Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning  (läst 16697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #20 skrivet: december 15, 2015, 07:22:53:53 »
Ser rackarns smidigt ut att bygga en betongpool. Undrar hur den är med isoleringsförmåga?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #21 skrivet: december 15, 2015, 09:29:28:28 »
Isolering har jag själv funderat en hel del kring. Det finns ju instängd luft i stommen som isolerar en del.

Hade jag grävt ner den i väldränerad mark hade jag nog inte brytt mig om att tilläggsisolera, men nu funderar jag på att slå på lite frigolit runt om för säkerhets skull. Jag har frågat leverantören som säger att det inte behövs eller lönar sig, men jag gillar att ha hängslen och livrem.

Vore intressant att få reda på det "tekniska" isolervärdet..

Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #22 skrivet: april 07, 2016, 14:37:43:43 »
Såja! Nu är man igång med bygget igen. Nu har jag gått över poolen med en handslip och snart byggt klart ett pumphus. Behöver spacklas lite också visar det sig.

Nästa steg är att sätta poolstenen.

Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #23 skrivet: april 07, 2016, 14:41:24:24 »
Har installerat spabadet också, skönt att ligga i blöt mellan varven i bygget...  :)


Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #24 skrivet: maj 04, 2016, 15:16:15:15 »
Nu är pumphuset på plats och så har jag börjat installera tekniken, jag gjorde två luckor på framsidan och locket öppningsbart. 10 cm isolering av väggar och lock med ambitionen att kunna hålla den frostfri med en frostvakt på vintern. Jag hoppas det underlättar när det blir dags att vinterstänga teknik och pool..

Problemet blev att locket blev så tungt! Måste väga minst 60 kg, så nu drar jag mig för att öppna skrället. Man måste nämligen öppna locket för att kunna öppna luckorna på framsidan. Det tyckte jag var smart för att bara behöva låsa locket vid behov, men nu känns det inte lika smart längre. Magiline har i normalutförande ett system där poolpump etc sitter inbyggt i poolstrukturen, men då jag ville ha sandfilter så valde jag bort det. Det kanske hade varit bra inser jag nu..




Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #25 skrivet: maj 04, 2016, 15:22:08:08 »
Poolsargen är satt! Behövde inte kapa en enda sten som tur var, så det gick snabbt. Även däcket börjar komma på plats, tack vare assistans från bekanta..

Elektrikern kommer nästa torsdag så då gäller det att ha tekniken på plats.
Jag har köpt en fransk typ av poolautomatik som verkade bra (på pappret), jag hoppas den håller måttet:

http://www.poolzenspa.fr/regulation-piscine/4518-regulation-de-ph-redox-syclope-hydro-ph-orp-avec-pompes-0-8l-h.html

Försökte ta en panorama bild med elefonen på däckbygget:

Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #26 skrivet: maj 04, 2016, 15:31:23:23 »
Kul med ett nytt konstruktionsalternativ. Har du någon länk där man kan läsa mer om gjutformen?

Lite sent svar, men här finns en film som visar hur det funkar:


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #27 skrivet: maj 04, 2016, 16:17:44:44 »
Nu är pumphuset på plats och så har jag börjat installera tekniken, jag gjorde två luckor på framsidan och locket öppningsbart. 10 cm isolering av väggar och lock med ambitionen att kunna hålla den frostfri med en frostvakt på vintern. Jag hoppas det underlättar när det blir dags att vinterstänga teknik och pool..

Problemet blev att locket blev så tungt! Måste väga minst 60 kg, så nu drar jag mig för att öppna skrället. Man måste nämligen öppna locket för att kunna öppna luckorna på framsidan. Det tyckte jag var smart för att bara behöva låsa locket vid behov, men nu känns det inte lika smart längre. Magiline har i normalutförande ett system där poolpump etc sitter inbyggt i poolstrukturen, men då jag ville ha sandfilter så valde jag bort det. Det kanske hade varit bra inser jag nu..

Finns väl ett hjälpmedel, typ såna här dämpare som du har till t.ex. bakluckan på bilen. Finns lite olika modeller.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #28 skrivet: maj 06, 2016, 09:59:14:14 »
Hej!,
Väldigt smidig konstruktion ser det ut som. Kul med fler alternativ. Har du någon indikation för kostnanden för denna lösning? Intressant med en jämförelse mot andra alternativ.
Lycka till med fortsättningen.
//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Plums

SV: Magiline betongpool 3x7 ovanmark men under altan i sluttning
« Svar #29 skrivet: maj 11, 2016, 13:42:11:11 »
Hej!,
Väldigt smidig konstruktion ser det ut som. Kul med fler alternativ. Har du någon indikation för kostnanden för denna lösning? Intressant med en jämförelse mot andra alternativ.
Lycka till med fortsättningen.
//MTQ

Jag fick offerter på termopool också, och prisnivån ligger rätt lika, även om poolofferter inte alltid är helt lätta att jämföra mellan leverantörer. Jag valde denna av flera anledningar, bl a för att jag har inte plats för kontreforer (betongen är 25 cm tjock i denna stomme, jämfört med 15 cm i termopool så kontreforer behövs inte) samt att betongtrappan är en integrerad del av stommen. Det finns en reklamfilmsnutt som visar hur dom lyfter en fristående pool full med vatten, så stommen borde klara det mesta:

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjflPTZ9dHMAhVFGCwKHbbwBwYQtwIIKjAC&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DL6KOwNXJ1ts&usg=AFQjCNHc1QMXdaDjbAfS5ebiuwrrLTlwgg&sig2=B79jHwQblnzlB2kJAT2pyw
 

Sen är själva byggprocessen enklare och snabbare - går snabbt att sätta ihop stommen, väga in den med ställbara fötter, all gjutning görs i ett moment och armeringen är färdigkapad och bockad från fabrik - så där tjänar man mycket, vare sig man gör det själv eller köper tjänsten att bygga den. Det jag kommer lägga till är att smälla på lite isolering på utsidan av väggarna för ännu bättre isolering.

Det börjat närma sig en färdig pool nu! Ska lägga ut lite bilder på det färdiga resultatet snart..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag