VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmeläckage Hydropool Serenity 4000  (läst 1603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hotblack

Värmeläckage Hydropool Serenity 4000
« skrivet: mars 25, 2018, 11:20:21:21 »
Hej! Jag har inte hittat några liknande ämnen vid sökning, så vi kör:

Nu under vintern när snön lagt sig har jag noterat att mitt ca 6 år gamla spabad som ärvdes med huset, ett Hydropool Serenity 4000, smälter en hel del snö runt sig, se bild. Det verkar alltså som att ganska mycket värme läcker ur det.

Innan det byggdes in lät jag ventilerna på sidan stå öppna mest för att jag inte visste hur det skulle vara, men har senare läst att de bör vara öppna på sommaren för att ventilera ut värme och stängda på vintern för att behålla den. Just nu kan jag inte ändra dem pga att jag inte kommer in på de sidorna på badet (kommer endast åt serviceluckan genom trallen), men ska nog ordna fler luckor i sommar.

Min fråga: är det normalt att ett spabad avger så här mycket omgivningsvärme, eller är det något som behöver åtgärdas? Kanske ventilerna behöver stängas på vintern, men tyder det annars på att isoleringen i badet eller locket blivit dåligt? Snön som låg ovanpå locket smälte inte bort av sig själv, jag tog bort det för något tag sedan. Tyvärr har jag ingen energimätare inkopplad på badet ännu, så jag vet inte hur mycket det drar.

Poolgiganten

Utloggad TheSwede

SV: Värmeläckage Hydropool Serenity 4000
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2018, 16:21:56:56 »
Bästa är å kolla med en värmekamera.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Värmeläckage Hydropool Serenity 4000
« Svar #2 skrivet: april 05, 2018, 19:36:20:20 »
Jag har ett Hydropool Serenity 8000. Det är ju mycket större än ditt. Jag har en elmätare kopplat till det och ser att det drar ca 10-11 kWh per dag under mars/april om vi inte badat.
Det där med att ventilerna ska vara stängda under vintern och öppna på sommaren har jag aldrig hört, men det låter ju vettigt. Vart har du hört det? Mina är alltid öppna. Kanske jag ska tänka om där?
Det smälter snö runt mitt bad med, men tror det är ganska normalt. Mitt är nedbyggt ca 40 cm i altan.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan