VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dyrt pumpbyte  (läst 9783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorne

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #20 skrivet: april 03, 2018, 19:37:22:22 »
Hejsan, köpte spabad 2015 och nu har det börjat läcka där axeln från motorn går in i pumphuset. Tänkte försöka fixa detta själv så jag ringde butiken där vi köpt men nu säljer dom tydligen bara motor och pump ihop och det kostar 8200. Vill jag ha monteringen av dom så kostar det ytterligare ca 2200. Ingen garanti kvar och hem/villa försäkringen täcker inte spabad. Surt satan :( Någon som vet var jag kan få tag i en watkins wavemaster 9200 (bara pumphuset) eller har något bra tips? Vill ej beställa utanför EU
« Senast ändrad: april 03, 2018, 20:18:10:10 av Bjorne »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #21 skrivet: april 03, 2018, 21:16:48:48 »
Om du både har tur och är händig så kan det kanske fixas billigt. Allt beror på vilken typ av packning som det är. Vissa sorter finns ju att köpa som allmänna maskindelar och då blir det en billig reparation om du kan plocka isär den själv och byta.

Utloggad Teknikern

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #22 skrivet: april 03, 2018, 22:09:34:34 »
86515737812sesyftar dina kommentarer runt detta till att marknadsföra dig själv (det är ju inte första ggn du lämnar sånna här kommentarer) så du kan göra lite bussiness?

/Urban.
Nejnej för f*n, jag har nog att göra ändå, skulle jag åta mig allt folk vill jag ska göra skulle jag jobba ihjäl mig. Jag vägrar bara se problem, jag har alltid sett lösningar där andra sett problem och "det går inte" finns inte ens i min vokabulär.

Utloggad Teknikern

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #23 skrivet: april 03, 2018, 22:17:50:50 »
Om du både har tur och är händig så kan det kanske fixas billigt. Allt beror på vilken typ av packning som det är. Vissa sorter finns ju att köpa som allmänna maskindelar och då blir det en billig reparation om du kan plocka isär den själv och byta.
Jag vill tillägga, även om det inte är standardstorlek så kan en händig liten mekanisk verkstad fixa det enkelt, men jag skulle tro att det sitter en vanlig mekanisk tätning där, det gör det i dom flesta pumparna för cirkulation och moderat tryck och har så gjort sen 50-60talet, kanske ännu tidigare. Mekaniska tätningar har varje välsorterad maskinaffär annars kan rörfirmorna ta hem om dom inte har på lager, har du bara måtten på den gamla så fixar dom det och mekaniska tätningar är billiga, ja om det inte är "originalreservdel till premiumbad".  ;)

Utloggad Telekiter

SV: Dyrt pumpbyte
« Svar #24 skrivet: april 04, 2018, 08:33:17:17 »
Jag vill tillägga, även om det inte är standardstorlek så kan en händig liten mekanisk verkstad fixa det enkelt, men jag skulle tro att det sitter en vanlig mekanisk tätning där, det gör det i dom flesta pumparna för cirkulation och moderat tryck och har så gjort sen 50-60talet, kanske ännu tidigare. Mekaniska tätningar har varje välsorterad maskinaffär annars kan rörfirmorna ta hem om dom inte har på lager, har du bara måtten på den gamla så fixar dom det och mekaniska tätningar är billiga, ja om det inte är "originalreservdel till premiumbad".  ;)

Du har säkert rätt där. Om jag tillverkade och sålde pumpar skulle jag också göra så. Varför uppfinna hjulet igen liksom.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan