutar det vatten vid ringens öppningar!!! Skall det vara någon tätning i ringfästena ( eller vad det heter)! Som håller ihop övre delen med den undre tunnan!

Poolgiganten

Utloggad Klabbarpan

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2013, 14:27:43:43 »
De flesta pumpar har en gummiring där som hjälper till att hålla det tätt.

Utloggad x man

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2013, 16:59:47:47 »
Svårt att få det tätt utan en o-ring modell större, borde ingå. Leta i förpackningen eller reklamera.

Klämringen brukar ha fasade kanter på insidan som i sin tur ser till att klämma ihop den övre & undre delen av filtret med en gummipackning i mellan.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Jennie

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2013, 12:26:58:58 »
Tack för svaren. Kan man sätta packning på tub tror ni? Pumpen är köpt beg.

Utloggad Klabbarpan

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2013, 12:35:38:38 »
Packning på tub?

kolla vilket märke det är på pumpen och leta upp en återförsäljare och köp en riktig packning, om det inte finns/går att hitta så tror jag att det är bättre att skrota den där pumpen och köpa en ny...

jag hade inte vågat ha en pump utan rätt packning, är man iväg en dag och den börjar läcka så är det inte så roligt...

Utloggad JerreEssberg

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2013, 13:39:24:24 »
Ja det ska vara en stor o-ring mellan kärlets halvor.
Filtret ser exakt ut som min som jag köpte på Harald Nyborg för några år sedan. Hör med de så kanske de har reservdelar.

Utloggad Mrtiger

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2013, 15:09:05:05 »
Det ser ut som en bestway sandfilter pumpe.
Det er ikke vanlige o-ringer som blir brukt i koblingene, men det er en som kan se ut som en o-ring med et ytterleppe.
Denne pakningen skal sitte fast på pumpehuset og ikke slangen.
Skulle heller ikke være noe problem å bruke pakning på boks, bare du vet hvordan man bruker denne riktig. En riktig pakning vil nok være det beste i lengden.


Edit: Når jeg ser på bildet ser det ut som det er en annen pakningløsning på pumpen din. Legg gjerne ut noen nærbilder av ringstussen og enden på slangen.
På bildet kan det se ut som om det er brukt en flatpakning på slangen...er det svarte en pakning?
« Senast ändrad: juni 13, 2013, 15:24:46:46 av Mrtiger »

Utloggad Jennie

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2013, 11:39:38:38 »
Den läcker inte vid slangen utan mellan tunnan och locket om man så säger. Det ser ut som om det suttit någon slags o-ring i locket.

Utloggad Zaphod

SV: Sandfilterpumpen läcker!!!!
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2013, 12:04:26:26 »
Jag skall kassera min gamla pump av samma modell, skall kolla om jag kan plocka ur packningen så att den inte går sönder. Om jag får ur den hel, är den din  O0

//
Lars

Edit: En styck hel packning urplockad, lämna din adress i ett pm så lägger jag packningen på lådan  8)
« Senast ändrad: juni 15, 2013, 12:37:37:37 av Zaphod »
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag