Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera bräddavlopp Durapool  (läst 4264 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Risto

Montera bräddavlopp Durapool
« skrivet: oktober 19, 2015, 19:05:33:33 »
Hej!
Har beställt ett paket med poolgrejer från folkpool, Durapool. Plattan är gjuten och blocken ska börja staplas snart. Det jag nu funderar över är hur Bräddavloppet ska monteras. Det är av modellen Aquareva SL-119-MR. Hur mycket av alla delar ska gjutas in och hur ska den sitta? Någon som har erfarenhet av denna modell av bräddavlopp? Har inga bilder just nu, men försöker att återkomma med det.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Montera bräddavlopp Durapool
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2015, 09:40:40:40 »
Har du kollat monteringsanvisningen sidan 24?

Det går bara att montera på ett sätt. Höjden är ju lite given av halsen på avloppet, du vill antagligen montera så högt som detta breddavlopp tillåter.


....och i övrigt kan jag inte låta bli att råda dig att fundera en gång till på hur klokt det är att gjuta in armaturer i plast. Dom är förbannat jobbiga att få bort när dom spricker av ett eller annat skäl.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Risto

SV: Montera bräddavlopp Durapool
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2015, 20:45:15:15 »
Hej , å tack för dina synpunkter angående plast. Hade diskussionen i butik, men säljaren såg ingen anledning att köra metall i stället för plast. Den skulle ju gjutas in enligt honom?!

Vad gäller monteringen så har jag redan kikat på sidan 24 (om det är folkpools intruktion du tänker på) och tolkar det precis som du, att den ska monteras jäms med överkanten. Antar att det är tanken då man vill ha så hög vattennivå som möjligt med denna typ av bräddavlopp.

Det jag egentligen funderar över är ett metallgaller som följer med i paketet. På den knapphändiga instruktionen för bräddavloppet ser det ut som att de gjuter en kaka på ett par cm över bräddavloppet som gallret gjuts in i. Därefter lägger de kantsten med en "läpp" för att dölja gjutningen. I denna kaka får ju metallgallret plats.  Om jag inte missuppfattat allt galet, så blir det ju ingen liner över detta bräddavlopp. Jag lägger ingen sten runt om och har inte tänk ha någon "läpp" som döljer sjaskiga detaljer....

Utloggad MathiasS

SV: Montera bräddavlopp Durapool
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2015, 21:19:52:52 »
Går det inte att montera så att du får plats med liner och linerlist ovanför breddavloppet?

Du har ju teleskop där silkorgen sitter, så du borde kunna åka upp och ner några centimeter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Risto

SV: Montera bräddavlopp Durapool
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2015, 21:48:29:29 »
Det var ett sånt bräddavlopp jag trodde skulle komma i paketet. Jag får i alla fall inte ihop det så. Täckramen har bara tre sidor, likaså bara skruvhål nertill och sidorna.

Stommen ska byggas under morgondagen, så det får bli att kila till butiken och hoppas att de kan lösa allt. Som tur är så är inte betongbilen beställd....

Utloggad MathiasS

SV: Montera bräddavlopp Durapool
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2015, 22:21:30:30 »
....dom har säker inget emot att uppgradera inlopp och breddavlopp till rf från pahlens.... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan