VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jula 8800 W  (läst 22435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Valbo

  • Gäst
Valbo
SV: Jula 8800 W
« Svar #10 skrivet: juni 05, 2012, 20:52:29:29 »
Har installerat en exakt lika idag. Den snurrar nu men jag tycker instruktionerna är skitdåliga, är värde inga problem, men bör värde, dvs som du skriver ovan, slå av vid 21 grader... Fattar banne mig inte hur jag ska göra det med den manualen. Har du något tips?

Mvh//CS

Poolgiganten

Utloggad Bavva

SV: Jula 8800 W
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2012, 21:37:30:30 »
Hej, jag har också installerat en. Instruktionerna är värdelösa (obefintliga). Jag har mailat Jula, men inget svar än.

Dock verkar många andra pumpar ha samma parametrar. Jag kollade sidan tio i denna manual: http://order.folkpool.se/web_doc/poolinstruktioner/del-3-cirkulationssystemet/3-4-9_poolvarmepump_powerline.pdf
och jag tror parametrarna är desamma.

-Johan

Utloggad Bavva

SV: Jula 8800 W
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2012, 12:11:57:57 »
En länk till en manual som stämmer ännu bättre (samma display):
http://www.aquacal.com/heat-pump-information/support/manuals/pdf/tropical/tropical-manual-t50.pdf
I övrigt heter själva kontrollerenheten (som sitter i pumpen) Chiller-300 och är nog ganska vanlig.

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Jula 8800 W
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2012, 07:04:47:47 »
Köpte den sista 8kw på Jula i Barkayby igår. (det stod en kvar, men den var bokad).

Är det någon som kan berätta vad som följer med förutom pump och manöverpanel? Den står i kartong i väntan på transport till fritidshuset och jag vill ogärna öppna kartongen innan den står på plats.

Ingår bypass?
50,8 mm rör, in eller utvändig gänga?
« Senast ändrad: juni 08, 2012, 08:32:12:12 av Erik-NA »
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad per1973

SV: Jula 8800 W
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2012, 08:45:07:07 »
Hej!

Det ingår ingen bypass eller slag/rör. Det som ingår är kopplingar för 50 mm slang eller rör som ska limmas.
Jag köpte 3 "avstängnings kranar" och en bit rör som jag byggde ihop till en bypass samt slang från sandfiltret till bypassen och sen även slang tillbaka till poolen. Jag har en JF-Fritid Storpool med 36 mm? slangar och kopplingar så jag var tvungen att byta kopplingen i sandfiltret så jag kom upp till 50 mm samt en "stos" för att öka upp slangen som går tillbaka till poolen för jag ville inte byta ut den genomgången i poolen.
Köpte den sista 8kw på Jula i Barkayby igår. (det stod en kvar, men den var bokad).

Är det någon som kan berätta vad som följer med förutom pump och manöverpanel? Den står i kartong i väntan på transport till fritidshuset och jag vill ogärna öppna kartongen innan den står på plats.

Ingår bypass?
50,8 mm rör, in eller utvändig gänga?

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Jula 8800 W
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2012, 08:54:15:15 »
Tack för svar

Får nog pilla upp kartongen och kika på rören och anslutningarna i själva pumpen
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Jula 8800 W
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2012, 19:53:34:34 »
Har lyft på kartongen och kikat.

Det är invändig gänga 1 1/2 tum för vattenanslutningarna på pumpen. Funderar på hur enkelt det är att göra en bypass men är lite osäker på om det är möjligt eftersom vattenanslutningarna in/ut sitter nära varandra.

Följande följer med:
-En vanlig 230V stickpropp.
-Röranslutning för slang?
-Kondensvattenavloppp (vit slang)
-Manöverpanel med sladd
-Gummiplattor
-Expanderbult M8
-Ofullständig instruktionsbok

Frågor:
1. Hur gör man en smidig och billig bypass på bästa sätt?
2. Det verkar finnas en utgång avsedd för att strömmata cirkpumpen? Står inget om det i manualen.

Har skaffat en Intex Ultra Frame Rekt. 549x274x132 att börja pool-livet med. Tror Intex använder 36 mm slangar så det blir lite pill med det också. Har även gått upp i pumpstorlek ett steg till 9m3 i timmen.

Tacksam för svar
« Senast ändrad: juni 08, 2012, 20:53:10:10 av Erik-NA »
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad Erik-NA

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Franzens.nu
SV: Jula 8800 W
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2012, 19:24:41:41 »
Har skapat en bypass enligt bild nedan. Slangarna är inte med, endast kopplingar. Hoppas det kommer fungera bra.
Intex Ultra 274x549x132 cm rektangulär med sandfilter, 350W cirkpump och saltklorinator. Jula Anslut 8,8kW PoolVP

Utloggad per1973

SV: Jula 8800 W
« Svar #18 skrivet: juni 11, 2012, 08:56:11:11 »
Så här gjorde jag min bypass, valde slang in och ut VP för att kunna få en mjuk böj. Den övre slangen kommer från poolen (CP) och den undre tillbaka till pool.
« Senast ändrad: juni 11, 2012, 12:14:54:54 av per1973 »

Utloggad per1973

SV: Jula 8800 W
« Svar #19 skrivet: juni 11, 2012, 09:03:41:41 »
Har skapat en bypass enligt bild nedan. Slangarna är inte med, endast kopplingar. Hoppas det kommer fungera bra.
Hej Erik! I ditt fall ser det ut som det inte kommer funka så bra tyvärr. Om du kör allt vatten genom VP så kommer det funka men då finns det ju ingen vits med BP. När du stryper lite i BP så kommer det ju även gå "tillbaka" vatten bakvägen in i VP. Eller är jag ute och cyklar? Vet inte hur bra VP mår om du tex skulle vilja stänga BP , då kommer du trycka tillbaka vatten bakvägen in i VP som jag ser det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan