VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läcka bestway hur hitta?  (läst 17955 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enok

  • DR ENOK
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är inte lätt när det är svårt
    • Visa profil
Läcka bestway hur hitta?
« skrivet: juni 28, 2009, 20:18:38:38 »
Har en läcka någonstanns i botten på våran runda best way pool. köpt beg o inget kvitto, så man vill ju laga´den.

Var vått i under duken på ena sidan nästan från början, när vi fyllde har nu fyllt ca 40%....avbröt och insåg till sist att det¨måste vara en läcka och inte jag själv som skvätt vatten i början med slangen....

hur hitta? vill helst INTE tömma den just nu...

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2009, 20:32:48:48 »
Har en läcka någonstanns i botten på våran runda best way pool. köpt beg o inget kvitto, så man vill ju laga´den.

Var vått i under duken på ena sidan nästan från början, när vi fyllde har nu fyllt ca 40%....avbröt och insåg till sist att det¨måste vara en läcka och inte jag själv som skvätt vatten i början med slangen....

hur hitta? vill helst INTE tömma den just nu...
Finns nog dessvärre inga enkla vägar mer än idogt "deckarjobb" med kanske cyklop....  :'(
Har diskuterats tid. att man skulle kunna hitta läckor med karamellfärg och även om jag personligen är skeptisk så är det kanske trots allt värt ett försök för har du "sug ut" borde det kanske visa sig med det - enkelt att göra också.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2924.msg22028#msg22028
Håller tummarna!  O0
Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juni 28, 2009, 20:38:51:51 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Enok

  • DR ENOK
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är inte lätt när det är svårt
    • Visa profil
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2009, 21:09:11:11 »
Ang att färga vattnet. hur mycket färg skall i, ml räknat? Sedan vill jag ju inte ha en rödfärgad pool eller försvinner färgen med tiden bland klor o pump(billig pump o filter) ?

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2009, 23:26:22:22 »
Ang att färga vattnet. hur mycket färg skall i, ml räknat? Sedan vill jag ju inte ha en rödfärgad pool eller försvinner färgen med tiden bland klor o pump(billig pump o filter) ?
Vill du inte ha en rödfärgad pool så välj en annan färg då....  >rulla<
Skämt åsido, jag vet inte mer än vad som står i länken men där talas/föreslås små mängder karamellfärg.
Jag hade testat med att tillsätta karamellfärg på det ställe där jag misstänkte läckaget och sett vad som hände, dvs. om det "dras/sugs ut" på något ställe - pump och cirkulationer avstängda självklart....
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #4 skrivet: juni 29, 2009, 06:07:51:51 »
Annars är ett rätt säkert sätt att helt enkelt låta vattnet rinna ut genom läckan, när nivån inte längre sjunker behöver du bara leta hålet just i vattenlinjen.
Det begränsar sökandet rätt markant.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Enok

  • DR ENOK
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är inte lätt när det är svårt
    • Visa profil
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2009, 07:24:55:55 »
Annars är ett rätt säkert sätt att helt enkelt låta vattnet rinna ut genom läckan, när nivån inte längre sjunker behöver du bara leta hålet just i vattenlinjen.
Det begränsar sökandet rätt markant.

läckaget e i botten...90% säker

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2009, 08:08:23:23 »
Säkraste sättet är att med cyklop och ev blybälte ta sig runt poolen och leta. Simma runt med karamellfärg i en pipettflaska och tryck ut en droppe där du misstänker läckan. Dras färgen ut så har du hittat hålet

Lyckat till!
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Enok

  • DR ENOK
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är inte lätt när det är svårt
    • Visa profil
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2009, 09:16:10:10 »
Säkraste sättet är att med cyklop och ev blybälte ta sig runt poolen och leta. Simma runt med karamellfärg i en pipettflaska och tryck ut en droppe där du misstänker läckan. Dras färgen ut så har du hittat hålet

Lyckat till!
oki bra! har ju fyllt ca 40cm så det blir enkelt att stå på knäna och gå runt, lite kallt bara 17 grader, men vafan. Frågan är sedan bara med färgen? försvinner den med tiden? har blå karamellfärghemma, kanske bäst att ta den så ser vattnet trevligare ut iaf.
nån som vet ang färgen och om den försvinner medtiden? ska ju iofs fylla på rätt så mycket mer...

Utloggad Enok

  • DR ENOK
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är inte lätt när det är svårt
    • Visa profil
SV: Läcka bestway hur hitta?
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2009, 12:03:58:58 »
sitter och förlikar mej med tanken att hittar jeg läckan så hittar jag den.....eller e det bara kondens mellan markisoleringen och plasten däröver? är liksom mer jämnblött fuktigt nu...hum.

Vad tror ni, skall jag fylla upp den helt och köra på? på ett dygn kanske det blir 3dl som "lä'cker" , min uppskattning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag