VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m  (läst 21221 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dl_4711

Hej på er allihop

Nu är det vår tur att ge oss på ett ovanmarkspoolprojekt, det känns både spännande och lite otäckt - mycket att tänka på och mycket som ska bli rätt för att slutresultatet ska bli bra. Just nu känns det även rejält i kroppen, vi har nämligen spenderat hela helgen med att förbereda vår grop. Vår pool kommer att vara nedgrävd mellan 25 och 50cm (marken sluttar) och kommer ligga i en lite nedsänkt utbyggnad av den befintliga verandan.

Nedan ser ni lite bilder från helgens jobb, efter mycket slit tycker vi att vi fått till gropen väldigt bra. Inte så mycket bilder från dag 2 (idag) då jag och frun spenderat i princip all tid på botten av gropen med kratta, spadar och laserpass (utan det hade det aldrig gått...) så vi har inte haft tid att fota. Botten på gropen diffar nu max plus/minus 1 cm från vår tänkta "basnivå". :)

I veckan kommer det proffs och lägger dit fiberduk och stenmjöl åt oss, den biten kände vi att vi ville ha hjälp med. Monteringen av själva poolen är just nu planerad till midsommarhelgen - vi hoppas alltså att den bästa delen av sommaren kommer i juli i år...

Vi tar väldigt gärna emot tips och råd från er som har erfarenhet av likande byggen. Just nu funderar vi mycket på vad som är lämpligast som material mellan stenmjöl och liner - konstgräs? betongtäckmatta? andra förslag? Vi vill ha något som är billigt och inte stjäl så mycket höjd... (såklart  ;))

Vad har vi glömt tänka på? ;D

Poolgiganten

Utloggad thesmurfen

Hej och välkommen :)

En fråga bara, hur djup är gropen?? Den ser lite grund ut om ni ska få ner poolen 25-50cm. Ni bör ha iaf 20cm makadam och sen stenmjöl på det. Ska ni ha isolering under poolen?? Många frågor är det så där i början och det finns lika många "sanningar" som människor tror jag ;-)

Vi byggde iaf vår lilla pool här i våras och vi gjorde som så att vi grävde ur, la markduk, 20cm makadam, 50mm cellplast och så 5cm stenmjöl ovanpå det. Vi skippade övrigt dränering och hittills har det funkat toppen och botten är i det närmaste perfekt i poolen. Vår pool är nergrävd ca 50cm vilket betyder att gropen var i det närmaste 80cm djup från start..
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad MathiasS

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2012, 10:40:26:26 »
Tips: Eftersom det ska ligga makadam och stenmjöl på jorden är det inte så viktigt att urgrävningen blir perfekt plan. Det fixar man med överliggande lager.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dl_4711

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2012, 11:03:17:17 »
Hej på er och tack för svaren

Jag har läst här att många lägger makadam och i vissa fall även isolering mellan jord och stenmjöl. Vår plan är att lägga stenmjölet direkt på den jordbotten vi nu har (med bara fiberduk emellan) och sen åldersbeständig plast och betongtäckmatta ovanpå det.

Vilken funktion fyller makadamen och vad riskerar vi om när vi inte lägger ett sådant lager?

Utloggad MathiasS

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2012, 12:21:56:56 »
Jag är inte så påläst på ovanmarkspooler men generellt så vill man ha ett dränerande lager under poolen (tex makadam 8-16) som inte leder vatten upp mot poolen. Med dräneringsslang i det lagret garanterar du att poolen står torrt. Då är det i första hand enklare att hålla den varm men man kan ju också tänka sig att vissa poolstomar mår bra av att stå så tort som möjligt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad thesmurfen

Jag skulle verkligen råda er till att ha nån form av dränerande material i botten. Vi hade en intex-pool tidigare som stod på sand/stenmjöl och det var alltid dyngsurt runt den. Att vi struntade i dräneringsrör nu beror på att vi hade problem att få plats med en brunn och efter noga konsultation med markarbetare här i krokarna så kom vi fram till att det inte behövdes mer än makadam som dränering. Och hittills verkar det stämma, trots alla massiva regn som varit de senaste veckorna. Vår pool står torrt som i öknen :D

Men hade vi haft en större pool så hade vi kört med dräneringsrör, helt klart...

Åldersbeständig plast känns oxå sådär...det borde ju fungera som dubbla fuktspärrar iom linern vilket borde betyda att fukt med lätthet kan bli stående mellan dessa lager. Jag skulle tänka om där. Varför vill ni ha plast??
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad dl_4711

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #6 skrivet: juni 11, 2012, 14:43:13:13 »
Hej thesmurfen, tack för ditt svar

Vi bygger poolen på en del av tomten som markhöjts minst en meter och där det snarare är ett problem att det är för torrt... Är dräneringen främst för vatten som kommer från poolen eller från grundvatten och annat nedifrån?

Hur stor skillnad gör makadam och dränering för uppvärmningen om vi utgår från att poolen kommer att stå torrt?

I byggbeskrivningen till vår pool står det att man ovanpå stenmjölet ska ha ålderbeständig plast under linern, det är väl delvis för att skydda linern skulle jag tro. Nu har vi ju själva bestämt att vi ska ha betongtäckmatta emellan också, skulle ni skippa plasten då?

Utloggad dl_4711

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2012, 22:01:16:16 »
Nu har "proffsen" varit här och fixat fiberduk och stenmjöl i vårt hål. Och poolen har kommit! Tyvärr regnade ju hela dagen bort idag, så än står den oöppnad i garaget.

Vi har även beställt och fått den trekantslist i skumgummi från Teges som rekommenderats av många här på forumet, det känns betydligt vettigare än att själv ge sig på att bygga en sandvall. Tackar för tipset! :-)

Och så har vi till slut kommit fram till att vi ska köra på 20mms styrofoam s300 under vår pool istället för betongtäckmatta. Det känns som det blir den bästa isoleringen och bottenskyddet i förhållande till höjdförlusten.
Hoppas det blir bättre väder imorgon så vi kan få lite gjort!

Utloggad dl_4711

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2012, 23:41:11:11 »
Jaha, nu har det gått ett tag sedan jag skrev något här - mycket på grund av att inte så mycket hänt senaste veckan (regn och midsommar och sånt...)

Häromdagen lyckades jag iaf hitta tillräckligt mycket tid för att mäta upp mittlinje och de nödvändiga stödpunkterna. (första bilden)

Så imorse när vi vaknade upp efter gårdagens firande var det bara att sätta igång och förbereda för att lägga ut räls och gräva ned stödstenar. Det tog lite tid och det var mycket "två steg fram och ett steg tillbaka" när vi gjorde lite småmissar, men på det hela taget rullade det på rätt bra. Så pass bra att vid sextiden ikväll var vi redo att börja rulla ut plåten och pula ned den i rälsen.

Vi klurade en del på hur vi skulle lyckas få ned rullen med plåt i gropen utan att skada botten och hur vi sen skulle få i den i sin räls. Efter en stund kom vi på att vi kunde använda en hög stora hyllplan (Ivarhylla) och en pirra, en metod som fungerade lysande! Jag drog rullen ståendes på pirran och så rullade jag och frun gemensamt av lite i taget som vi förde i rälsen. Vi körde sen pirran från hyllplan till hyllplan. Väldigt snabbt hade vi fått i hela plåten. Kanske kan vara ett tips till någon annan (om man har en pirra att tillgå).

När plåten var ihopbultad och muttrarna ordentligt övertejpade (5 lager silvertejp blev det) så tog vi paus för en välbehövlig dagen-efter-pizza.

Innan natten såg vi dock till att få upp sidostöden  (vilket visade sig vara ett "#%/#!! meck, jobbigast idag) och de ovanpåliggande flupparna som håller plåten på plats.

Vi vet ju att man bör sätta i liner och fylla poolen åtm delvis samma dag som man sätter upp plåten, men med utlovat vindstilla inatt och bra väder imorgon vågar vi oss på att chansa.

Men imorgon ska vattnet i! :-)

Utloggad dl_4711

SV: Å&Ds poolbygge 2012 - Primastar Yorkshire oval 5,5m x 3,7m x 1,32m
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2012, 01:41:49:49 »
Det tog visst ett par dagar innan jag fick tid att skriva vidare, så nu har det hunnit hända en del - fast inte så mycket som vi hade önskat såklart (allting tar ju alltid längre tid än man tror)...

På söndagförmiddagen påbörjade vi arbetet med att inreda vårt fina "plåtkar". Vi hade lite tur med vädret, solen sken. Så vi bredde ut linern för att den skulle få mjuka upp sig lite och satte igång med bottenisoleringen.

Sen jag skrev ovan har vi ändrat oss tillbaka till betongtäckmatta igen. Det var lite meckigt att få tag på den, många leverantörer visste inte ens vad det var för nåt. Och den verkar kunna heta favolen, fawolen, krypgrundsisolering, betongmatta osv fast det är samma produkt vi pratar om. Vi bor i Upplands Väsby så vi ville gärna ha en leverantör i norrförort. Vi hittade två leverantörer som har sån här matta: Optimera i Trosta (nära Arlanda) och Vallentuna Bygg (Woody). Vi valde att köpa från Optimera då den mattan var 2m bred vilket innebär att vi bara behövde en skarv. Mattan (2*2*6m) gick på ca 800kr.

Vi mätte upp mattan i poolens form med lite marginal runt om innan vi lade i den i poolen, så sen var det ganska enkelt att passa in den i poolens form. På en grannes inrådan lämnade vi ca 1cm i kanten runt om då den här typen av material ändrar storlek beroende på temperatur - den sväller när det blir varmt.

Sen var det dags för Teges-listen. På tips härifrån forumet monterade vi den med 3Ms spraylim (finns på K-Rauta) och det var hur smidigt som helst. Det tog bara några minuter att montera hela listen runt om poolen.

Snart dags för liner, men först behövde vi hitta på ett sätt att ta sig i och ur poolen utan att skada botten och liner. Mha överblivet isoleringsmaterial och ett hyllplan byggde jag en vadderad "plattform" att ställa en hög barnstol på. Det funkade lysande. Eftersom jag genast insåg att min kreation skulle flyta som en kork när den låg i vattnet döpte jag mitt alster till Kontejpi...  ;D

Dags att lägga i linern. Mha tonåringar och lite meck fick vi i linern och började spänna upp den. Den var mjuk och fin och efter ett tag tyckte vi att vi fått till den ganska bra (bra nog) och började fylla vatten. Yes, vatten i poolen - allt var toppen!

Men när vi fyllt ca 20cm och hela tiden sträckt och joxat med linern så insåg vi att den aldrig skulle bli helt bra. Vi hade helt enkelt lagt i den lite lite snett vilket ledde till att den blev alldeles för tajt på några ställen och alldeles påsig på andra. Till slut fattade vi det tuffa beslutet att helt enkelt tömma poolen igen, rätta till linern och börja om. Då var klockan ungefär halv sju på kvällen...

Vårt råd till er med oval pool som ännu inte lagt er liner: se framförallt till att den ligger rak, dvs att linerns längsta längd ligger precis på poolens längsta längd, innan ni börjar sträcka ut den. Man kan få bort nästan hur mycket veck och bubblor som helst medan man fyller poolen, men ligger den snett är det ändå hopplöst!

På andra försöket blev linern mycket bättre, det såg vi redan från början och ganska snart hade vi fått till en mycket bättre sträckning. I med alla tre slangarna och på med vattnet igen vid ca 23.30. Vi visste ju att poolen helst skulle vara fylld till hälften innan man kan låta den stå, så det blev en kamp mot klockan och tunga ögonlock. Vid 03 på natten bestämde vi oss dock för att det fick räcka trots att bara ca 40% av poolen var fylld.

Givetvis blåste det upp till världens oväder på natten, så det blev en orolig natt för frun men på morgonen stod poolen kvar och vi fortsatte fylla tills vi fått den full upp till 5cm under återföringshålet enligt instruktion.

(fortsätter i nästa inlägg pga bildbegränsningen)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan