CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool på Öståkra 2012-2013  (läst 18177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öståkra

19 Juni 2013
« Svar #10 skrivet: oktober 21, 2013, 14:13:19:19 »
Så var det dags för tak!

Jag tillhör ju den skaran som egentligen inte gillar pooltak baserat på att det helt enkelt är fula. Men efter att ha dammsugit marknaden och satt mig in i frågan lite bättre (se tidigare inlägg i denna tråd) så tror jag mig ändå ha hittat marknadens starkaste och snyggaste tak. Och förhoppningen är att det förlänger vår säsong, håller vattentemperaturen bättre än ett täcke och framförallt ger en ökad säkerhet för familjen.

Taket kom i 4 sektioner som lossades av 4 starka man. Montaget gick snabbt och lätt och se så fint det blev!

Taket kommer ifrån Termatec www.termatec.se (se tidigare inlägg i denna tråd)

Poolgiganten

Utloggad Öståkra

23 Juni 2013
« Svar #11 skrivet: oktober 22, 2013, 09:55:55:55 »
När taket väl var på plats så kunde vi börja fundera på vattnet. Det kändes säkert nu – att fylla innan taket var på plats hade varit en för stor risk med barn i familjen.

Nu till vattenproblematiken…

Vi bor på landet. Har inte kommunalt vatten. Vi har däremot tre brunnar på tomten.
  • En grävd brunn som tidigare försörjt ladugården när tidigare ägare av gården bedrev svinuppfödning. Denna brunn ligger nära den gamla gödselstacken och vattnet är otjänligt att dricka.
  • En grävd brunn som fram tills vi flyttade in försörjt boningshuset med vatten men den sinar varje sommar så att få ut närmare 50 kbm vatten ifrån den kändes inte realistiskt.
  • En ny borrad brunn. Här har vi artesiskt vatten så brist är det inte. Däremot är det höga halter järn och kalk i vattnet så för att använda det i huset har vi kraftiga filter som hanterar den frågan. Att köra 50 kbm vatten genom de filtren är inte att rekommendera för då lär de inte fungera alls sedan.

Vi var något oroade över att använda den borrade brunnen som har mest vatten eftersom vi har vita fogar och inte var säkra på hur snabbt de kunde ta åt sig färg ifrån vattnet som var starkt färgat av järn. Men vi chansade. Det tog ett dygn att fylla poolen och vattnet blev klart efter ytterligare ett dygn genom filter och med diverse flockningsmedel. Här ser ni pool-killen – sambon Pontus som gör den första dammsugningen för att få upp utfällt järn och kalk ifrån botten. Bonn-brända ben…  ;D Men det rättade till sig under sommaren!  <sol> <sol> <sol>

Vattentemperaturen var ca 14 grader men på två dagar så hade det med takets hjälp stigit till 18 grader.
« Senast ändrad: oktober 22, 2013, 10:02:52:52 av Öståkra »

Utloggad Öståkra

28 Juni 2013 Premiärdopp!!
« Svar #12 skrivet: oktober 22, 2013, 10:04:53:53 »
Så var det då dags... eller det tyckte i alla fall dottern på 6 år. Så hon och bästa kompisen premiärbadade när vattnet nått 21,5 grader. Och det var succé givetvis.

Som ni ser är stenläggningen inte riktigt klar runt om poolen men det bryr sig barn mindre om när det finns vatten i sikte.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool på Öståkra 2012-2013
« Svar #13 skrivet: oktober 22, 2013, 10:09:49:49 »
Ser ut som att det där borde kunna hålla i en mansålder.
Snyggt pooltak.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Öståkra

SV: Pool på Öståkra 2012-2013
« Svar #14 skrivet: oktober 22, 2013, 10:15:12:12 »
Ser ut som att det där borde kunna hålla i en mansålder.
Snyggt pooltak.  O0

Tack!
Jo vi hoppas att det skall hålla "för evigt".
Och taket - ja det är faktiskt snyggt. Nu skall vi bara se hur det hela klarar av skånska vinterstormar men jag tror nog att det blir bra. Det finns 4 sprintar i varje sektion som skjuts ned i rännan/betongen och aluminiumprofilen är kraftig. Så det måste fungera...

Utloggad Öståkra

Teknikhus
« Svar #15 skrivet: oktober 22, 2013, 10:21:47:47 »
Intill poolen ligger det gamla stallet som vi på sikt skall göra om till poolhus med pentry, toalett och bastu. Men det får bli lite längre fram när vi skaffat lite mer ork och pengar för att reda ut det. Teknikhus behövdes ju dock till poolen varför en liten tillbyggnad gjordes för att få plats med det som behövs i teknikväg. Här byggs det för fullt av sambon och min far. Panelen utvändigt kommer att tjäras för att få en look som passar in och matcha övriga snickerier på uthusen på gården.

Utloggad Öståkra

Sommar 2013
« Svar #16 skrivet: oktober 22, 2013, 10:42:41:41 »
Med lite stenläggning och nya möbler så börjar det se riktigt trivsamt ut. Sommaren 2013 blev en fantastisk sommar att inviga poolen under. Det var varmt och skönt och med lite föräldraledighet i kombination med semester fick man många, långa, lediga dagar att njuta av vid poolen.

Vi har under den här säsongen inte hunnit koppla in värmepumpen men vi har haft 28 grader i vattnet ända in i september då det började gå nedåt.

Utloggad Öståkra

Dagens träningstips!
« Svar #17 skrivet: oktober 22, 2013, 11:01:38:38 »
Jag har alltid gillat att simma men fick några år sedan problem med lunginflammation så fort jag besöker badhus. Det är troligen förknippat med de Trikloraminer som bildas vid stark klorering i kombinationer med höga halter av salter i vattnet (som jag förstår det).

När vi inledningsvis talade med olika pool-leverantörer var jag inställd på att montera en jet-stream. En av försäljarna var dock ärlig nog att ifrågasätta effekten och nyttan med en sådan. Han sa att han haft elitsimmare som kunder och de använde heller ett gummiband! Så... jag satsade 200:- på ett sådant istället för 35 000:-

Man har ett band runt magen som sitter i ett gummiband som i sin tur är bultat i poolkanten. Det fungerar hur bra som helst. Riktigt jobbigt. Jag rekommenderar det varmt! Jag köpte mitt på Folkpool. Produkten heter Swim Trainer.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool på Öståkra 2012-2013
« Svar #18 skrivet: oktober 22, 2013, 11:56:33:33 »
Jag har ett likadant. Det bästa är att blunda och bara titta upp ibland för att korrigera sidledsavdrift för att man inte ska bli less av att inte komma framåt. Annars är det som att simma som vanligt, det som är konstigt är att man inte kommer framåt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ottohans

SV: Pool på Öståkra 2012-2013
« Svar #19 skrivet: oktober 22, 2013, 12:40:44:44 »
Vilken super fin pool ni byggt, elegant och stilrent  :)
Gillar trappen med steg efter hela kortsidan !

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag