CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5  (läst 7461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danianna

Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« skrivet: augusti 23, 2005, 09:06:33:33 »
Hejsan

Vi tänkte försöka ??? sätta upp vår storpool från J&F Fritid. Platsen där poolen ska stå är utgrävd. Frågan är om vi ska ställa den på packad stenmjöl och isåfall vilken storlek på stenmjölet ??? eller låta den stå direkt på marken och isolera bottnen med frigolit och någonsorts matta, typ gräsmatta?.
Om man isolerar bottnen med frigolit, behöver man då ha en sandbädd ändå runt sidorna? eller är det bara att lägga i linern?
Någon som har ett bra förslag?

Tack på förhand.
« Senast ändrad: augusti 23, 2005, 13:49:55:55 av danianna »

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2005, 19:23:48:48 »
Titta under "Markpooler" sen "Underarbete/Matrial".
Mats har köpt pool från samma ställe och lagt in bilder på byggnationen. Kanske kan de hjälpa att titta på dom.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2005, 23:06:18:18 »
Hej Danianna
Jag har just monterat en sån pool, jag rekommenderar att lägga dräneringsgrus och dränerings slang runt kanterna som sen leds ned i en slags brunn.

Storleken på stenmjölet valde jag 0-4 mm det blir stenhårt när man packar det och inga stenar som känns under fötterna.

Jag la ca 6 cm av stenmjölet ovan på markisoleringen det behövs ungefär så mycket om man ska packa det med en "vibropadda" har man tunnare är det svårt att få det bra märkte jag.
La även sandvallen med samma stenmjöl och byggplast både under och på sandvallen, men då får man vara noga med att sopa rent på själva poolbotten.

Bara att fråga på  ;)

Mats
Annars en bra pool för pengarna för mitt tycke.

Kolla som Fia sa på mina blider

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #3 skrivet: september 08, 2005, 07:54:08:08 »
Hej

Vi ska också fixa pool och jag undrar hur man lägger dräneringsrören, ska de ligga i nivå med poolbotten eller under ?

Grunnar på hur jag ska lösa det med avrinningen till dräneringen isåfall. Jag har långt till närmaste brunn. Ska man göra ett hål längre bort får det ju bli JÄTTEdjupt ?? ???


Vidare undrar jag hur grov singel man ska ha underst som bärlager ?

Tacksam för svar :)

Utloggad Annie

Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #4 skrivet: september 08, 2005, 09:30:11:11 »
Hej!

Nu var det min som gjorde jobbet men jag vet i alla fall att vi gjorde som Mats_61 dvs. la dräneringsgrus och dräneringsslang runt poolen. Sedan grävde min man en brunn (han fick tag på ett stort kompositrör, tror jag att det heter) dit han ledde dräneringsslangen. Sedan köpte vi en Robota-pump som han kan pumpa ur brunnen vid behov till dagvattenbrunnen på vår gata.

Är inte säker på storleken på singeln men jag kan undersöka det om ingen annan här i forumet svarar dig./Annie
Svenska Poolfabriken 7x4 meter, värms upp med värmepump.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #5 skrivet: september 08, 2005, 10:01:33:33 »
Tack för svaret men jag undrar med tanke på att den poolen från JoF inte ska återfyllas. Då ska man alltså ha dräneringen under bottennivån ?

Det blir ett superdjupt hål man får göra då ?? Eller har jag missuppfattat ???

Säg att du har dräneringsrören på 1.2 meters djup.
Då får ju "brunnen" bli nästan 2 meter djup ?

Ursäkta min frågvishet....

Utloggad Pandylan

Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #6 skrivet: september 08, 2005, 17:56:03:03 »
 ;DHej!

Har äntligen också köpt en Storpool från J&F!
Hur djupt gräver ni era? Vår ska stå direkt
på marken! Men packat med stenmjöl eller
annan finsilad sand. Vi tänker nog även ha
en platt pressening under, el de kanske ej behövs
då man har sanden?
Ska man ha vallar runt, även då den står på marken?
Mvh fam Wallbom..ps: Ska dock montera den nästa vår!ds. ;D

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
Re:Storpool från J&F Fritid 7.6 X4.5
« Svar #7 skrivet: september 08, 2005, 23:08:00:00 »
Hej
Såg att ni funderade på hur djupt hålet måste vara.
Som i vårat fall ville jag ha poolens överkant i samma höjd som trädäcket.
Så då var det bara till att räkna ut hur djupt ned från det tänkta trädäcket det ska grävas,
Tex: poolväggens höjd 132 cm dräneringsgrusets höjd15 cm isoleringen 5 cm ochsist stenmjölet ca 6 cm.
Då blev det från trädäcket ned till gropens botten 158cm.
Gissa om det blev en rejäl jordhög när allt var uppgrävt :-\
Men själva djupet på poolgropen upp till marknivån blev ca 135 cm efter som trädäcket ligger ca 20 cm ovanför marken  ;).
Angående sandvallen så måste den finnas på denna typ av pool efter som det är sandvallen som hindrar  poollinern att krypa under poolväggen av vattentrycket och kan då skadas.
Angående dräneringsbrunnens djup så tror jag inte att den behöver vara så speciellt djup (våran är ca 120 cm under poolbotten) och diametern på brunnen ( vi har ocksåkompositrör)är runt 50 cm och det funkar då klockrent för oss.
Själv håller jag på med trädäcket alla lediga stunder när det inte regnar  :( suck... blir inte så mycket gjort.

Ha det så bra
Mats_61




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag