VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Färdigställa inomhuspool  (läst 17105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #30 skrivet: april 11, 2016, 02:26:21:21 »
Jag har nu fått svar från vår värmepumpsleverantör att det blir svårt att få FTX-aggregat och fläktkonvektor att hålla i den miljö som en ett poolrum innebär. Enligt honom skulle det bli stora problem pga klor i luften och dessa prylar bara hålla något år. Vi tänkte köra med UV-lampa som enligt uppgift minskar klorbehovet med upp till 80%, vilket borde minska detta problemet.

Vad har ni för utrustning och har den hållit ok?

Det där påståendet låter som ren nonsens, typiskt försäljarsnack. Det skall över huvud taget inte bli "en massa klor" i luften i ett privat poolrum. Det är ju inget kommunalt badhus. Täcker man poolen när det inte badas så löser man de flesta problem.  Vi har en Panasonic luft/luft-värmepump med en toppeffekt på 7.7 kW vid värme och den har varit igång i ca 10 år utan att något har havererat. FTX-aggregatet är ett Ventex 300 och också det har varit igång ca 10 år utan andra åtgärder än att vi bytt luftfilter i aggregatet. Vitsen med ventilationssystem och avfuktare är ju att luften skall vara bra, inte aggressiv. Vi har även t.ex. dator och ljudanläggning i rummet, dock givetvis inte inom poolens närzon, även de har överlevt utan problem. Sådana apparater har vi dock rätt långt från själva poolen, mer än 5 m, men dock i samma rum.

Poolgiganten

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #31 skrivet: april 11, 2016, 10:05:06:06 »
Det låter bra, för han började prata om innedelar med keramiska delar istället för stål och då drar det troligen iväg rejält! Att det kanske blir något kortare livslängd på vissa delar kan jag leva med, det blir ju ändå billigare i längden med två billiga än en snordyr för samma tidsperiod.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #32 skrivet: april 24, 2016, 14:54:43:43 »
Om armaturerna är av ingjutningstyp så har man nog trott att betongen skulle räcka som tätning, vilket den ju gör om du gör en riktig betonggjutning, med rätt betongkvalitet, tillräcklig tjocklek, rätt vibrering o.s.v. Men att få det tätt med skalblock blir något helt annat. Du kan ju ha haft en enastående tur så att det trots bristerna blivit tätt, men det finns ju bara ett sätt att kontrollera detta och det är ju i så fall att provfylla poolen.

Lugn nu Erica. Både Sopro,Weber och Litokol har system för att täta pool och genomföringar i pooler som är byggda av mursten, skalblock eller liknande.

Principen fungerar som så att du parar ut runt den detalj som skall tätas, ett par centimeter på djupet och ca 10cm runtom. Denna urparning fylls sedan med epoxibaserat tätningsmedel. Detta ger en vattentät anslutning mot detaljen, Mot detta epoxi skikt kan du sedan lägga ditt pooltätningsystem, t.ex rollbart system. Sedan kan du sätta plattor eller mosaik  :)

Se pdf:

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/ritningar/detalj-5-1-2-1.pdf

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/plattsattning/ritningar/detalj-5-1-2-3.pdf

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #33 skrivet: juni 20, 2016, 20:13:36:36 »
Tiden drar snabbt iväg utan att man hinner med!

Tyvärr så har det inte hänt så mycket praktiskt med färdigställandet, däremot desto mer planering och har även lagt lite beställningar på prylar till det.

En sak som jag funderar på är hur man ska lösa vatten som stänker upp bredvid poolen samt när man spolar av klinkern. Jag funderade på att antingen göra fall mot poolen och lägga någon typ av ränna  längs med kantstenen (men inte hittat något) eller får man sätta många golvbrunnar/spygatter. Jag vill inte ha fall från ena kortsidan till andra, tror inte det blir så snyggt. Plattan är redan gjuten så det handlar om att spåra/bila för att få dit vald lösning, så lågt byggmått är att föredra.

Hur har ni andra löst detta?


Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #34 skrivet: juni 20, 2016, 20:40:10:10 »
Om du hade en platta men inget fall skulle jag flytspackla så att du får ett fall dit du vill ha det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #35 skrivet: juni 20, 2016, 20:54:39:39 »
Ja, golvet ska flytspacklas för att få fall. Frågan är bara fall mot vad? Eftersom poolen är 10m lång tror jag det blir svårt att få det snyggt med fall längs med poolkanten. Man vill ju ha kantstenen i våg så en idé jag såg nyss var purus kanalsystem utan galler som man skulle kunna ha mellan kantstenen och klinkern. Det borde vara ganska enkelt att spåra betongen för att få dit den och sedan bila upp vid anslutningen till rör. Frågan är om det blir snyggt med en 20mm glipa mellan klinker och kantsten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan