Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja  (läst 8327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« skrivet: juni 26, 2019, 17:15:47:47 »
Hej.
Denna djungel av poolvärmepumpar gör en smått förvirrad.
Har en intex ultra ovanmark på 20m³ som vi kört solfånggare till i 5 år men denna är nu skrotad.
Tittar nu på poolvärmepump men vet inte vad jag ska välja.

Bor i mellanskåne så klimatet är milt.
Har alltid en bra bubbelplast på när inte poolen används.

Önskar tips på vad som är bra och vad man bör låta bli.

Tack på förhand.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2019, 11:16:56:56 »
De flesta har ju bara erfarenhet av en modell av poolvärmepump. Troligen har det inte jättestor betydelse vilket fabrikat man köper. Vår G&J går 7:e säsongen nu. Plastluckan över manöverpanelen har spruckit lite och får hjälp av en tejpbit att sitta fast. Problemet är så litet att jag inte brytt mig om att beställa en ny lucka. I övrigt tuffar den på helt utan problem.

Några få får problem med sina värmepumpar redan efter några år men då det inte finns någon statistik så går det inte att veta om vissa är sämre än andra. Det har troligen sålts många fler Brilix än G&J så det är förväntat att flest Brilix går sönder.

Det finns vissa försäljare på nätet som man definitivt ska undvika. Hittar man en billig VP på Jula så ska man inte förvänta sig samma stöd och hjälp vid problem som om man handlar i en välrenommerad poolbutik.

Två urvalskriterier som jag gillar och med fördel undersöks före köp är:

1. Hur går det till att få VP reparerad inom och efter garantitiden? Går det inte ens att få fram den uppgiften så kanske det är fel val.

2. Ladda hem manualen och läs igenom noga före köp. Det utesluter direkt några stycken. Har inte tittat på Luxlama i år men den låg tidigare i topp när det gäller usel manual.

Kolla även upp krav på säkringsstorlek och andra förutsättningar för installationen. Saknas sådan uppgifter så välj en annan VP.

Köp inte för liten VP. Många faktorer påverkar behovet. Isolering uppåt och åt sidorna, vindutsatt eller inte, lokalt klimat, önskad längd på säsongen – verkningsgrad och uteffekt sjunker rejält sent på hösten när utetemperaturen sjunker, de flesta VP går nog bara bra ner till ca 10 grader i dygnsmedeltemperatur (finns undantag).

Varför skrotar du solfångarna?
« Senast ändrad: juli 01, 2019, 18:27:53:53 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2019, 22:31:07:07 »
Hej Tommy.

Tack för ett trevligt och utförligt svar.

Var inne på hemsidan till poolbutiken i Lund som säljer G&J pumpar. Blev inte riktigt klok på deras modellserien. Det är visst lite utförsäljning av utgående modeller på G&J just nu men får väl köra in om och prata med dom. 
Som jag uppfattade det så är P-serien den billigare av deras, men dom verkar med vara på ganska låg effekt.
- vilken modell har du?

Pratade även med en kompis idag som har en Luxlama 9kw till en något större pool än vår men av samma Intex ultra- serie.

Har även kollat på Rubinpool som säljer blå. Hydro Pro & Brilix som var mer överskådligt på hemsidan.

Solfångaren (som jag har en byggtråd här på poolforum ) byggdes och låg på vårt gamla garage. När det sedan revs så blev den tak på ett tillfälligt skjul, nu är det nya garaget klart och skjulet är rivet. Solfångaren funkade fint men ville inte lägga upp den på det nya taket, det är anledningen till att den fick en date med tigersågen :-)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2019, 18:43:01:01 »
Den G&J som vi har är modell GJPACW1-20 med 9,2 kW uteffekt. Den värmepumpen säljer dom inte längre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2019, 10:16:05:05 »
Den G&J som vi har är modell GJPACW1-20 med 9,2 kW uteffekt. Den värmepumpen säljer dom inte längre.

Har beställt en G&J P15 nu. Ska vara anpassad för 15-35m³ så det hoppas jag räcker till mina 19m³ :-)
Tack för goda råd
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2019, 10:34:35:35 »
Vad bra. Då får vi snart höra hur den fungerar.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Varmtibadet

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #6 skrivet: juli 23, 2019, 13:37:08:08 »
Har beställt en G&J P15 nu. Ska vara anpassad för 15-35m³ så det hoppas jag räcker till mina 19m³ :-)
Tack för goda råd

Tjena Bozton!
Jag kommer väl ihåg ditt bygge med solfångaren här på forumet för några år sedan, då vi var i samma fas och även med Intex pool som du.
Tänkte faktiskt förra året vart du tog vägen... <hmm> Du lämnar poolen ute året om? Skicket på den? Min står ute året runt och är fortfarande intakt, men något solblekt invändigt på vissa ställen.

Jag såg inte denna tråd förrän idag och det vara kanske synd, jag tror den pumpen du beställt är för KLEN!

När du byggde din solfångare så köpte jag Julas 6kW värmepump, denna fungerade väl OK men inte så som jag hade hoppats på.
Förra året gav den dessutom upp och jag bytte upp mig till en Azuro 9kW - VILKEN SKILLNAD herregud! Tystare är den oxå  O0
Julas 6kW kom jag ytterst sällan upp i 30 grader, ibland 28grader. (28grader är en komfortgräns för oss vuxna, under det badar vi inte)
Azuro 9kW håller jag 28 grader nästan när jag vill, förutom när flera dagar i sträck med dåligt väder. 30grader även det utan problem vid normalt sommarväder.

Din G&J P15 är bara 4kW (??) ser jag. Med min erfarenhet och badkrukestatus så hade jag inte köpt en så klen VP. Jag ser att P15 säljs nya för 9900kr, borde finnas kraftigare som är billigare?
Sorry om det är tråkig läsning för dig men kan vara värt att fundera över?



Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2019, 14:53:34:34 »
Tjena Bozton!
Jag kommer väl ihåg ditt bygge med solfångaren här på forumet för några år sedan, då vi var i samma fas och även med Intex pool som du.
Tänkte faktiskt förra året vart du tog vägen... <hmm> Du lämnar poolen ute året om? Skicket på den? Min står ute året runt och är fortfarande intakt, men något solblekt invändigt på vissa ställen.

Jag såg inte denna tråd förrän idag och det vara kanske synd, jag tror den pumpen du beställt är för KLEN!

När du byggde din solfångare så köpte jag Julas 6kW värmepump, denna fungerade väl OK men inte så som jag hade hoppats på.
Förra året gav den dessutom upp och jag bytte upp mig till en Azuro 9kW - VILKEN SKILLNAD herregud! Tystare är den oxå  O0
Julas 6kW kom jag ytterst sällan upp i 30 grader, ibland 28grader. (28grader är en komfortgräns för oss vuxna, under det badar vi inte)
Azuro 9kW håller jag 28 grader nästan när jag vill, förutom när flera dagar i sträck med dåligt väder. 30grader även det utan problem vid normalt sommarväder.

Din G&J P15 är bara 4kW (??) ser jag. Med min erfarenhet och badkrukestatus så hade jag inte köpt en så klen VP. Jag ser att P15 säljs nya för 9900kr, borde finnas kraftigare som är billigare?
Sorry om det är tråkig läsning för dig men kan vara värt att fundera över?

Hallå Varmtibadet :-)
Kul att höra från dig.

Som svar på dina frågor så är samma pool fortfarande med efter 5-7 år.
Jag har plockat ner poolen varje år och vikt ihop den. Dock har den legat ute på "poolplattan" under några år under bar himmel för jag inte haft plats inne.
Skicket är bra dock tycker jag att den blivit lite styvare i linern med åren.
Har haft 2 små minihål i knappnålsstorlek men tätat dessa med genomskinlig lagning och undervattenslim.

I år har det dessutom byggts ett trädäck i marknivå, men i anslutning till poolen.

Skulle poolen sen inte mäkta med en sommar till så blir det något liknande som ersätter den.

Vad det beträffar poolvärmepumpen så var jag med lite fundersam över både storlek och ett relativt lågt cop-värde men förklaringen till cop-värdet är att man mäter under andra förutsättningar hos G&J.
-Frugan har just hämtat VP-n så vi får se hur det går. Har pratat med olika lev av G&J och ställt samma fråga som du gör.
En lev ville tom råda till en P12 vilket är en mindre pump.

Skulle den inte hålla måttet så är det inte långt till Helsingborg där dom tillverkas. Den ska klara en volym på upp till 35m³.
Tittar du på samtliga pumpar från G&J så ligger dom ofta på låg effekt i förhållande till vad dom ska klara i volym.  -  jag tvivlar på att en svensk tillverkare av kvalitetspumpar, även om P-serien är en billigare modell skulle våga överspeca sina produkter... men vi får se :-)
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2019, 15:40:25:25 »
Svensk tillverkare  ::)
Tillverkas i kina tippar jag på  ;)

Inget ont i det om man har en bra tillverkare där borta  O0

Utloggad niblom

SV: Poolvärmepump till 20m³ ovanmark - vad välja
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2019, 18:59:53:53 »
Jag har en 9kw pump till en 17kbm ovanmark pool. Så länge man har på bubbelplasten så håller den med lätthet 30 grader.

Du skall nog inte ha mindre än 9kw.

/N

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan