Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?  (läst 3371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas_skåne

Hei alle. Poolbygget er klart, i morgen kommer saltet. Min poolbyggare påstår at man ikke skal bry seg om å justere ph-värdet. Det holder seg naturlig mellan 8,3 og 9,1 pga saltet.

Jag har uppfattningen at ph måste ligge i nivån 7.2-7.8 for at kloret skal ha någon desinfiserende effekt.

Vad sier dere?
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Poolgiganten

Utloggad swanthe

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #1 skrivet: september 22, 2011, 22:24:02:02 »
Ph bör fortfarande ligga på 7.2-7.4 men jag tycker att 0.9ppm låter som väldigt låg salthalt. Den ska snarare ligga på 4ppm.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Andreas_skåne

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #2 skrivet: september 23, 2011, 08:15:20:20 »
Nei, da er det 9 ppm, ikke 0,9 som jag skrev. Det skal vara nesten som Medelhavet, altså betydlig saltare enn vad klorinatoren behöver...
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad Janne

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #3 skrivet: september 24, 2011, 17:02:34:34 »
9 ppm hoppas inte att du har någon metall till poolen.
Kan bli problem.....

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Andreas_skåne

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #4 skrivet: september 24, 2011, 21:16:28:28 »
Plast, plast, plast & titan....nu har har 7,2 ph og skal lese nogrant trådene om alkanitet ( for min ligger på fine 184....)

A
12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Utloggad swanthe

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #5 skrivet: september 25, 2011, 20:59:10:10 »
Jag tycker du ska konsultera manualen till din saltklorinator en gång till innan du tillsätter 9ppm salt.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad deppa

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #6 skrivet: september 26, 2011, 15:51:43:43 »
Har en Astral Sel Basic saltklorinator och enligt manualen ska man INTE ha mer än 4,5 g/l. Då börjar den varna och blinka.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Andreas_skåne

SV: Vad er rätt PH i en pool med 0,9 ppm (??) salt med klorinator?
« Svar #7 skrivet: september 27, 2011, 13:47:55:55 »
Ojda....det er poolbyggaren som har tömt i 1 tonn salt. Klorinatoren kommer ikke før neste vecka, men enligt han er det bare bra med hög salthalt. ( Og JA, jag kör med klorpuckar+chockkloring under tiden...)

Men dette med vettig PH i en salt pool, det er altså ingen som har hørt om at 8-9 ph er normalt? Jag har även et spabad med klorinator (model Arctic Spa med SodiumBromid), der har jag fått instruksen om å holde ph mellan 7,2-7,8. Dom sa även at saltet hele tiden drar ph upp, så det enda jag kom til å behøva var ph down...

Summerar man poolbyggarens och spabadsgubbens info tolkar jag det som:

1. Salt "drar upp" ph-värdet
2. Du skal jobba ner det til rätt nivå for at det fria kloret skal desinfisera tilräcklig...

12x5 platsgjuten glasfiberpool, barndel med 90 cm, djupdel 300cm. G&J 13,8 kW VP, 2 x sandfilter (20 kg + 220 kg sand ), 2 x pump (300w +1100w), Covrex lamelltäckning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag