CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inköp av pool - vad tänka på?  (läst 4453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robruu

Inköp av pool - vad tänka på?
« skrivet: juni 12, 2015, 23:52:29:29 »
Hejsan!

Har kollat på följande pool hos Toys R US:
http://www.toysrus.se/serier/intex/intex-pool-med-metallram?id=630098&vid=201693

Kommentarer kring denna?

Skall sägas att detta är ett budgetprojekt där jag gör allt och snålar på allt som är möjligt att snåla på!

Jag är helt grön på området och vad är viktigt att tänka på:
- Grunden. Har förstått att det skall vara helt plant och detta gör man genom att gräva upp och mäta väääldigt noggrant. Har läst att man kan använda både bottenmatta och frigolit, finns fler alternativ?

- Filter. Har förstått att sand är det som gäller. Något att tänka på här?

- Uppvärmning. Är ett fan av solen, tänker helt klart använda mig av solfångare. Något att tillägga här?

Har jag missat något och i så fall vad?
Tack på förhand!

PS. Skall slänga upp en tråd i Köpesdelen också, men ingen som har något av det jag behöver till salu?

« Senast ändrad: juni 13, 2015, 00:40:57:57 av robruu »

Poolgiganten

Utloggad pollyester

SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2015, 19:45:17:17 »
Kolla min tråd så ser du hur vi har gjort.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10827.0

/Pollyester

Utloggad robruu

SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2015, 21:40:53:53 »
Kolla min tråd så ser du hur vi har gjort.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10827.0

/Pollyester

Hejsan!

Tusen tack för svaret.

Om jag förstår dig rätt; först gräva ut cirka 15 cm runt hål. Lite större än poolens diameter. Försöka detta få så jämt som möjligt.
Därefter i med poolpresenning (varför presenning så pass långt ner?)
På med cellplast (vilken version, denna? https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-s80-eps-p16410)
Cellplasten är ju kvadratisk och bryter man då av den för att fylla ut hela cirkeln? Lider inte detta till ojämhet?
Stenarna läggs de utanför den grävda cirkeln?

Tacksam för svar,

Robin

N

Utloggad Erica

SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2015, 22:19:39:39 »
En billig enkel pool kan fungera utmärkt om man använder den rätt. Vår första pool var en enkel, rund ovanmarkare. Nu har ju dessutom de här poolerna blivit så billiga att instegströskeln till att ha pool inte blir så stort.

Tänk dock på att placera den rätt ! Även en enkel liten pool innehåller MASSOR av vatten. Tänk tanken - vad händer om konstruktionen brister ? Blir svaret att vattnet forsar nedför gräsmattan och ut i skogen är det lugnt. Om däremot vattnet skulle gå rakt ned i källaren eller in i själva huset så kanske man få tänka om vad det gäller placeringen.

Utloggad robruu

SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2015, 23:40:39:39 »
En billig enkel pool kan fungera utmärkt om man använder den rätt. Vår första pool var en enkel, rund ovanmarkare. Nu har ju dessutom de här poolerna blivit så billiga att instegströskeln till att ha pool inte blir så stort.

Tänk dock på att placera den rätt ! Även en enkel liten pool innehåller MASSOR av vatten. Tänk tanken - vad händer om konstruktionen brister ? Blir svaret att vattnet forsar nedför gräsmattan och ut i skogen är det lugnt. Om däremot vattnet skulle gå rakt ned i källaren eller in i själva huset så kanske man få tänka om vad det gäller placeringen.

Tack för svaret, Erica!

Placeringen är nästintill optimal. Ligger cirka 10m nedanför huset och skulle den brista rinner det rakt ut på en åker så det är inga problem. Det svåra som jag ser det som är hur grunden skall förberedas.

Utloggad robruu

SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2015, 00:12:28:28 »
Då har jag börjat gräva i alla fall. Med tanke på den lilla ytan som behövs gräver jag för hand. En bra början och nu är snart hela gräsytan borta och jag kan jobba på att jämna ut.

Angående grunden fick jag tipset från en anläggare att endast lägga stenmjöl. Min egen idé är att göra grunden så här (nedifrån)
1. Presenning
2. Cellplast (vilken tjocklek)
3. Stenmjöl
4. Poolen

Vad tror ni om det upplägget? Jag vill ha låga uppvärmningskostnader och därav cellplasten. Värdelöst eller någiot att satsa satsa

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2015, 08:41:17:17 »
Om du vill ha låga uppvärmningskostnader skall du isolera väggarna och vattenytan, genom botten far minst energi, men visst sparar man även på att isolera den.
Just ovanmarkspooler är ju svåra att isolera utvändigt med ett estetiskt tilltalande utseende, om man inte tänkt bygga in poolen, har du tänkt göra det?
I så fall skulle du kunna köpa betongtäckmatta på rulle och dra några varv runt poolen.
https://www.lakkapaa.com/lakka_se/t/bygg/isolering/ovrig-isolering/betongtackmatta-svart-mex-l3-488020-1600x10mmx50m-80m2/22540015
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad robruu

SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2015, 09:08:53:53 »
Om du vill ha låga uppvärmningskostnader skall du isolera väggarna och vattenytan, genom botten far minst energi, men visst sparar man även på att isolera den.
Just ovanmarkspooler är ju svåra att isolera utvändigt med ett estetiskt tilltalande utseende, om man inte tänkt bygga in poolen, har du tänkt göra det?
I så fall skulle du kunna köpa betongtäckmatta på rulle och dra några varv runt poolen.
https://www.lakkapaa.com/lakka_se/t/bygg/isolering/ovrig-isolering/betongtackmatta-svart-mex-l3-488020-1600x10mmx50m-80m2/22540015

Tack Rickard;!

Vilka bra tips. På sikt skall den byggas in, blir trolitroligtvis nästa år. Den mattan verkar kanon. Vad tror du om att lägga cellplast i botte ? Knappt värt materialkostnaden och böket och bättre att bsra lögga stenmjöl?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inköp av pool - vad tänka på?
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2015, 09:20:14:14 »
Nja, det beror ju på hur tight budget du har, men jag tycker väl inte att man skall lägga ut allt för mycket på de där billiga poolerna, de håller oftast inte så länge att det är en bra investering att satsa allt för mycket på kringutrustning som inte går återanvända till den "riktiga pool" som de flesta köper efter att ha provat med en billig.
Solvärme må vara sånt man kan fastna för rent principiellt, och just för att värma en pool är det rätt bra (låga temperaturer vilket gör att man kan göra billiga solfångare) men solen ger inte så mycket som man kan tro, och ofta vill man ju bada första varma dagen efter en period av kallt väder...
Rent ekonomiskt är det nog lika vettigt, eller vettigare att satsa 10 000 kr på en poolvärmepump istället för att isolera hela poolen, ungefär samma pengar, men värmepumpen gör att du kan ha en stabil och reglerad temperatur, vilket i sin tur gör det möjligt att använda poolen när du vill, inte bara när vädret varit bra i några dagar.
Billigaste solfångarna får du nog om du köper PEM-slang och rullar ut på taket.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag